Три са приоритетите в бюджета на Столичната община през тази година - изграждане на стратегическата инфраструктура на София и ремонти в кварталите; изграждане на нови детски градини и осигуряване на места за децата от 3 до 6-годишна възраст; подобряване на качеството на въздуха и екологичен градски транспорт. Това заяви в интервю за БТА Дончо Барбалов, зам.-кмет по финанси и здравеопазване на София.

Общо 140 млн.лв. са предвидени за изграждане и реконструкция на транспортната инфраструктура в града. Това включва изграждането и разширението на булевардите "Тодор Каблешков", "Филип Кутев", "Източната тангента", "Ломско шосе", ул."Опълченска", които са част от вътрешните градски рингове. С тях София практически ще има нова транспортна схема и с над една трета разтоварен трафик през центъра.

Целта е да изградим тези обекти в следващите 3-4 години. София се развива с темпо, в което стратегическата инфраструктура трябва да навакса, а не да напредва бавно с десетилетия, посочи Барбалов. По думите му най-голямата реконструкция, която трябва да започне през март тази година е на трамвайното трасе по бул."Цар Борис Трети" - от Съдебната палата до "Княжево" - 31,6 млн. лв. за 2021 г. са осигурени по програма "Региони в растеж". Този проект ще даде бърза връзка на гъсто населени квартали и нов линеен парк по бул."Македония".

За изграждане, разширение и основни ремонти на детски градини, ясли и училища са заложени 65,7 млн.лв. Над 6 млн.лв. ще бъдат инвестирани в изграждане на нови училищни корпуси и основни ремонти в 7 училища. В две от тях изграждаме и физкултурни салони - това са IX-та Френска гимназия и 100-но СУ в район Сердика, посочи Барбалов.

Той подчерта, че за първи път, с помощта на съвременните технологии над 300 души са се включили в общественото обсъждане на бюджета. Имаше много предложения от общински съветници и от граждани, като всички те ще бъдат разгледани много внимателно, отбеляза Барбалов.

Следва цялото интервю

-  Какъв е бюджетът на Столичната община в поредна година на ковид криза, кои са приоритетите в него?

- При подготовката на проекта за бюджет през тази година се съобразихме с епидемичната обстановка, в която се налага всички да живеем. Съобразили сме се с влиянието на пандемията върху икономиката на града. Вече една година много сектори от бизнеса търпят сериозни финансови загуби и не развиват нормално своята дейност. Това оказва директно влияние върху приходите от данъци и особено от такси в държавния и в общинските бюджети.

Като сме взели предвид всички тези фактори, мисля, че сме подготвили проект, който максимално отчита както моментното икономическо състояние на града и държавата, така и реалистичната прогноза за настоящата 2021 година.

Приоритетите в бюджета пред тази година са изграждане на стратегическата инфраструктура на София и ремонти в кварталите; изграждане на нови детски градини и осигуряване на места за децата от 3 до 6-годишна възраст; подобряване на качеството на въздуха и екологичен градски транспорт.

- Какви промени за града са заложени в Капиталовата програма на Столичната община?

Отговор: Въпреки кризата ние сме длъжни да продължим да работим по развитието на София, не можем да си позволим да има нулева година. Напротив, правим всичко възможно да запазим нивата на инвестициите, дори да ги увеличим там, където може.

Съгласно приоритетите на Столичната община, в Капиталовата програма са заложени значителни инвестиции в инфраструктурата, в изграждането на детски градини и в довършването на третия етап на метрото.

Общо 140 млн. лв. са предвидени за изграждане и реконструкция на транспортната инфраструктура в града. Тук се включва изграждането и разширението на булевардите "Тодор Каблешков", "Филип Кутев", "Източната тангента", "Ломско шосе", ул. "Опълченска", които са част от вътрешните градски рингове. С тях София практически ще има нова транспортна схема и с над една трета разтоварен трафик през центъра. Целта е да изградим тези обекти в следващите 3-4 години. София се развива с темпо, в което стратегическата инфраструктура трябва да навакса, а не да напредва бавно с десетилетия.

Най-голямата реконструкция, която трябва да започне през март тази година е на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис Трети" - от Съдебната палата до "Княжево", за което са предвидени 31,6 млн. лв. за 2021 г., осигурени по програма "Региони в растеж". Този проект ще даде бърза връзка на гъсто населени квартали и нов линеен парк по бул. "Македония".

За изграждане, разширение и основни ремонти на детски градини, ясли и училища са заложени 65,7 млн. лв. Над 6 млн. лв. ще бъдат инвестирани в изграждане на нови училищни корпуси и основни ремонти в 7 училища. В две от тях изграждаме и физкултурни салони - това са 9 Френска гимназия и 100 СУ в район Сердика.

Тази година започва и проектирането на две нови училища - в район "Студентски" и в район Витоша - кв. "Манастирски ливади".

Над 100 млн. лв. са капиталовите инвестиции за подобряване на качеството на въздуха и чистотата в града. Тази година е първата, през която стартира изпълнението на големия проект за подмяна на старите печки на дърва и въглища с нови екологични уреди за отопление. Предвидените средства са 12,1 млн. лв., като поръчката за климатици, радиатори за газ, топлофициране и пелетни печки, вече е обявена.

- Решава ли бюджетът на Столичната община проблема с недостига на места в детските градини и ясли? Какви инвестиции предвиждате в тази насока?

- В бюджета са заложени 65,7 млн. лв. за изграждане на 45 детски градини и ясли, в които да се осигурят места за 185 групи. Отделно са заложени 1,6 млн. лв. за проектиране на още 16 детски градини, така че да се изпълни 3-годишната програма, приета от СОС за осигуряване на места за децата в предучилищна възраст. Инвестиции са предвидени във всички райони на столицата, с изключение на Нови Искър, тъй като там вече осигурихме местата, от които има нужда към момента.

Разчитаме, че в резултат на изпълнението на 3-годишната програма ще бъде преодолян в голяма част проблемът с недостига на места за децата от 3 до 6-годишна възраст. Същевременно се правят инвестиции и в разширяването на съществуващите и изграждане на нови детски ясли, където недостигът на места всъщност е най-голям.

- В какво състояние е общинското здравеопазване след година на ковид криза? Какво планирате в тази сфера през настоящата година?

- През изминалата 2020 г. общинското здравеопазване показа, че има своето място и мисля, че повечето жители на града биха се съгласили с това. Всички многопрофилни общински болници се включиха активно в лечението на пациенти с коронавирус. В труден за здравеопазването момент голяма част от ДКЦ-ата разкриха специализирани кабинети за извършване на първоначален скрининг и диагностициране на пациенти с коронавирус. В момента в тези кабинети се правят бързи антигенни тестове на учителите. Подготвяме активното участие на част от ДКЦ-ата и в имунизационния процес.

През тази година в проектобюджета сме заложили необходимите средства за подпомагане дейността на общинските болници през текущата година. Предвижда се финансиране на програмите, които са гласувани от Общинския съвет - донорската инвитро програма, профилактичните прегледи за рак на гърдата и др. Имаме готовност и през годината ще внасяме доклади за използване на средствата от Общинския приватизационен фонд за купуване на апаратура и ремонти в общинските лечебни заведения. Чакаме с нетърпение възможността за кандидатстване по оперативни програми за закупуване на апаратура или за енергийно ефективни мерки в здравни заведения.

Бих искал от името на Столична община да благодаря на всички медици - лекари, сестри, лаборанти, санитари, които се включиха активно в работата по преодоляване на кризата с коронавируса. Техният професионализъм е незаменим.

-  Какви са изводите Ви след първото обществено обсъждане на бюджета? Получихте ли конструктивни предложения, които ще включите във финансовата рамка на столицата?

-  Моето впечатление е, че имаше голям интерес от страна на гражданите към предложения проект за бюджет. За първи път, с помощта на съвременните технологии дадохме възможност над 300 души да се включат в общественото му обсъждане, което се състоя онлайн на 1 февруари. Имаше много предложения както от общински съветници, така и от граждани. Естествено, всички те ще бъдат разгледани много внимателно. В момента се изготвя протокол от обсъждането, който ще бъде предоставен на Общинския съвет заедно с направените предложения. Столичният общински съвет ще има окончателната дума по приемането на бюджета за 2021 г. Както кметът има отговорността да предложи проект на бюджет, така СОС има отговорността по приемането му и неговите параметри.

-  Според "Спаси София" в бюджета липсват политики за осъвременяване на София, както и за развитие, разширяване и подобряване на градския транспорт. Според тях не се решава и въпросът с паркирането, а "навлизането в кварталите" е с бюджет от едва 416 хил.лв. на район. Как отговаряте на тези критики?

- Не мога да се съглася. Може би от тази организация не са успели добре да се запознаят с предложението за Капиталовата програма за тази година. В нея има заложени средства за обновяване на градския транспорт, вече можем да говорим за почти пълна подмяна на превозните средства в автобусния и тролейбусния превоз. Усилено върви и обновяването на трамвайните мотриси. Общо 172,520 млн. лв. ще бъдат инвестирани в довършване на първите участъци от третата метролиния, нови метровлакове и основен ремонт на стари, както и в доставката на 25 нови трамвая, 82 електробуса и 30 тролея. Средствата за тях са безвъзмездни за София, които успяхме да защитим по програма "Околна среда".

Развива се и вътрешният ринг на града, изграждат се нови трамвайни трасета - това са все проекти, които са залегнали в програмата на кмета, така че градът се развива в правилната посока, за която са гласували софиянци.

По въпроса за навлизането в кварталите искам да подчертая, че няма бюджет от 416 хил. лв. на район! Ние ще покажем бюджетите на отделните райони, които включват и средствата в общия, общински бюджет. На практика в голямата си част бюджетът на Столична община се разделя пропорционално на районите.

От общо 50 млн. лв. за поддръжка на уличната мрежа, 10 млн. лв. се контролират директно от районните кметове. Тези пари се разпределят по специална формула - на база брой население и дължина на общинската пътна мрежа. Така например за район Панчарево, (за който имаше въпрос по време на общественото обсъждане), бюджетът за ремонти е над 800 000 лв.

Трябва да отчетем и това, че останалите 40 млн. лв. (от 50-те млн. лв. за поддръжка на уличната мрежа), са средства, които също се използват от районите. Защото всички улици - малки, големи или булеварди - се намират в някой от тези райони и се ползват както от живеещите там, така и от преминаващите.

Естествено, в допълнение към тези 50 млн. лв. може да се прибавят и средствата от Капиталовата програма за изграждане на различни пътни участъци и рехабилитация, които са в размер на 30,6 млн. лв.

-  Какво смятате за предложенията на представителни на опозицията за допълнения в бюджета, сред които са изграждане на неизпълненото трамвайно трасе по бул."Тодор Каблешков" и изработването на нов проект за трамвайна линия до "Орландовци"; цялостен ремонт на бул. "Ал. Стамболийски" и начало на пълен ремонт на бул."Гоце Делчев"; увеличаване на средствата за квартална инфраструктура с поне още 10 млн. лв.?

- Мисля, че тук се пропуска да се отчете, че за да се изгради едно ново трамвайно трасе то би трябвало да бъде свързано към съществуващата вече трамвайна мрежа на града. Преди да стане това, би било неуместно да се изграждат отделни неизползваеми участъци. Мнението ми е, че е необходим по-висок професионализъм в изготвянето на предложенията от страна на политическите организации.

Колкото до ремонта на бул."Стамболийски" и "Гоце Делчев" - това най-добре могат да коментират колегите от направление "Обществено строителство", които изготвят проектите, съответно подготвят процедурите и ги изпълняват. Залагането на финансови средства заради самото залагане не е добро решение. За да може един проект да бъде изпълнен, освен финансиране е необходимо да има техническа подготовка, провеждане на процедури, съгласуване с експлоатационни дружества. Ние се стремим да предлагаме проектите, когато те вече имат висока степен на готовност за изпълнение. Иначе просто ще залагаме едни кухи обеми в Капиталовата програма.

- Критикувани сте, от опозицията в СОС, а и от някои районни кметове, че в бюджета на София вместо да се увеличат радикално средствата за отчуждаване на терени за улици, обществени пространства, зелени площи и учебни и детски заведения, тези средства се намаляват и то двойно? Защо се допуска това?

-  Все пак не трябва да забравяме, че сме в условия на криза и проектобюджетът отчита тази реалност. Тази година сме отделили средства за отчуждаване на терени, които са необходими за изпълнение на Капиталовата програма, предвидена за 2021 г. Надяваме се в следващите години икономическото състояние на града и приходите да позволят отделянето на повече средства за отчуждаване, от каквото безспорно има нужда. Но в крайна сметка говорим за приоритети и разумни действия в една все пак кризисна обстановка.