Великобритания и ЕС не успяха да преодолеят различията си за държавната помощ в търговските си преговори, а това е ключов елемент, спъващ новото споразумение за търговските им отношения след Брекзит, съобщиха източници, цитирани от Ройтерс.

Днес лидерите на 27-те страни членки на евросъюза се събират за двудневна среща в Брюксел, на която ще обсъдят външната си политика. Утре председателят на Европейския съвет Шарл Мишел и Европейската комисия ще дадат най-новата си оценка за Брекзит.

Липсата на обща позиция по корпоративните субсидии, рибарството и начините за решаване на споровете, хвърля сянка върху търговските преговори, а британски проектозакон, който ще подкопае по-рано постигнатото споразумение по "развода", предизвика нова криза миналия месец. Долната камара на британския парламент одобри проектозакона за вътрешния пазар във вторник и сега той е в горната камара.

Европейската комисия, която преговаря с Великобритания от името на целия ЕС, настоява Лондон да се съгласи с по-широки правила за държавната помощ, които ще бъдат съвместими с правилата, които има съюза.

Днес ЕК откри наказателна процедура срещу Великобритания

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен съобщи, че ЕК открива наказателна процедура срещу Великобритания. Поводът е британски законопроект, който влиза в разрез с постигнатото споразумение за оттеглянето на страната от Общността.

Фон дер Лайен поясни, че до края на септември Лондон е разполагал със срок да промени законопроекта. Тъй като досега това не се е случило, комисията започва наказателната процедура и очаква отговора на британските власти до началото на ноември.

Ако законопроектът бъде приет без изменения, би бил в противоречие с договореностите за ирландската граница. Той би поставил под съмнение принципа на добра воля, заложен в споразумението, поясни председателят на ЕК.

Лондон разполага с един месец, за да отговори на днешното писмо.

В член 5 от Споразумението за оттегляне се посочва, че Европейският съюз и Обединеното кралство трябва да предприемат всички подходящи мерки, за да гарантират изпълнението на задълженията, произтичащи от Споразумението за оттегляне, и че те трябва да се въздържат от всякакви мерки, които биха могли да застрашат постигането на тези цели. Двете страни са обвързани от задължението за добросъвестно сътрудничество при изпълнението на задачите, произтичащи от Споразумението за оттегляне.

На 9 септември 2020 г. правителството на Обединеното кралство внесе законопроект ("Закон за вътрешния пазар на Обединеното кралство"), който, ако бъде приет, очевидно ще наруши Протокола за Ирландия/Северна Ирландия, тъй като ще позволи на органите на Обединеното кралство да не вземат под внимание правните последици от материално-правните разпоредби на Протокола съгласно Споразумението за оттегляне.

Представители на правителството на Обединеното кралство признаха това нарушение, като заявиха, че целта му е била да позволи на Обединеното кралство трайно да се отклони от задълженията, произтичащи от Протокола. Правителството на Обединеното кралство не оттегли спорните части от законопроекта, въпреки многобройните искания от страна на Европейския съюз.

С това Обединеното кралство е нарушило задължението си да действа добросъвестно, както е посочено в член 5 от Споразумението за оттегляне. Освен това то стартира процес, който — ако законопроектът бъде приет — ще възпрепятства изпълнението на Споразумението за оттегляне. В резултат на това Комисията започна днес процедура за нарушение в съответствие с разпоредбите на Споразумението за оттегляне.

До края на този месец Обединеното кралство трябва да представи своето становище във връзка с официалното уведомително писмо. След като разгледа тези съображения или ако не бъдат представени коментари, Комисията може, ако е целесъобразно, да издаде мотивирано становище.

Споразумението за оттегляне бе ратифицирано както от ЕС, така и от Обединеното кралство. То влезе в сила на 1 февруари 2020 г. и има правни последици.