Скопие: Очевидно е, че България не иска да строи жп линията по Коридор 8
Югозападната ни съседка обаче признава, че има спор по проектодоговора за съвместно строителство
Министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски казва, че са изпратени над 15 писма до България, на които не е получен отговор от българска страна относно изграждането на железопътната линия до България, предаде МИА.
Това е поредното обвинение от страна на югозападната ни съседка относно проекта.
"Честно е да се срещнем и да ни кажат. Фактът, че избягват да се срещат с нас, говори много за съдбата на проекта. Делата са на наша страна, думите са на тяхна", каза Николоски в интервю за предаването "360 градуса", излъчвано по местната телевизия МРТ 1.
Николоски потвърди, че правителството на Северна Македония е получило от българска страна проектодоговор за съвместно строителство, като подчерта, че той е бил незабавно разгледан на заседание на правителството и е сформиран работен орган, състоящ се от министрите на транспорта и финансите и директора на железниците, и че е необходимо той да бъде обсъден.
На въпроса дали има нещо спорно в този договор, Николоски отговори, че има и затова "е необходимо да седнем с българската страна и да разговаряме".
"Но като се има предвид, че ние не сядаме, защото те не искат да седнем, тогава не можем да си свършим работата. Нека повторя, ако българската страна иска да построи железопътна линия, ще има железопътна линия и тя ще бъде построена. Какво са дела, какво са думи? Подобни провокативни изявления от българска страна са думи, а действия са, че линията София - Перник няма да бъде реконструирана, защото парите са взети и ще бъдат инвестирани в София - Бургас, а Северна Македония в момента е единствената държава, която строи железопътна линия по Коридор 8", посочи Николоски.
Той каза още, че позицията на правителството на Северна Македония е, че не иска да инвестира в железопътна линия, която завършва в тунел. Проблемът, според него, е фактът, че България е решила да не възстановява железопътната линия от София до Перник, нито от Перник до Гюешево във втората фаза.
Железопътната линия София - Скопие е част от европейски транспортен Коридор № 8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо море.
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация на 17 януари.
Медийна спекулация е твърдението, че България е отложила модернизацията на българския участък, обяви през март от правителството на Росен Желязков и заяви, че Коридор 8 е национален приоритет за България. От Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) увериха, че ведомството не е отлагало строежа на железопътната линия до Република Северна Македония и напомниха, че още през януари са изпратили на Скопие проекта за Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение, но нямат отговор от югозападната ни съседка.
"От общо 1220 км железен път повече от половината от неговата дължина - 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия - от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени. Отсечката е финансирана по Програма "Транспорта свързаност" 2021 - 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км", посочиха тогава от министерството.
На 15 януари 2025 г. по установения ред България е връчила на Република Северна Македония проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с Република Северна Македония, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван, посочиха още в позицията си от министерството.
Изграждането на железопътната линия София - Скопие има дълга история, датираща още от 70-те години на XIX век, когато тези територии са били част от Османската империя.
За България това е бил приоритетен проект и участъкът Радомир - Гюешево е построен още през 1910 година, като за това са похарчени внушителните за онова време 12.3 милиона златни лева. Железопътни специалисти обаче са скептични относно възможността бързата връзка между София и Скопие да се осъществи дори през този век. Основната причина е трудният планински терен между Радомир и Крива паланка в Северна Македония, който ще изисква милиарди за прокарването на железопътната линия. Междувременно вече се водят дискусии доколко такава линия би била ефективна от икономическа гледна точка.