Една от мерките срещу големия трафик в столицата е въвеждане на такса "задръстване", която да регулира навлизането на автомобили в тежконатоварени пътни артерии. Това каза Теодор Караколев на пресконференция в Националния пресклуб на БТА, на която беше представен докладът "Градоустройствена политика в София" на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП). Автори на доклада са Георги Вулджев и Теодор Караколев.

Приходите от синя и зелена зона трябва отново да се използват за подобряване на обществения транспорт, смята Караколев. Повишаването на таксите от зоните носи ползи заради намаляване на натиска на трафика в центъра на столицата, смята той.

Проблемите на градоустройството изискват по-децентрализиран подход, отбеляза Георги Вулджев. Настоящата роля на общината от гледна точка на централно ниво трябва да се намали на по-ниско ниво, смята той.

Според Вулджев отрицателните ефекти от регулаторната тежест на пазара на имоти са повече от положителните ефекти и водят до повишаване на цените. Позитиви от ограничаване на регулацията са създаване на повече имоти, по-ниски цени, повече работни места. По-високото строителство в столицата, според него, ще доведе до по-малко унищожаване на природа, по-ниски разходи за самата община за изграждане инфраструктура, по-малко ползване на автомобили с по-кратка дистанция. Те искат да има ясна и прогнозируема конкретна рамка на данъчните и регулаторни режими.