През задаващия се месец февруари се навършва една година от нелепия инцидент в София, в който 16-годишно момче загина при токов удар от шахта на булевард "Иван Гешов". Случаят потресе обществото, а отговорността остана размита. Година по-късно все още се питаме наистина ли е безопасно да се стъпва по софийските тротоари, а обяснението с мократа обувка на момчето изглежда все така несериозно.

Инцидентът насочи вниманието към това, че в досегашната наредба за преместваемите обекти е пълно с несъвършенства. Проектът за новата наредба обаче вече е факт. В нея има "драконовски мерки за контрола и снабдяването с ел. енергия на преместваемите обекти", казва пред Dir.bg председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. 

Какво е новото в тази наредба? Какво я прави по-добра от предишната? И най-вече, ако беше в сила през миналия февруари, щяхме ли да избегнем смъртта на едно 16-годишно дете? Попитахме Георги Георгиев, председател на СОС: 

Кои са подобренията в бъдещата наредба, които според Вас ще предотвратят инциденти като този с момчето от миналия февруари?

След като поех ръководството на СОС през есента на миналата година, поставих работата за промяна на правилата за преместваемите обекти като водещ приоритет. Готови сме с новите текстове, а в работата взеха участие съветници от всички политически групи и екипа ми. В над 70 страници документ разписваме драконовски мерки за контрол и снабдяването с ел. енергия на преместваемите обекти, въвеждаме по-лесен ред за премахването и за контрола върху мобилните съоръжения - това са количките за царевички, дюнери, сладоледи и т.н. Разписали сме ясна отговорност на всеки по веригата, така че да няма прехвърляне на топката от едни на други. Предварително организирах срещи и консултации с всички, които прилагат наредбата - районните кметове, Столичния инспекторат, направлението по архитектура и градоустройство, бизнеса, както и всички институции, които имат отношение по темата. Първо изследвахме много внимателно какви са пробойните в действащите правила, какви са съдебните решения по делата за премахване на обектите, защото се водят много такива дела и те бавят процедурите с години. Не сме писали самоцелно правилата, а държим сметка за изключителното им значение за подреждането на града.

Предлагаме изключително мащабна реформа, с която да затегнем контрола, да въведем ясни правила и стандарти, за да изчистим градската среда и да гарантираме безопасността на гражданите. Какво на практика имам предвид - въвеждаме задължително изискване предварително да се представят проекти за временните връзки за ток, вода и др., които да отговарят на всички правила за сигурност. Едва след това се изграждат връзките, но докато не се въведе той в експлоатация след проверка от общината, съответните разпределителни дружества нямат право да го снабдяват с ел. енергия и други! Прекратяваме допустимото досега временно захранване - ако не е доказано законен обектът, няма да работи изобщо.

На следващо място - познатите на всички ни колички за пуканки, сладолед, хладилните витрини и други, които са "мобилни съоръжения и елементи" по закон, занапред не могат да се захранват с електрическа енергия по положени от собствениците им кабели из парковете. Те трябва или да ползват автономно захранване - батерия, газ, соларни панели, или ел. енергия, но доставена по изградени от общината трасета - сигурни и безопасни, отговарящи на всички стандарти. Извън тези случаи не допускаме изключения.

А предвиждате ли облекчения за тези, които спазват правилата?

Нека гражданите не остават с впечатлението, че въвеждаме само рестрикции - искам да отбележа, че намаляваме бумащината и улесняваме тези търговци, които спазват правилата. Доколкото обектите имат разрешения за поставяне за срок от 5 години, за подновяването им не трябва да представят целия пакет документи, а само декларация, че не са настъпили промени в обстоятелствата. Освен това, връщаме в широкия център щендерите за цветя и плодове и зеленчуци пред магазините - това е искане на бизнеса, което се подкрепя и от гражданите, и го приехме с условието, че ще има одобрени от общината образци на тези стелажи, за да сме сигурни в естетическите им качества, както и се гарантира минимум 2.2 метра свободна зона пред тях - тоест, да не пречат на пешеходците. Грилове, хладилни витрини и фризери обаче са забранени в тази зона от центъра на града, тя обхваща територията между "Руски паметник", "Македония", "Васил Левски" и "Дондуков".

Друг важен акцент в наредбата е, че задължаваме стопаните на преместваеми обекти да почистват площ в радиус от 2 метра от обекта. Считаме, че е нормално те да поемат това задължение, защото често замърсяването е резултат от работата именно на техния обект.

Предвидено ли е в проекта, ако даден обект е в нарушение, от времето на установяването до самото му премахване, той да бъде безопасен за гражданите?

Да, категорично. При нередност, незабавно се прекратяват доставките на ток, газ, вода и др. до определения за премахване обект. Ако това не се случи, глобата е 50 000 лева.

Въвеждаме и механизми за по-бързо премахване на незаконните обекти - павилионите и мобилните съоръжения. В момента премахването на една количка за сладолед в парка е едва ли не приравнено на премахването на незаконна къща. Затова при установяване на нарушението, ще се премества веднага за сметка на нарушителя от общината. Тези мобилни съоръжения могат да бъдат в парковете и на улиците само от 8 до 21 ч., не може да нощуват и зимуват на тези публични площи като на паркинг.

Очакваме съпротива от стопаните, които са недобросъвестни, но и подкрепа от тези, които работят по правилата. В крайна сметка градското пространство е на всички. За мен гаранциите за живота и здравето на гражданите е приоритет и компромиси не може да има.

Главният архитект на София казва, че се залага на ясна отговорност и повече контрол? Може ли да уточните в какво се изразява контролът и отговорността? Не е тайна, че у нас проблемът е именно в последващия контрол.

Точно така, често имаме добре разписани на хартия правила, които не се спазват. Затова занапред задължаваме районните кметове веднъж в месеца да правят пълна проверка на преместваемите обекти в техния район. Целта е да сме сигурни, че общинските служители по контрола на тази дейност вместо да си стоят по кабинетите, са на терен и си вършат работата. Който не проверява, ще носи дисциплинарна и наказателна отговорност като длъжностно лице.

За мобилните съоръжения вече ще изискваме доказателства за тяхната безопасност - не искаме колички-самоделки в парковете, а само такива с документи за техническата им изправност. Въвели сме правила и за дружествата доставчици на ток, вода и газ. 

Снимка: Булфото

В този смисъл, очаквате ли да се стигне до максимални глоби, или по-скоро надеждите са, че по-добрата регламентация ще направи функционирането на незаконни преместваеми обекти невъзможно?

Вярвам, че с промените, които направихме в нормативната уредба, практически няма да има незаконни обекти или поне силно ще ги ограничим. В науката за наказателното право като студенти в Юридическия факултет на СУ изучавахме превантивната функция на наказанието - то възпира потенциалните нарушители, когато е достатъчно сериозно спрямо нарушението. Заложили сме максимално допустимите, защото обектите са много и възпиращия ефект върху търговците може да е различен за всеки от тях - затова глобите трябва да съответстват на нарушението и когато то е сериозно - да се налагат в максимален размер. Ползването на преместваем обект в нарушение се санкционира от 10 000 до 50 000 лева, а на мобилно съоръжение - от 1 000 до 5 000 лева. За осигуряване на електрическа енергия или други подобни се глобява наред с нарушителя - ползвател на обекта и съответния доставчик с фиксирана глоба в максимален размер - 50 000 лева. 

Да си представим хипотезата, че тази наредба е била в сила през февруари миналата година. Можеше ли в този случай да се избегне нелепият инцидент с момчето? И ако не, кой щеше да е виновен?

Инцидентът насочи вниманието ни към това, че в досегашната наредба има доста несъвършенства, които, както вече споменах, заедно с широк кръг от експерти успяхме да изчистим. Промяната в Закона за устройство на територията от пролетта на миналата година също помогна в тази посока. Вярвам, че с ясно разписаните правила и това кой каква отговорност носи по цяла верига, ще предотвратим подобни тежки инциденти, както и некрасивите гледки от типа на висящи кабели.

Заедно можем да се погрижим за бъдещето и смятам, че именно с тази реформа го правим по добър начин.

Влизането в сила на наредбата се обвързва с бюджета. Какъв е оптимистичният вариант тя да заработи?

Предстои този регламент да бъде обсъден отново със засегнатите страни. Очакваме още предложения, които внимателно ще обсъдим. Готови сме да чуем всички и да приемем всяка добра идея. След това, вероятно в края на март, ще приемем промените и през пролетта ще са в сила. Няма връзка между приемането на бюджета и на наредбата.

Снимка: Булфото

По отношение на бюджета - ясни ли са вече приоритетите за 2022-а, които ще реализирате през най-важния финансов документ?

Предстои обсъждането и приемането на бюджета на Столична община, който наистина е най-важният документ, защото посредством него с числа обличаме визията си за развитието на града. Тази година, обаче, освен наследената от миналата година Ковид криза, имаме още предизвикателства - енергийната криза и настъпващата инфлация. Те се усетиха най-бързо в градския транспорт, който е подложен на силен натиск. Миналата година Столична община осигури от собствения си бюджет над 170 млн. лв., за да гарантираме движението на градския транспорт. Сега с енергийната криза необходимостта от дофинансиране остава и анализите сочат, че са необходими 178 млн. лв. компенсации от държавата, като ние ще запазим подкрепата от бюджета на София. Без подкрепата на държавата никоя община с градски транспорт не може да се справи - с тройно по-високи сметки за ток и природен газ и 1/3 намалели пътници. Затова и в повечето европейски държави правителствата отпускат специални компенсации, за да осигурят обществения транспорт, защото той е ключът към живота в градовете. В Обединеното кралство правителството отпусна на Лондон помощ за транспорта от 4 милиарда британски лири - и там кметът е от една партия, а правителството - от друга. Но явно си дават сметка, че градският транспорт се ползва от всички граждани и те не бива да бъдат наказвани.

Въпреки това ще продължим да следваме приоритетите си за развитие на кварталите, строителство и ремонт на детски градини и учебни заведения, обновяване на транспортната инфраструктура, инвестиции в междублокови пространства и изграждане на паркинги. Ето и конкретен пример, на заседанието на местния парламент взехме решение за отпускане на близо 3 млн. лв. за ремонт на детски градини, ясли и училища в 15 района на София. На всяка сесия приемаме и поне по две решения за строителство на детски градини по приетата програма на кмета за справяне с проблема. Без помощ от държавата за високите цени на тока и природния газ, общината ще е принудена да намали в пъти инвестициите си в града, за да плаща растящите сметки за издръжка на транспорта, детските градини и т.н. 

Беше разгледано Вашето предложение за ограничаване използването на пиротехнически изделия в София. Доволен ли сте от подкрепата от партиите в Общинския съвет и смятате ли, че наистина ще е работещ механизъм?

Да, благодарен съм на колегите за подкрепата на всички политически сили, представени в Столичния общински съвет, които застанаха зад тази кауза. Накратко, това предложение предвижда да се въведе изцяло нов подход при използването на пиротехнически изделия в София.

Фойерверки, пиратки, бомбички и всякакви пиротехнически средства от категория F2 и F3 ще могат да се използват само на Нова година до 2.00 часа на 1-и януари, а през годината - само след разрешение от районния кмет по предварително подадена заявка в районната община. Употребата на пиротехнически изделия е основен източник на стрес при бебетата, малките деца изобщо, в частност за децата от аутистичния спектър, както и за домашни любимци и диви животни.

При нас постъпиха много оплаквания от граждани, освен това проведохме поредица от срещи с представители на различни организации, занимаващи се с деца със специални образователни потребности, които в София са близо 5 000, психолози, организации за защита на животните и всички заинтересовани страни. Идеята е десет дни преди събитието (семейното тържество или друго) да се подава заявление по образец, където се изписва кога, къде и какво пиротехническо средство ще се използва. След това се произнася районният кмет и преценява дали да даде разрешение за употреба.

Наредбата забранява категорично употребата на пиротехника в междублоковите пространства, което е и най-важното ограничение по мое мнение, както и около лечебни заведения, училища, детски градини и църкви. Не сме си измислили сами тези ограничения - проучихме европейските държави и ползвахме положителния опит на Австрия, Дания, Нидерландия, Хърватия и Словения. Глобите за нарушителите ще са от 500 до 2 000 лева за физически лица, а за юридически лица - от 3 000 до 10 000 лева. И не се съмнявам, че ще проработи, защото за спазването правилата ще следят както МВР, Столичният инспекторат, районните администрации, така и ние, гражданите. Вярвам, че въвеждането на ред и при използването на пиротехника е крачка към постигане на по-голямата ни цел - повече съпричастност и активна гражданска позиция.