Правилният избор на топлинен счетоводител може значително да намали сметките ни за парно и топла вода. До този извод стига г-жа Михайлова, която живее в панелен бок в столичния квартал "Стрелбище". Изненадана от изравнителната си сметка, тя решава да тръгне по следите на нереалното според нея задължение, за да разбере как и защо е било начислено.

Новият отоплителен сезон току-що започна и експерти ни заливат със съвети как да спестим от сметките през зимата. Според г-жа Михайлова обаче специалистите пропускат важната роля на фирмите за дялово разпеделение или т.нар. топлинни счетоводители. Затова тя решава да сподели опита си и така да помогне на всички столичани, които като нея решат да потърсят най-ефективния начин за топлинно отчитане в жилищните им сгради.

Публикуваме разказа на г-жа Михайлова с незначителни езикови корекции.

"Като клиент на Топлофикация вече доста години, мога да кажа, че съм видяла почти всичко. Имала съм своите премеждия с дружеството, но мнението ми като цяло е доста положително. Никога не съм имала някакви твърде сериозни проблеми и може би единственият по-значим казус е този с топлинния счетоводител (или фирмата за дялово разпределение - б.р.).

Останах изненадана от изравнителната сметка, която получих, защото изглеждаше нереално висока на база на останалите, които съм имала преди. Отидох до един от офисите на Топлофикация, за да попитам как може да имам толкова голямо задължение. Спомням си, че влязох в клиентския център изнервеан, напрегната и задаваща много въпроси на служителката там. Тогава тя ми обясни, че ако нашият топлинен счетоводител не е Топлофикация, то дружеството само фактурира стойностите, които другият топлинен счетоводител е отчел. За първи път разбрах, че е възможно да си абонат на Топлофикация, но данните на топломера (и водомера - б.р.) да се отчитат от друга фирма за дялово разпеределение.

Обясниха също, че за повече информация трябва да се обърнем към компанията, която извършва тази услуга за нашия блок. Тогава започнах да преглеждам сайта на дружеството и оттам научих какви са вариантите ми при избор на нов топлинен счетоводител.След няколко разговора със съседите от входа започнахме да обмисляме дали да не се спрем на Топлофикация за наш топлинен счетоводител. За моя изненада всичко се случи много лесно. Отидохме до един от клиентските центрове, за да се информираме по-подробно как протича процесът. Служителите от Топлофикация бяха много учтиви и по разбираем начин обясниха как ще се случи процедурата. За избирането на топлинен счетоводител трябваше да организираме общо събрание на етажната собственост, което да вземе решение за смяна на обслужващата ни фирма за дялово разпределение. Трябваше ни и писменото съгласие на поне две трети от хората, притежаващи собственост в сградата. Също разбрахме, че различните фирми използват различни уреди и софтуер и можеше да се наложи закупуване на нови.Тук дойде основното предимство на Топлофикация, която работи с повечето марки и модели уреди и най-вероятно нямаше да се наложи подмяна и допълнителна инвестиция от наша страна.От дружеството ни информираха също, че преди да преминем към избор на топлинен счетоводител, трябва да имаме предвид, че различните фирми, които предлагат услуги за дялово разпределение, имат различни пакети и условия. Те зависят от услугата, която използваме, и от броя на отоплителните уреди, които трябва да се отчетат. Дори дойде екип на дружеството и изготви индивидуален план за нашата сграда, така че всичко да е възможо най-добре съобразено с условията, с които разполагаме.

В крайна сметка решихме да предприемем тази стъпка и се оказа, че не трябва да заплащаме нищо, тъй като от дружествато работят с устройствата, с които ние разполагахме. Когато наближи отчитането за изравнителните фактури, от дружеството се свързаха с мен и се уговарихме кога е удобно и за мен, и за тях това да стане.

През последната година всичко вече изглежда по различен начин, а най-важното е, че сметките ни не само не се повишиха, а дори намаляха с 15%."