Германия планираше да въведе от догодина тол такса за преминаване по магистрали. Оказа се обаче, че обмисляната такса противоречи на закона на ЕС, тъй като трябва да я плащат изцяло водачите от други държави-членки, предаде Би Би Си (BBC). Това обяви Съдът на Европейския съвет.

Решението на съда в Люксембург означава, че Германия ще трябва да се откаже или да преразгледа тол системата си.

Намерението на Германия породи възражения от нейни съседи - Австрия и Холандия.

Колко трябваше да се плаща и от кого

Таксата в размер 130 евро (£115; $145 долара) на година трябваше да плащат всички шофьори, но германските щяха да бъдат компенсирани под формата на отстъпка при автомобилния данък, отбелязва ДПА. Данъчното облекчение за местните шофьори е съответстващо на тол таксата, а собствениците на по-слабо замърсяващи автомобили щяха да получават допълнително намаляване на данъците.

Мотивът: Германия твърди, че иска да премине към системата "замърсителят плаща".

Планираните пътни такси биха донесли на държавата около 500 млн. евро годишно, които биха се инвестирали в инфраструктура. На това се надяваха германските министри, като от години правителствата на канцлера Ангела Меркел повтарят, че новата такса няма да натовари допълнително местните водачи.

Окончателното решение на Европейския съд изненада, тъй като негово становище по-рано тази година подкрепи предлаганата такса в Германия, тълкувайки, че чуждестранните шофьори няма да се наложи да плащат за цялата година, а ще могат да купят 10-дневни или двумесечни винетки за по-малко пари. На практика такъв е и замисълът: шофьорите на автомобили, регистрирани в друга държава на ЕС, да могат да купуват и по-краткосрочни "пропуски" на съответната цена.

Защо се противопоставиха съседите

Най-ожесточено против таксата се обяви Австрия, която се оплака, че това е просто данък върху чужденците.

Холандците също се противопоставиха, чехите решиха да си мълчат, докато в крайна сметка Дания подкрепи Берлин.

За много австрийски шофьори таксата би била неизбежна, тъй като те използват германската система от магистрали в Бавария, за да изминат разстоянието между Тирол в далечния запад на страната и Залцбург на североизток.

Холандия се оплака, че преминаването може да струва на техните шофьори до 100 млн. евро годишно, главно от жители и компании, живеещи в райони в близост до границата с Германия.

Австрия разполага със собствена винетна система, като разходите варират от 9,20 евро за 10 дни и 89,20 евро за една година, но таксата не дискриминира по националност.

Какво каза Съдът на ЕС

Съдът на ЕС постанови, че таксата "представлява непряка дискриминация на основата на националност", тъй като тя е предназначена да бъде напълно компенсирана от водачите от други държави-членки.

Магистратите постановиха, че мерките излагат на риск свободното движение на стоки и услуги и поставят икономическата тежест единствено на гърба на чуждестранните водачи.

Съдът приема, че отделните страни могат да налагат такси на потребителите от други държави. Но той отхвърли аргумента на Германия, че даването на местните шофьори на възможността да плащат намалена (облекчена) такса през данъка върху автомобилите означава, че правителството преминава към системата потребителят плаща.

Австрия похвали решението на съда, като от превозваческия бизнес заявиха, че германската идея противоречи на европейската идея. Въпреки това не всички се усмихваха в Австрия, тъй като базираната във Виена компания Kapsch TrafficCom е получила договора за събиране на таксата в Германия заедно с немска компания.