Доктор Мария Каас излиза призори от дома си за ранна смяна в болница край германския град Хале. Колата й обаче отказва да запали, макар скоро да е минала технически преглед и предишния ден да не е имало признаци, че може нещо да не е наред. Следи от лапички по капака сочат вероятния виновник - представител на местната популация белки.

За шофьорите в Германия месеците между април и юли са време за неприятни изненади и Германският съюз на автомобилистите (ADAC) препоръчва преди потегляне да се прави оглед под капака на автомобила, съобщава БТА.

Любопитните малки бозайници от семейство Порови често се промъкват в пространството около двигателя на паркираните коли и могат да прегризат кабели, маркучи, резервоарите за охладителната течност и течността за чистачки, изобщо всякакви меки и полутвърди части. Всъщност шофьорите имат късмет, ако не успеят да запалят, защото много по-опасна може да се окаже повреда, която се е проявила по време на движение.

Причините за интереса на зверчетата към автомобилите е най-вече в инстинктите им. Те използват пространството около двигателя като скривалище и идеално местенце за почивка и укриване, а често и за събиране на остатъци от храна. През есента топлината от двигателя създава уютно убежище за сън и почивка. Тъй като за белките то е част от територията им, те го маркират с отличителната си миризма, която може да предизвика агресия от конкуренти. Това създава особено силен силен риск през пролетта за колите, които се паркират в райони, обитавани от различни популации - например пред дома и пред офиса. В този сезон инстинктите за борба със съперниците са особено силни и животинчетата се опитват да "изгризат" миризмата им от автомобилното убежище.

Белките са разпространени из цяла Централна Европа, като през последните десетилетия се размножават все повече в човешка среда и дори се появяват в градовете. От 80-те години на миналия век щетите, които те нанасят, се превръщат в сериозен проблем.

С типичната си изчерпателност немският език дори има дума за пораженията, причинени от дребните хищници - Marderschaden, която е включена и като клауза в застраховките Каско.

По данни нa германската статистическа служба Destatis през 2018 година са регистрирани близо 200 000 щети, нанесени на автомобили от белки, със средна стойност 336 евро всяка или общо около 67,2 милиона евро.

Белките не са застрашен вид, но попадат в обхвата на законодателството за защита на дивите животни. Това означава, че за улов или убиване на белка без ловен билет може да бъде наложена глоба до 5000 евро или дори затвор. До 5000 евро може да се наложи да платите и ако случайно прегазите някой от малките хищници на пътя и не съобщите веднага на месното лесничейство или полицейско управление.

С надежда да избегнат белките, германските шофьори прибягват до богат арсенал - от специализирани ултразвукови, светлинни и електрошокови устройства и професионално измиване на двигателя до "бабешки рецепти" като определени миризми, за които се вярва, че отблъскват животинчетата (например нафталин), или дори поставяне на кучешки косми под капака. Успехът на никой от тези методи обаче не е гарантиран, както в случая с доктор Каас, на чиято кола е бил монтиран ултразвуков "предпазител".

Белките освен това си имат и предпочитани марки коли. Много по-вероятно е например да пострадат BMW, Volkswagen, Mercedes, Audi и Skoda, докато собствениците на Toyota, Suzuki, Renault и Ford могат да са сравнително по-спокойни. Сред причините е фактът, че при производството на някои пластмасови части се използват малки количества рибно брашно, чиято слаба миризма привлича малките бозайници. От значение е и доколко конструкцията улеснява влизането им под капака на автомобила. Отделни производители като VW и Ford дори предлагат за някои модели фабрично вградена защита под формата на специални изолации в пространството около двигателя или комплекти резервни части.

Значение има и конкретният регион на страната. Според анализ на запитванията в Google най-застрашени са колите в Щутгарт. Може би е случайност, че това е градът, в който се намира централата на Mercedes. Следват Мюнхен (където пък е централата на BMW), Хамбург, Берлин и Франкфурт.

За доктор Каас равносметката е пропуснато дежурство в кардиологията, 400 евро за ремонт на новия й Volkswagen Passat и надеждата, че случката няма да се повтори.

"Веднъж определено е достатъчно. Непрекъснато мисля какво можеше да се случи, ако беше станала катастрофа. Сега винаги оглеждам внимателно, преди да потегля", споделя тя.
Гаранция обаче няма.