Ако се постигне догонващо икономическо развитие, което означава с темпове на растеж поне 6% до 7% средногодишно, което е възможно, България е имала темпове на растеж и над 10%, догонващото доходно и подоходно развитие също ще бъде факт. Нужна е данъчна ваканция за младите хора. Това твърди в интервю за Dir.bg кандидатът за евродепутат и първи в листата на Коалиция за България проф. Боян Дуранкев. Той би инициирал референдум в ЕС за неразполагане на ядрено оръжие. Освен това кандидатът за евродепутат в ЕП иска в България заплатите на държавните лица да се намалят, "защото забелязваме, че те се чудят как да си прокарат асансьорите и да си построят поредните къщи за гости. Ясно е, че корупцията и пипалата на октопода стигат от отгоре до долу", смята той.

- Г-н Дуранкев зад коя от тезите заставате: Европа на няколко скорости или на една?

- Много хубав въпрос. Разбирам леката ирония в него, включително и на поне три страни, които казват, че трябва да има Европа на различни скорости. Разбира се, че съм за Европа на различни скорости, но обърнато наопаки с хастара спрямо това, което се лансира. Защото Европа на различни скорости означава различно развитие на регионите, на отделните страни, а необходимостта от конвергенция или сближаване на равнищата икономико-социално развитие изисква по-бърза скорост на развитие именно на най-слабо развитите страни. На първо място това са България и Румъния, които имат брутен продукт под 1/3 на човек от населението спрямо средното в ЕС. Това са пак България и Румъния, където доходите също са изключително ниски, но също така е крайно необходимо динамизиране на развитието като страни Литва, Латвия, Естония и Полша, където също така имаме отлив на млади и подготвени хора, които заминават за страни, където ще намерят по-добри условия за живот и работа. За това Европа на различни скорости означава сближаване на равнищата на икономическо развитие и то в перспектива най-късно да се реши до 2030 година, докато личния ми план и амбиция е България да достигне половината от нивото на брутния продукт и половината от нивото на доходите до 2025 година.

- Още при избора Ви за водач на листата на Коалиция за България, заговорихте и за сближаване на доходите на европейските страни. Каква е перспективата за минималната европейска работна заплата, която средно в ЕС е 924 евро? Какъв е шансът на страната ни в тази посока?

- Шансът на страната ни да достигнем средното европейско ниво е определен от нещо друго. Ако се постигне догонващо икономическо развитие, което означава с темпове на растеж поне 6% до 7% средногодишно, което е възможно, България е имала темпове на растеж и над 10%,  догонващото доходно и подоходно развитие също ще бъде факт. Сметките показват нещо банално, че при 10% темп на растеж на минималната работна заплата в България, някъде към 2025 година минималната работна заплата може да бъде 510 евро, т.е. малко над 1000 лева, средната работна заплата в зависимост от структурата на икономиката, която ще се променя ще бъде около 1800 до 2200 лева и пенсиите някъде до 600 лева при сегашни цени и данъчна система. Но бързам веднага да кажа, че в Европа действително има минимална работна заплата и тя е в България. Не възприемам ентусиазма на вицепрезидента на ЕК Франс Тимерманс и други лидери, които твърдят, че минималната работна заплата трябва да стане 60% от средноевропейската. Това е невъзможно, защото този ход ще унищожи няколко сектора. Какво е възможно и какво трябва да се направи? Освен това, което казах като европейски възможности, е хубаво да погледнем и в нашето управление на доходите.

Излезе изследването на Алианц Блумбърг и аз го лансирах. То сочи, че от началото на този век досега най-лесно нараства неравенството в ЕС и в света и като цяло и в България. Ние сме абсолютни лидери на неравенството. Причината е, че много хора се замогнаха, обогатиха се, имаме новобогаташи, ние приличаме в голяма степен на Русия в това отношение - с олигархия и плутокрация. Така че, който говори против Русия, не е лошо да огледа и нашия двор. Не желая да коментирам първите партийни и държавни ръководители и на двете страни. Но какво е факт - правителството на Тройната коалиция трябва да бъде записано задължително в рекордите на Гинес, тъй като за първи път социалистическа партия прокара плосък данък, който обогати най-богатите, но не направи бедните по-богати. И намаляването на неравенството е чисто българска задача. Затова паралелно с нарастването на минималните и средни доходи трябва да се помисли задължително за промяна на данъчната система и то най-вече по посока на семейно подоходно облагане. Благодаря, че БСП прие моята теза, тъй като когато един човек има две деца и получава една заплата от 1000 лева и жена му още 1000 лева, те не са богати, въпреки че изглеждат така. Семейното подоходно облагане ще позволи даже да се плаща допълнително на хора с деца, които имат отговорно родителство. С промяната на данъчната система в България трябва да се промени също така и нещо, което да даде в данъците шансове на младите момчета и момичета да останат в страната, след като завършат висшето си образование. Колкото години е предвидено за завършване на висшето образование по определени специалности, толкова да бъде и данъчната ваканция. Да се почувстват тези, които остават в България, че държавата им благодари, като им опрощава данъците в рамките на тези години. Така че има възможности за маневри в България и тези за доходите задължително трябва да бъдат използвани, за да не се срамуваме, че сме на последно място и само да чакаме някоя по-бедна страна да влезе в ЕС, та да се радваме, че има и по-бедни и от нас.

- Как виждате отношенията Русия - ЕС и какво бихте направили, ако станете евродепутат?

- Тъй като основната ни битка е битката за мир и за активизиране ролята на ЕС в международен аспект и провеждане на единна външна политика на ЕС, последно създаване на общоевропейска система за сигурност, тълкувам това като един пакет. При такава общоевропейска система за сигурност и активизиране ролята на ЕС, първото нещо, което е, че ЕС не трябва да участва в санкции. Такова понятие в международното право не съществува, а само незаконни репарации. Освен това санкциите, които си въобразяваме, че санкционират някои, всъщност имат отдавна т.нар. бумерангов ефект. Те удрят този, който ги налага. Например, ако ние сме експортирали плодове и зеленчуци за Русия, което я принуждава тя да създава противоимпортно производство или пък да започне да ги внася от Турция, от което ние губим пазари. Но не е проблемът в търговските загуби.

Проблемът е, че ЕС трябва да се представи като най-добрата световна практика на мир, сигурност и справедливост и солидарност в решаването на общочовешките проблеми. Затова бих инициирал референдум в ЕС за неразполагане на ядрено оръжие, на носители на ядрено оръжие, също така за не замразяване и консервиране на военните бази в ЕС. От финансова гледна точка това ще доведе и до нещо друго - настояването за 2% брутен продукт за въоръжаване или за отбрана не е нужно, тъй като ЕС, с изключение на някои страни, участва във външни интервенции в чужди държави. Ние също сме участвали незаконно, също страни пострадаха от нас, включително една съседка. Затова е възможно с един процент от брутния продукт да се решат проблемите на общата европейска сигурност. Тези пари, които остават, да се дават за социални програми или за инфраструктура. Така че дрънкането на оръжия и особено призивите за ядрени оръжия и бомби на нашата територия, да ги наречем, че те са на хора лобисти, които се броят на пръстите може би на едната ръка, може би и на един пръст.

- Защо толкова настоявате България и Румъния да продължат да се развиват в един пакет?

- Румъния има същите проблеми като България и ще ги решава също толкова 30 или 40 години, за да достигне средното ниво на ЕС. Ние сме не братя по оръжие, а братя по съдба в момента и заедно с другите източно европейски страни, които пък имат демографски проблеми ставаме много братя с еднаква съдба, която трябва да бъде решена и да бъде подобрена от целия ЕС. И се надявам България и Румъния да получат силен тласък към борбата с корупцията за разлика от тези красиви доклади, които казват точно в духа от преди 10 ноември 1990 г. казваха постигнати са грандиозни успехи, но все още има по места нерешени проблеми. ЕК смъква от време от на време такива доклади разбира се, за да представи и себе си в добра светлина, че нещо работи. ЕП трябва да даде пример и в малко смирение и малко скромност. За това ще помоля, ако стана евродепутат всеки месец да давам отчет за моите лични приходи и разходи и каквото надвишава баланса да го дадем за нещо благородно или нещо полезно. Да настояваме в България заплатите на държавните лица да се намалят в този контекст, защото забелязваме, че те се чудят как да си прокарат асансьорите и да си построят поредните къщи за гости.

- Какво разбирате под балансиращото развитие на регионите и догонващ растеж до 2030 година, за което сте заявил вече, че ще работите?

- До новото хилядолетие се говореше за богатия север и бедния юг в глобален аспект. В България можем спокойно да говорим за бедния север и не много богатия юг, но по-богатия юг тук. Дадени са около 8 милиарда за регионално развитие, а българската държава е дала и още и ефектът не е никак добър, което означава, "че няма национална координация и не е нужно да има един единствен национален координатор, който да решава всички проблеми в позицията на гасене на пожари с пожарна команда. Това е напълно излишно. Но трябва да се направи един план, който да се реализира по няколко програми за регионално сближаване на България и то в рамките до 2025 година. Вече нямаме време за губене. Никой не вярва, че нещата ще се развият по-бързо и по-лесно.

- Как бихте оценили тази предизборна кампания?

- Една жалка кампания, която наблюдаваме. Много бих искал да дискутирам с лидерите на основните три политически сили, а може би и с лидерите, които водят листите, но по-добре, че не се случва, тъй като не виждам какво ще си говорим. Те не разбират проблемите на България и общите проблеми на Източна Европа и решение не виждат и в самия ЕС. Това не го казвам понеже се води кампания, а защото наистина ги чета внимателно. Единствената адмирация, която си позволявам да направя на един от моите съперници е на Сергей Станишев, който вчера употреби думата спекулативен капитализъм, която беше забравена за десетилетия от БСП. Хубаво е, че аз оценявам и другите български кандидати, като не ги гледам като партийни, и от гледна точка на бъдещите перспективи, като отивайки в ЕП ние ще бъдем 17-те самураи заедно, а не аз съм от една партийна група и ще седя на различни места от теб, ти стой при другите.

- А защо тези евроизбори са толкова важни?

- Тези избори са най-интересните, защото Европа е на няколко кръстопътя и не само четири, много са вариантите на движение на Европа. Вариантите пък на движение на България са само в две посоки - едната е напред и нагоре, а другата е стоене трайно на ниско ниво и обезлюдяване на страната ни. И това мисля, че се осъзнава най-вече в България и Румъния и другите страни от Източна Европа. За това беше хубаво тази кампания да започне много по отдавна, може би преди шест месеца и да се направят кръгли маси, така както в началото на прехода беше направена кръгла маса и след това ние излязохме с общи позиции. Трябваше да поставяме най-различни въпроси например как да се действа, за да променим малко в полза и на шофьорите и на бизнеса пакета Макрон, как да се държим с Македония, защото едно пренебрежение какво ще прави Македония ще удари силно българското бъдеще и то бъдещето на историята и на културата ни. Трябва да преценим и как да се държим по отношение на мигрантите. Това трябваше да се разгледа даже на няколко кръгли маси. Повечето, които ги наблюдавам се хвалят със собствените програми, със собствените си листи, но не отиват към диалог. От креншчендо и високи октави полза в България вече няма. Това сме го слушали гледали повече от столетие. И да припомня нещо чудесно "Господин за един ден" с Тодор Колев, където всички кандидати казваха слуги им трябва на този народ, този път на народа му трябват наистина лидери, водачи, професионално знаещи, а не калинки и калинчовци.

- Как бихте коментирали политическата ситуация, имайки предвид последната оставка на министър Порожанов?

- Ясно е, че корупцията и пипалата на октопода стигат от отгоре до долу и оставката на министър очевидно не решават проблеми. Все едно да поискаме оставка на някой престъпник за това, че е убил някого да напусне работното си място. Много по-строго трябва да бъде отношението, но в България, така наречените, независими институции са много зависими, подозирам от финикийски знаци, а не от приятелство, братство, дружба и взаимопомощ. За съжаление проблемите тук изглеждат много по-сериозни, отколкото проблемите, които ще решава ЕС, тъй като тук нещата са трайни от десетилетия. Новобогаташите и олигарсите няма да пуснат кокалите, които са захапали, по кокалите още има хубави мръвки. Бих предложил и мораториум върху приватизацията на държавна собственост, включително и на летище София, концесионирането също, тъй като в другите страни се дават на концесии търговските обекти и паркингите, а не целите летища. Също така да погледнем и огледаме другите концесии, от които България губи, а други компании печелят от чужди компании милиарди. Това е благодарение на нашата мълчалива политика, на прибирането на стотици милиони от хора, които не заслужават да са на ръководни постове.

Платен материал на "Коалиция за България".

Купуването и продаването на гласове е престъпление.