Най-късно до месец юни ще заработи фериботна линия Русе-Гюргево с капацитет, достатъчен да разтовари тежкия, особено през лятото, трафик през Дунав мост.

Още тази година може да започне ремонтът на Дунав мост при Русе. Проучва се къде да се строят други мостове над реката.

Все още няма яснота коя да е стартовата точка на бъдещата магистрала Русе - Велико Търново.

Това са главните послания от срещата в Русе на министрите на транспорта Николай Събев и на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов с вицепремиера и министър на транспорта и инфраструктурата на Румъния Сорин Михай Гриндяну. Тримата обсъдиха всички възможности за ускореното придвижване на хора и товари между двете страни.

Между България и Румъния ще бъде подписан регламент, който да уеднакви режима за преминаване през държавната граница, което да бъде от полза на пътуващите и повече да не се наблюдават опашки от изчакващи камиони или леки автомобили, каза Николай Събев.

Той подчерта, че е договорил с румънския си колега такива срещи да има на всеки три месеца. Започва и проучването на точките, където биха могли да бъдат изградени още мостове над река Дунав. Ще бъде даден и тласък на програмата Fast Danube, която ще позволи превръщането на реката в целогодишен плавателен път, обясни още Събев.

Гроздан Караджов, който е и вицепремиер, изрази надежда още тази година да започне ремонтирането на Дунав мост при Русе и според метеорологичните условия то да завърши през пролетта на следващата година. 

Министър Караджов съобщи, че сега се прави техническо проектиране на основен ремонт на Дунав мост от българска страна, а румънската страна е правила такъв ремонт през 2018 година. Българското обследване е показало лоши резултати на съоръжението, включително начало на оголване на конструктивни елементи, което, по думите на министъра, влияе изключително зле на трафика и като цяло на здравината на моста. Очаква се проектирането да приключи през май и приблизително по това време ще бъде обявен и конкурс по Закона за обществените поръчки на изпълнител, каза министърът.

Попитан за магистрала Русе - Велико Търново, Караджов напомни, че е имало търг, провел се в края на 2020 г. и началото на 2021 г., а от януари миналата година са отворени офертите. "Към днешната дата нямаме яснота коя е стартовата точка на тази магистрала, защото разговорите, които днес започнахме, техният край ще посочи тази точка", каза министърът. Той допълни, че проектът зависи от плана НАТУРА в Румъния и България и отбеляза, че началната точка ще се позиционира там, където е възможно и икономически обосновано. Затова не се пристъпва към решение кой е победителят и кой ще изпълнява тази отсечка, но се надявам, че с днешната среща ще се даде тласък на този процес, каза министърът и допълни, че "нулевата точка на магистралата Русе - Велико Търново е всъщност мостът - вторият мост над Дунав".

По думите на министъра на регионалното развитие по отношение на финансирането няма спор, че ЕК поставя като приоритет развитието на определени коридори и изтъкна, че маршрутът Букурещ - Русе - Велико Търново и връзката с магистрала "Хемус" е изключително важен трансграничен коридор. Според Караджов "в бъдеща проекция тази магистрала продължава от Стара планина, пресича магистрала "Тракия" и магистрала "Марица" и фактически стига до гръцката граница - Маказа". Това прави трасето истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция, заяви министърът и изтъкна, че тези проекти са изключително висок приоритет за ЕК. "Най-вероятно трите държави бихме получили финансиране за подобен проект и особено граничните съоръжения - вторият мост над Дунав, би получил сериозна финансова помощ от Кънектинг Юръп (Connecting Europe)", каза министърът. Той напомни, че по този мост е работено най-дълго и допълни, че румънската страна също признава, че по този въпрос са правени предварителни проучвания. Но това остава да бъде "изчиствано" в работната група, заключи министър Караджов.