Президентският самолет и лимузината на румънския комунистически диктатор Николае Чаушеску бяха продадени на търг снощи на аукционна къща "Атмарк", като цената им надхвърли неколкократно първоначално обявената, предадоха румънските информационни агенции Аджерпрес и Медиафакс.

Самолетът РОМБАК "Супер 1-11", който бе спрян от полети през 1989 г., бе продаден за 120 000 евро при начална цена на търга от 25 000 евро. Той е бил използван за официални пътувания на Чаушеску в продължение на четири години - от 1986 г. до 1989 г.

Вижте как изглеждат самолетът и лимузината на Чаушеску >> >> >>

На търга бе предложена и лимузината "Пайкан Хилман-Хънтър" от 1974 г., която Николае Чаушеску получил като подарък от иранския шах Мохамад Реза Пахвали, свален от власт през 1979 г. Лимузината надхвърли близо 24 пъти първоначалната си цена от 4000 евро и бе продадена за 95 000 евро.

Още един президентски самолет РОМБАК "1-11", използван през първия мандат на президента Йон Илиеску, бе продаден на търга снощи за сумата от 165 000 евро. Първоначалната му цена също бе 25 000 евро. Този самолет е последният РОМБАК, построен в Румъния. Първият му полет е бил през 1989 г.

Румъния бе първата комунистическа държава, след Съветския съюз и преди Китай, произвела пътнически реактивен самолет. Първият РОМБАК е летял през януари 1983 г. от Букурещ до западния град Тимишоара. Първият международен полет е осъществен два месеца по-късно до Лондон. Двигателите на самолетите са се произвеждали в заводите "Аерофина" и "Турбомеканика" по лиценз на Ролс Ройс.

Заради изключителната си рядкост и значението им за техническата история на Румъния, двата президентски самолета бяха добавени тази година към категорията "съкровища" на румънското движимо културно наследство. По закон те не могат да напускат страната и който и да е собственикът им, има задължението да ги поддържа.