Спряха без предупреждение тока на десетки фирми в Русе. Причината е преминаването на свободния пазар. Тези фирми, които все още не са сключили договор с доставчици, вчера бяха прекъснати заради смяна в абонатния номер. В резултат за бизнесите бе почти невъзможно да работят.

Собственици на фирми се оплакаха пред БНТ, че от електроразпределителното дружество са променили клиентските им номера без да бъдат уведомени, че са прехвърлени на "свободния пазар". Някои от тях са получили 2-3 пъти по-високи сметки, а други са останали без ток, защото не са разбрали, че имат електроенергия за плащане.

Пред централата на електроразпределителното дружество в Русе имаше опашка от възмутени собственици на фирми. Една от тях е Катя Иванова. Дошла с надеждата да получи информация защо са спрели тока в магазина ѝ.

"От Енерго-Про дойдоха, дръпнали са шалтера без предупреждение, нямаме имейл, нямаме абсолютно никаква информация, че са променени абонатните номера. На всичко отгоре сега ще трябва да плащаме неустойка за това, че сме изключени", заяви Катя Иванова, собственик на магазин.

Елена Маринова от час и половина чака, за да разбере защо има толкова голяма сметка за ток и откога абонатният номер на магазина ѝ е сменен. Преди няколко дни ѝ се обадили от централа във Варна, че ако не си плати сметката от 302 лева в рамките на 24 часа, ще ѝ прекъснат тока.

"Казвам, че не съм получила уведомление за това, че съм минала на свободния пазар. - Ами, госпожо, имате нов клиентски номер. Отидох, заплатих си новата фактура от 302 лева и получавам SMS преди 2 дни, че сметката ми е за този месец 1040 лева. Потреблението ми е едно и също, не знам с колко процента е това увеличение, но това просто е убийствено", допълни Елена Маринова.

Диана Израел пък се пита защо за жилището, в което живее, трябва да плаща промишлен ток.

"Получих имейл, с който трябва да се прехвърля на свободен пазар тока. Имотът е апартамент, който се води на името на фирма, но не се ползва като офис или място за производство, а се ползва за живеене. И последната фактура, която дойде като сметка беше в размер на 125 лева за месец август, като предходната сметка е била 24 лева. Не знам по каква причина едно жилище може да бъде таксувано като място за производство", добави Диана Израел.

От енергоразпределителното дружество отговориха, че всеки потребител може да премине към битови цени, ако отговаря на условията за битови клиенти.

Обясниха още, че според Закона за енергетиката от 1 юли фирмите е трябвало да минат на свободния пазар. И много преди крайния срок всички техни клиенти, които не са променяли адресната си регистрация или телефон, са били уведомени с писмо или SMS, според това как те самите са избрали да получават съобщения. А клиентските номера са променени, защото по служебен път е сменен доставчикът. Но този отговор не удовлетвори Елена Маринова.

"Бях минала на свободния пазар, но в един момент се оказа, че на свободния пазар токът е по-скъп отколкото на регулирания пазар. Свободен пазар, регулиран пазар, местят ни от едно место на друго. Явно някой пак се е облагодетелствал за сметка на нашия гръб", каза още Елена Маринова.

От Електроразпределителното дружество казаха още, че и сега клиентите на така наречения "доставчик от последна инстанция", който служебно им е определен, могат да изберат фирма от свободния пазар.