Цистерната, която предизвика смъртоносната експлозия в Хитрино през декември 2016 г., не е трябвало въобще да бъде в експлоатация в момента на инцидента. Това заяви днес пред съда в Шумен свидетелят по делото инж. Евгений Димов, който е правил експертиза на съоръжението.

По думите му параметрите на цистерната не са отговаряли на международните стандарти за превоз на опасни товари. Според него, ако дебелината на стените й е била като на другите в композицията е можело да не създаде "проблем". Ултразвуково обследване, направено от вещото лице през 2017 г., показва, че дъното и стените на цистерната са с 6 милиметра по-тънки от изискваната на Международния правилник за превоз на опасни товари.

Цистерната, произведена през 1971 г., е трябвало да бъде бракувана или допълнително защитена: "Такива мерки обаче не са взети. Отговорност носи наемателят, който е необходимо да знае каква техника ползва, както и контролната фирма, която е позволила тази цистерна да бъде използвана".

Шуменският окръжен съд, на днешното си заседание по делото за железопътната катастрофа в Хитрино се произнесе по искания, отправени от адвокатите на обвиняемите - Димитър Михнев и Радослав Петков от Русе, управлявали дерайлиралата в ранната сутрин на 10 декември 2016 г. в района на гара "Хитрино" влакова композиция, превозваща пропилен и пропан-бутан.

Съдът допусна, отправени искания от адвокатите на обвиняемите, за нуждите на експертизи по делото, с цел доизясняване на фактическата му страна. Вещи лица ще трябва да отговарят на въпроси, сред които - за безопасността при превоза на товари, като извършат измерване на дебелината на дерайлиралата в Хитирно цистерна, както и за състоянието на печка за гориво в населеното място.

Съдът ще напомни с писмо до председателя на БАН, че има необходимост от експерти и специалисти в различни области. За нуждите на процеса ще се търсят вещи лица и от други институции и организации.

Адвокатът на пострадалите и роднините на загиналите при инцидента в Хитрино Николай Димитров, както и на предходното заседание заяви, че делото за него е изяснено от фактическа страна. "Търсим първопричината за настъпилото събитие, за дерайлирането на цистерната, а не правим цялостен одит на НКЖИ", заяви Димитров в съдебната зала. По думите му, подобно на адвокатите на подсъдимите, също можел да предостави на съда частни експертизи и становища.

Прокурорът по делото Маргарита Георгиева припомни, че според вече наличните експертизи, причина за инцидента в Хитрино е превишената скорост, с която се е движила влаковата композиция, исканията за нови "е опит за подмяна на това заключение".

Съдът насрочи следващото заседание по делото за 19 юли.