Върховният касационен съд потвърди присъдата от 5 години и 6 месеца "лишаване от свобода" на 29-годишния Бейтула Исмаил, който уби с колата си на магистрала "Хемус" 23-годишния Никола Терзиев.

Върховните магистрати промениха решението на Апелативния съд във Варна само по отношение на частта, свързана с наказанието „лишаване от право да управлява МПС“. Правото на Бейтула да шофира бе отнето за 8 години и 8 месеца, но тричленният състав на ВКС го намали с 2 месеца на 8 години и 6 месеца.

Решението не подлежи на обжалване, като във Върховния касационен съд е получено уведомление от прокурор за предприети действия по изпълнение на наложените наказания.

Тежката катастрофа, при която автомобилът на Бейтула - "Фолксваген голф" буквално изблъска от пътното платно служебната кола "Шевролет спарк", управлявана от жертвата Никола Терзиев, стана на автомагистрала "Хемус" в посока Варна около 22,30 часа на 28 август 2016 г.

23-годишният Никола, който работел като доставчик на пица, трябвало да достави поръчка в бизнеспарк "Варна". След доставката той пътувал по магистралата, а зад него в посока Варна в дясната лента за движение се движели три автомобила.

Колата на Бейтула Исмаил била конструктивно изменена с цел увеличаване мощността на двигателя и поддържане на по-висока скорост от заложената от производителя. Мъжът пътувал в лявата скоростна лента и предприел изпреварване на колоната от автомобили. Присветвал с фарове, за да му дадат предимство, като голфът "летял" със скорост от 215 км в час при разрешена в този участък скорост от 90 км в час и пътен знак.

Така с бясна скорост Бейтула застигнал колата на Никола. Високата скорост не му позволила да владее автомобила си и започнал да навлиза в дясната лента. Опитал да намали скоростта и успял да достигне до 140 км/ч. Ударил с предната дясна част шевролета на младежа и продължил движението си напред и вдясно.

От удара успял да изблъска колата на Никола към десния банкет на пътя. Шевролетът разкъсал металната мантинела, преминал в десния ръкав на бул. "Атанас Москов", преобърнал се и паднал по таван на пътното платно.

Повиканият на място екип на Спешна помощ констатирал смъртта на 23-годишния младеж. Назначената съдебно-медицинска експертиза установила, че смъртта е настъпила от тежка комбинирана травма на гръден кош, корем, глава, с разкъсване на белите дробове, сърцето, черния дроб и слезката. Не са установени наличие на алкохол или наркотици в кръвта на подсъдимия и жертвата.

Назначената в хода на досъдебното производство комплексна автотехническа експертиза подробно е описала конструктивните изменения на двигателната част на летелия с висока скорост "Фолксваген голф".

През юни м.г. Окръжният съд във Варна призна за виновен 29-годишния Бейтула за причиняване на смърт по непредпазливост при управление на МПС с превишена скорост. Той получи 5 г. и 6 м. затвор и бе лишен от право да управлява МПС за срок от 8 години и 6 месеца.

След това апелативните магистрати потвърдиха решението.

Съдебният състав на ВКС констатира обаче, че въззивната инстанция е допуснала нарушение на материалния закон при потвърждаване на първоинстанционната присъда в частта й, с която на подсъдимия е наложено наказанието "лишаване от право на правоуправление".

От диспозитива на присъдата е видно, че съставът на Окръжния съд във Варна е наложил на подсъдимия наказание "лишаване от право да управлява МПС" за срок от 8 години и 6 месеца. В мотивите обаче е посочен друг размер - 8 години и 8 месеца.

Според върховните съдии налице е очевидно несъответствие между диспозитив и мотиви на присъдата, което не е отстранено от въззивния съд, но то може да бъде отстранено от ВКС.

В заключение върховните съдии пишат в мотивите си, че така определените на подсъдимия наказанията в размер на 5 години и 6 месеца "лишаване от свобода" и 8 години и 6 месеца "лишаване от правоуправление", при отчетен превес на отегчаващите отговорността обстоятелства, се явяват справедливо отмерени и отсъстват законовите предпоставки за тяхното занижаване.