На 28 юли 1945 г. американски бомбардировач "B-25D Mitchell" се забива в небостъргача Емпайър стейт билдинг. Втората световна война в Европа вече е приключила, а Япония е малко преди капитулация. Внезапно обаче, в спокойната сутрин, самолет се врязва в най-високата сграда в света по това време. Причината е прозаична - гъста мъгла. Макар и с тежки поражения, оценени на 1 млн. долара по тогавашния курс, 102-етажната сграда не се срутва, но 14 души загиват, а 26 са ранени. 3 от жертвите са от екипажа на машината, 11 се намират в небостъргача.

Това се случва цели 56 години преди на 11 септември 2001 година, когато при терористина атака на "Ал Кайда" два самолета се забиват в двете кули близнаци на Световния търговски център в в Ню Йорк, които се срутиха. Загинаха хиляди....

Малко преди 9 часа във фаталния ден бомбардировачът потегля на рутинен полет от Бедфорд, щата Масачузетс, до Нюарк, Ню Джърси. Машината е преобразувана във VIP транспорт и трябва да вземе висшестоящ офицер, с когото да продължат към военновъздушната база Сиукс Фолс в Южна Дакота. Пилотът - подп. Уилям Франклин Смит Младши, е многократно награждаван пилот от американските ВВС по време на войната, който е служил в Европа на B-17 Flying Fortress. Заедно с пилота в самолета са серж. Кристофър Домитрович и авиационният механик от ВМС Алберт Перна. По тъжна ирония на съдбата той решава да се възползва от полета, за да се върне в Бруклин при родителите си, които току-що са научили, че другият им син е загубил живота си в Тихия океан.

Пожарът е загасен рекордно бързо

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

След по-малко от час във въздуха подп. Смит получава предупреждение от летището в Куинс (днес Ла Гуардия), че Ню Йорк е обвит в гъста мъгла. От контролната кула изпращат съобщение: "Не можем да видим върха на Емпайър стейт билдинг. Съветваме ви да кацнете тук". Подп. Смит потвърждава, че е приел съобщението, но явно решава, че ще се справи и иска разрешение за кацане на Нюарк.

Малко по-късно пилотът изгубва видимост в гъстата мъгла. Правилата налагат да поддържа височина от поне 2000 фута над града, но той снижава самолета до по-малко от половината от тази височина,  надявайки се да си възвърне видимостта. Скоро обаче машината се озовава насред централен Манхатън.

Подп. Смит успява да прелети около десет пресечки, следвайки 42-ра улица, като по чудо избягва околните небостъргачи, преди да се обърне на юг близо до кръстовището с 5-то авеню. Това обаче се оказва фатална грешка, защото изправя самолета директно пред северната стена на небостъргача. В последния момент пилотът вижда сградата, изплуваща от мъглата, и се опитава да издигне машината, но разстоянието се оказва твърде късо, а скоростта - прекалено висока.

Бомбардировачът веднага привлича вниманието на нюйоркчани с рева на двигателите си. Тези, които работят по горните етажи на офис сградите, се втурват към прозорците, за да гледат с изумление прелитащия край тях самолет. Първоначално той е не по-високо от нивото на 22-ия етаж на небостъргача.

Около 9.49 ч. той се врязва между 78-я и 79-я етаж, което е на около 295 метра над нивото на земята. Самолетът се удря в сградата със скорост от 320 км/ч, което води до взрив на резервоарите. Огненото кълбо се издига на височина 30 м. Възпламененият керосин обхваща фасадата на сградата, в която се отваря огромна дупка. Огънят нахлува вътре по коридори и стълбища във вътрешността на сградата, достигайки до 75-я етаж.

Като по чудо няма повече жертви

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

В същото време един от двигателите на самолета пада в асансьорната шахта и предизвиква голям пожар в мазето. Другият двигател профучава през цялата сграда, разкъсвайки седем стени преди да пробие южната фасада.

Отломки падат върху сграда от другата страна на улицата, където се намира ателието на скулптора Хенри Херинг. Избухва пожар, който унищожава студиото му. Други части от машината, между които един колесник, също нанасят щети по Емпайър стейт билдинг и околните здания, а част от крило пада на "Медисън Авеню".

На 79-я етаж положението е критично. Най-засегнати са офисите на Националната благотворителна католическата организация. Във фаталната съботна сутрин там са се събрали около 20 души. Повечето са млади чиновници, които подготвят помощи за бежанците от войната. Шест млади жени изобщо нямат шанс, за миг са погълнати от пламъците и умират на място на бюрата си. Друга жертва е журналистка, изхвърлена през прозореца при взрива. Мъж, който работи в далечния ъгъл на офиса, също загива, но след като скача от прозорец и се ударя в площадка на аварийното стълбище няколко етажа по-долу. Останалите хуманитарните работници успяват да се спасят от пламъците, стигайки до безопасните огнеупорни стълбища, изисквани за високите сгради.

Embed from Getty Images

Части от самолета са открити в сградата след катастрофата

Скоро тълпи от хора започват да се трупат по улиците около ударения небостъргач. "Хората усетиха бедствието. Всички започнаха да тичат към Пето авеню", разказва по-късно Уолтър Даниелс от "Ню Йорк Таймс". Бушуващият пожар обаче разсейва мъглата и скоро всички виждат, че горящи останки започват да падат по улицата, така че тълпата се разпръсва. След нападението над Пърл Харбър през 1941 г. и последвалите години на война, нюйоркчани първоначално смятат, че става дума за вражеска бомбардировка.

Пожарът в Емпайър стейт билдинг е потушен само за 40 минути, което десетки години по-късно остава рекорд за скоростно овладяване на масиран огън на такава височина.

Инцидентът е свързан и с още един рекорд. Асансьорният оператор Бети Лу Оливър също е сред ранените. Спасителите решават да я транспортират с друг асансьор, без да знаят, че отломките от бомбардировача са отслабили неговите носещи кабели. В резултат кабината се откъсва, но Бети оцелява и след пропадането му от 75-ия етажа. Тя все още държи световния рекорд на Гинес като оцеляла след най-дълго падане на асансьор.