Столичната община обяви публична за избор на изпълнител за изработване на нов Генерален план за организация на движението (ГПОД) за територията на всички населени места на територията на Общината.

Последният Генерален план е изработен през 2011 г. и приет с решение на Столичния общински съвет (СОС) от 2012 г. Съгласно Наредба за организация на движението на територията на Столичната община срокът на действие на този план е 5 години и този срок е изтекъл през 2017 г. Оттогава не са предприети действия по актуализацията на Плана.

Липсата на действащ ГПОД доведе до блокиране на транспортни проекти и създаде правна несигурност относно законността на промени в организацията на движението. През 2024 г. например Върховният административен съд постанови спиране на новата организация на движение в центъра на София поради липса на актуален ГПОД, което подчерта необходимостта от изработване на нов.

Обществената поръчка за нов ГПОД ще бъде със срок на изпълнение между 250 и 365 дни и бюджет от 1 462 000 лв. Изработеният Генерален план трябва да бъде приет от СОС.

Първоначалната процедура за изработване на новия ГПОД беше задвижена от екипа на "Спаси София", който я обяви през март тази година. Скоро след това обаче местната партия оттегли подкрепата си за кмет Васил Терзиев и процедурата се забави.

Какво представлява планът?

ГПОД съдържа стратегически документи с максимална валидност от 5 години, които дефинират: организацията и режимите на движение по улиците, оптимални маршрути за обществен транспорт, транзитно и товарно движение, зони за пешеходно и велосипедно придвижване, ограничения в паркирането и скоростта и поставянето на пътни знаци, маркировки и светофарни уредби.

Основни цели на проекта са постигане на максимална безопасност и сигурност на всички участници при тяхното придвижване в населените места, постигане на устойчивост на пътната безопасност и създаване на оптимални възможности за развитие на различните видове придвижване.

Основни приоритети за разработката са:

1. пешеходно движение;

2. обществен транспорт;

3. велосипедно движение, както и движение на индивидуални електрически превозни средства;

4. движение на леки автомобили;

5. движение на товарни автомобили;

6. транзитно движение на автомобили.

Предвижда се да бъде разработен и транспортен модел. Той заедно с развитието на информационните технологии, инструментите за събиране на данни и математическо и транспортно моделиране намира широко приложение в градовете, които се стремят към по-добра интеграция на транспортна инфраструктура в средата и по-ефективно управление на мобилността.

С Плана се оптимизира уличният трафик, изследват се основните закономерности на транспортните и пътническите потоци, обследва се регулирането на движението и се определят конфликтните точки с цел отстраняването им.

В процеса на моделиране се включват множество параметри: физически характеристики на пространството и транспортните системи, икономически, социални, поведенчески, екологични фактори и дори климатични особености. Транспортните модели са силен инструмент за оценяване на въздействията и ефективността на градоустройствени решения и бъдещи инвестиционни проекти.