Това става ясно от документи, видени от Ройтерс, предаде БТА.

Документ от 7 страници определя какви точно статии се изискват, с теми като нови работни места, научни достижения и нова инфраструктура, особено там където има държавна подкрепа.

Освен това се посочва как да бъдат оформени информациите и се дава седмичен срок за предаването на материалите.

Инструкциите са били изпратени миналия месец от министерството на енергетиката до 45 компании в руския енергиен сектор, сред които Роснефт, Лукойл и Новатек, според втори документ със списък на получателите.

Начинанието съвпада с периода преди президентските избори през март догодина, на които президентът Владимир Путин има нужда от победа с висока избирателна активност, за да си запази властта, след като от две десетилетия господства над руската политика.

Животът за повечето хора е станал по-спокоен, по-удобен, по привлекателен. Много такива примери обаче убягват от вниманието на медиите, се посочва в първия документ. Задачата ни, чрез творчески и старателен подход, е да се подберат такива теми и да бъдат предложени на медиите, се допълва в документа.

В този документ, в който не се споменават изборите, се посочва, че новините, които трябва да се предоставят, са предназначени за "положителна новинарска агенция" и трябва да отговарят на две теми: "Животът се подобрява" и "Как е било и как е сега".

И двата документа са били прикачени към покана с дата 9 октомври, изпратена от енергийното министерство до ръководители в отделите за връзки с обществеността и правителството в компании, от които 17 са държавни, а 28 частни.

В поканата компаниите са помолени да изпратят представители на среща на 12 октомври в министерството в Москва, за да се обсъди как да се помогне на правителствените усилия в областта на връзките с обществеността.

Ройтерс е видял копие от поканата и е говорил с трима представители, които са я получили. Според поканата инициативата е на Сергей Кириенко, първи заместник-ръководител на администрацията на президента на Русия.

Срещата на 12 октомври е била председателствана от заместник-министъра на енергетиката Антон Инюцин, а също така е присъствал служител от президентската администрация, според източник. Двамата са разяснили инструкциите, посочи източникът, като допълни, че изборите на са били споменавани.

Не е ясно дали компаниите са се съобразили с инструкциите.

В документа с насоките се посочва, че правителството иска да подчертае "победите и достиженията". Той включва списък с девет точки за това какви новини да предоставят компаниите.

Сред примерите са - държавната банка Сбербанк наема 700 души в Толиати, фестивал, финансиран от компания в Калининградска област за младежи с увреден слух и откриване на спортен център в Черкеск, Южна Русия.

Според инструкциите компаниите трябва да предават положителните новини всяка седмица в понеделник или най-късно вторник сутрин. Компаниите трябва да представят материалите си във вид на таблици, новите неща да са с цветен шрифт и придружени от прессъобщение, което да се изпраща на журналистите и да изисква минимално редактиране.

Всяка компания трябва да посочи и лице за контакт, което да предостави на журналистите допълнителна информация.

Путин все още не е обявил намерението си да се кандидатира отново. Повечето наблюдатели на Кремъл обаче казват, че ще се кандидатира. Проучванията на общественото мнение сочат, че той ще спечели убедително, тъй като много от гласоподавателите му приписват заслугата за възстановяване на националната гордост.

Най-голямото безпокойство на Кремъл за изборите през март е осигуряването на висока избирателна активност, посочват много политически анализатори.

Заради слабата икономика и това, че много хора са на мнение, че изборите вече са решени, гласоподавателите може да не отидат до избирателните урни. Ниска избирателна активност би могла да подкопае легитимността на Путин през следващия му мандат, посочват анализатори.