Парламентът отхвърли ветото на президента Румен Радев върху Закона за допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс/НПК/, с който се създава фигурата на специален прокурор, разследващ главния прокурор или негов заместник.

Промените в НПК бяха подкрепени от 125 народни представители, 77 гласуваха "против"/основно БСП и ДПС/, трима се въздържаха.

Според държавния глава, приетият в края на януари закон, не предлага справедливо и устойчиво решение на проблема с липсата на ефективно разследване срещу действащ главен прокурор. Румен Радев отбелязва в мотивите си също, че с въвеждането на новия прокурор се нарушават редица основни конституционни принципи, сред които независимостта на съда, независимостта на прокурорите в рамките на съдебната власт и равенството на гражданите пред закона.

Разследващият главния прокурор се назначава с решение на Пленума на ВСС, както гласува на второ четене парламентът.

В дискусията за пореден път от БСП определиха допълнението в НПК като "законодателен Франкенщайн" и подчертаха, че управляващите са пренебрегнали отрицателните становища на компетентните български и европейски органи.

Въвеждате "куха фигура", която няма да реши нито един проблем, заяви Явор Божанков от левицата. По думите му, това е последното "законодателно срутище", което ГЕРБ прави в това НС.

Депутатът Крум Зарков коментира, че с провеждането на новата длъжност се нарушават редица основни конституционни принципи, сред които независимостта на съда, независимостта на прокурорите в рамките на съдебната власт и равенството на гражданите пред закона.

"Така и не разбрахте какво искате и как да направите. Президентът много правилно ви го връща, защото това, което предлагате, беше определено като абсурд, като екстравагантност, като неразбираемо понятия от цялата българска правна общност, от европейските наблюдатели", заяви Зарков.

По думите му, големият проблем е, че нашата прокуратура функционира по начин, който позволява намеса във вътрешното убеждение на обикновените прокурори.

Нищо не пречи де юре на всеки прокурор да разследва главния. Ако не се прекрати под някаква форма фактическото влияние на главния прокурор върху ВСС и прокурорската колеги, в частност, той ще може да влияе на карирането развитие на всеки прокурор, отбеляза Зарков.

По думите му, ще станем първата страна в света, която е назначила прокурор, висш ранг, специален прокурор, който да разследва един единствен човек.

Обръщате с главата надолу цялата ни правна система, трябва да премахнете тази екзотика, която не съществува в нито една правна система, добави колегата му Филип Попов. Това е един, по думите му, законодателен Франкенщайн.

Най-смисленото президентско вето върху законодателната дейност на този парламент, коментира независимият депутат Валери Жаблянов. ГЕРБ прокарва в момента антиконституционна поправка, няма място такава фигура в конституцията, подчерта той. От друга страна, по думите му, съдебната власт не е предмет на площадна демокрация, нейното място е разписано в конституцията. Ще станем модерна държава, когато всеки се разпростира според своите компетенции, обърна се той и към опозицията.

Управляващите от ГЕРБ и "Обединени патриоти" определиха мотивите на президента като несъстоятелни и противоречиви.

Той говори за съвсем други законодателни актове, няма основания, аргументи, каза Хриситан Митев/ОП/. Не е вярно, че не се е провел обществен дебат - има становища от Висшия адвокатски съвет, от ВСС, прокуратурата, мнения от представители на юридическата общност, опроверга депутатът част от мотивите на държавния глава. На следващо място, не отговаряло на истината твърдението на Радев, че е нарушен принципът на независимост на съда. До момента няма произнасяне на КС , че специализираният наказателен съд е противоконституционен, посочи Митев.

В рамките на действащата конституция и при положение, че едва ли бихме могли да постигнем законодателен консенсус, това е единственото решение за нормалното функциониране на закона, защити промените зам.-председателят на ПГ ГЕРБ Красимир Ципов. Явно,посочи той, изготвяйки мотивите, авторите им са пропуснали важни промени в българското законодателство. През 2016 г, например, и в изпълнение на препоръки от европейски партньори и приетата актуализирана стратегия за продължаване реформата в съдебната система, ясно се определи, че прокуратурата вече не е централизирана структура, тя се раздели с пирамидалната си структура, при която всеки прокурор беше подчинен на горестоящия от него, а всички - на главния.

Чухме, че европейските партньори са ни отправили множество препоръки и предложения, всички те засягаха сериозни промени, които трябва да бъдат в конституционния модел,коментира Ципов критики на социалистите.