Вторият лицензиран оператор на тол услуги "Телетол АД" обвини Пътната агенция в монопол и лъжа, след като АПИ прекрати договора за продажба на електронни винетки с мотив "липса на техническа съвместимост". Така на пазара остана единствено компанията "Интелигентни трафик системи".

Според "Телетол", Пътната агенция е отказала да предостави парола за достъп до тол системата и така е блокирала дейността по свързването на двете системи. Компанията показа цялата кореспонденция с АПИ на нарочна пресконференция.

От "Телетол" твърдят още, че договорът с първия доставчик на услугата е сключен един ден преди официалните документи да бъдат качени на сайта. Регистрационният процес е продължил 6 месеца, вместо 2 седмици.

От компанията са категорични, че ще сезират прокуратурата и премиера за действията на директора на Националното тол управление за длъжностно престъпление.

"Понеже не успяхме и се сблъскахме 6 месеца със страшно много препятствия по време на регистрацията ни, ние решихме да излезем и да кажем какви са били тези препятствия и как ограничаването на пазара създава монополни условия, които не са добри нито за потребителите, нито за доставчиците, нито за държавата. Ние имаме съмнение, че има трети страни, които имат интерес от това да се поддържа този монопол и достъпът ни до системата беше напълно ограничен. Една парола не ни се даваше в продължение на два месеца, а договорът ни беше приключен заради това, че не сме се свързали със системата - един административен парадокс", заяви Лиляна Деянова от компанията, цитирана от БНР.

Компанията трябваше да продава електронни винетки срещу комисионна от 5% и едно предимство пред останалите - приложението им дава възможност за корекция на грешки при въвеждане.

От АПИ отрекоха за монопол в доставките на тол услуги. "Телетол" ще може да продава електронни винетки, след като отговори на изискванията.

"Категорично не отговаря на истината твърдението, че регистрацията на "Телетол" АД е отнела 6 месеца. АПИ държи да подчертае, че електронната система за събиране на пътни такси обработва данни и изисква определени нива на сигурност и взаимодействие с партньорите. Не може всеки по свой начин да се интегрира към системата. Процедурите са направени така, че да гарантират непрекъснатост и защита на системата в процеса на интеграция", се казва още в съобщението на АПИ.

А автомобилните превозвачи се притесняват от затъмнението около тол системата.

"Като ползватели на услугата ние ще сме пряко потърпевши за това дали тя е качествена, дали има конкуренция, дали няма, дали се подобрява тази услуга или не", коментира Димитър Димитров от камара на автомобилните превозвачи пред bgonair.bg.

Преди ден регионалният министър Николай Нанков обяви, че има готовност за въвеждане на тол системата в техническа експлоатация от 16 август. Търговската ѝ експлоатация, тоест реалното събиране на таксите, ще започне три месеца по-късно, уточни той.