София отбелязва 120 години градски транспорт днес. На 1 януари по стар стил през 1901 година тръгват първите трамваи и това бележи началотот на обществения превоз в столицата. Автобусният транспорт в града започва да функционира на 20 април 1935 г. 

Днес по повод юбилея на площад "Александър Невски" днес е подреден мини автопарк от превозни средства за обществен транспорт - както на реставрирани, така и на последно поколение транспортни средства, които обслужват градския транспорт в София и други европейски градове.

Снимка: Булфото

Вижте още снимки >>

Заместник-кметът по транспорта на Столична община Кристиан Кръстев честити празника на всички работещи в градския транспорт и на всички софиянци. За тази година е планирана доставка на 25 трамвайни мотриси, 30 тролейбуса, 30 електробуса. Работи се върху синхронизация, изграждане на повече бус ленти, намаляване на интервалите, съобщи Кръстев.

Снимка: Булфото

В рамките на днешния ден са организирани и безплатни панорамни обиколки с част от изложените превозни средства - автобуси и ретро трамваи.

Снимка: Булфото

Маршрутът на автобусите ще бъде от пл. "Александър Невски", ул. "Оборище" - ул. "15 ноември" - бул. "Цар Освободител" - бул. "Княгиня Мария Луиза" - бул. "Христо Ботев" - бул. "Тодор Александров" - ул. "Опълченска" - бул. "Александър Стамболийски" - пл. "Възраждане" - бул. "Христо Ботев" - бул. "Прага" - бул. "Пенчо Славейков" - бул. "България" - ул. "Фритьоф Нансен" - бул. "Васил Левски" - паметникът "Левски" - ул. "Оборище", пл. "Александър Невски". Автобусите ще тръгват в 9.00 ч., 11.30 ч. и 14.00 часа.

Снимка: Булфото

Ретро трамваят ще тръгва от в 9.25 и в 11.55 по маршрут от пл. "Възраждане" по ул. "Граф Игнатиев" до пл. "Журналист" и обратно.

От пл. "Журналист" има възможност за връщане с автобус до началната точка - пл. "Александър Невски".

Двата маршрута ще се пресичат на пл. "Македония", където ще има възможност за прекачване и разглеждане на двете превозни средства.

Трамваите са един от символите на столицата, а развитието на публичния градски транспорт неизменно съпътства развитието на града. Историята на столичня електрически транспорт е много богата. България може да се гордее с разработването и производство за редовна експлоатация на собствени модели на трамвайни мотриси и тролейбуси.

Софиянци посрещат първите трамваи като чудо

Трамваите, които обикалят София днес, неусетно са се превърнали в един от символите на столицата, защото такъв обществен транспорт няма в нито едно друго населено място в България.

На 1 януари (по стар стил) 1901 г. тръгват първите трамваи в столицата. Те са се движели по шест маршрута, на един релсов път, дълъг общо 25 км, с коловози за разминаване на някои от възловите места. На крайните спирки ватманите трябвало да сменят кабините и да обръщат ролковия токоприемник, защото мотрисите нямали обръщателни колела. Те били 25 на брой и били докарани от Белгия. Някои били нови, други - вече използвани в брюкселския градски транспорт, но ремонтирани. Към тях имало и 14 ремаркета - първа и втора класа. Тогава е построено и депото на бул. "Княгиня Мария Луиза".

Първият трамвай в София

Жителите на града посрещат първите трамваи като чудо. Вестник от онова време описва събитието така: "Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление на всемирния прогрес - първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица. Грамадното множество се любуваше на приятната гледка от бързината на трамвая и от светлите искри под колелата му и на жицата отгоре. Трамваят върви бързо, без друсане, осветява се електрически и има изящна мебелировка".

Сегашните столични квартали "Княжево", "Павлово", "Красно село" и "Подуяне" по онова време са просто села в околностите на столицата. С построяването на релсовия път и пускането на мотрисите обаче, те се превръщат в първите, и засега единствените в историята ни, села с трамвай.

През 1908 г. София получава за пръв път шест големи четириосни мотриси. Столичани започват да наричат тези машини галено "цепелините". Три от тях са унищожени при бомбардировките през 1944 г., но другите остават на вярна служба чак до 1976 г.

Между 1924-а и 1931 г. са доставени над 70 мотриси и 40 ремаркета към тях от различни европейски производители, сред които световни марки като "Сименс" и МАН. По проект на инж. Теодосий Кардалев, началник на Ремонтната работилница, от стари и бракувани части са построени 12 трамвайни ремаркета. Те се водят летен тип - с решетъчни вратички и без стъкла. Стават известни като "Кардалевите ремаркета". През 1936 г. в същата работилница започва производството на мотриси. Първите шест са взаимствани от стар модел на "Сименс", но са с удължен кош и увеличена мощност на двигателите.

По време на Втората световна война трамваите са само българско производство.

През 1951 г. се появяват модерните за времето си мотриси "Република". След това Трамвайният завод-София пуска два нови модела трамваи - "Комсомолец" през 1959 г. и "Космонавт" през 1961 г. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката "София". От базовия модел по-късно се появяват "София-70" и "София-100", които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица.

В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела "България 1300". Той е в производство до 1991 г.

Междувременно е възстановен и вносът на трамвайни мотриси от чужбина - предимно от чешките заводи "Татра". Мотриси пак с тази марка, но предимно втора употреба, започват да попълват трамвайния парк на София през 1995 г. Влизат и трийсетина използвани германски мотриси и ремаркета. Перманентният внос продължава и през следващото десетилетие до наши дни.

Различните модели на трамвайни мотриси са не само ежедневие за софиянци и гостите на столицата, но и интерес за изследователи и колекционери. Историята на трамваите привлича и млади хора, които създават умалени модели на различните мотриси, като по този начин запазват духът на отминалите времена жив и до днес.

Снимка: Bulphoto

Търсят най-добрата снимка за "Електротранспортът - вчера, днес и утре"

За да отбележи юбилея, "Столичен електротранспорт" ЕАД съвместно със Столична община организира фотоконкурс на тема "Електротранспортът - вчера, днес и утре". Всеки професионален или любител фотограф може да се включи в него с авторски снимки. Не е задължително снимките да са правени през периода на провеждане на конкурса. Фотографиите трябва да бъдат свързани с темата на конкурса. Крайният срок за участие е 12.00 ч. на 17 септември 2021 г. Най-добрите снимки ще станат част от пътуваща фотоизложба.