"Ако темата за пътищата не беше тъжна, щеше да бъде много смешна. От БСП сме последователни по тази тема", това заяви зам.-председателят на БСП Кирил Добрев относно телевизионен репортаж, който показва как се строят пътища преди да е приключила обществена поръчка, по време на пресконференция на Позитано 20.

"Още преди година, с Жельо Бойчев внесохме сигнал до ОЛАФ и прокуратурата за всичко, което се случва по магистрала "Марица". Последваха оставки, повдигнати обвинения, арести във фирми, обвинени за точене на ДДС. След това минахме през качеството на пътищата. Факт е обаче, че некачествените пътища не са проблем на изпълнителя. Те са проблем на АПИ и държавните органи - тези, които ги приемат", каза още Добрев. Той поясни, че принципната позиция на БСП винаги е била, че държавата е отговорна по този въпрос и че строителят прави това, за което му се плаща. "Когато му се плати и му се прибере половината сума, логично е пътищата, които прави, да ги направи с два пъти по-малко асфалт и чакъл. Затова сега са в това състояние, в което ги виждаме", категоричен бе Добрев.

"Минахме през момента, в който корупцията вече убиваше - случаят в Своге. Днес сме свидетели на поредните безумия - една от най-известните телевизии направи разследване и показа как се работи по трасе, което все още е обект на обществена поръчка, без да е избран изпълнител. И никой от държавните институции не знае - кой работи по техния терен. Аз разбирам бъдещия строител - когато се бави обявяването на кандидата, се скъсяват сроковете за изпълнение. И в лицето на този изпълнител ние имаме един отговорен човек, който е решил да си направи работата предварително, така че да не губи време за някакви геоложки проучвания, което време ще използва за другия дейности", каза Добрев. Той поясни, че тънкият момент е, че те са се увлекли до там, че приемат нещата за реалност, без дори да са се случили. От БСП с интерес ще следят как ще завърши тази сага.

По темата автомагистрала "Хемус" Кирил Добрев коментира: "Още преди нова година заявихме, че следим внимателно как ще се изразходва милиард и триста милиона лева обществен ресурс. Сега става ясно, че "Автомагистрали" нямат такава техническа опция". Той каза, че от БСП са получили отговор от АПИ и изброи списъка от фирми, като направи уточнението, че от БСП нямат претенции към фирмите: "Да не бързат да протестират, защото не са виновни те. Виновна е системата и държавата, която заобикаля обществените поръчки. Ние нямаме нищо против фирмите, но тук има герои, които си познаваме от миналото", каза Добрев. По думите му сред имената на фирмите с едни и същи рамкови договори са "ПСТ Груп", "Грома Холд" - преди "Агромах", "Галчев Инженеринг". Имаме техника, имаме материали, имаме договор за изпълнение - това е всичко. Какво всъщност ще прави "Автомагистрали" - просто ще следи един процес, който ще се извършва", заключи Добрев.

Той обясни, че всички фирми могат да бъдат намерени в актуалния въпрос, зададен от народния представител Георги Свиленски. "Наистина е много тъжно. Ползвам името на една малка фирма, която е в този договор - може би тя е много коректна, нарича се "Омерта". Омертата е клетва, която дават мафиотите, за да запазят името на автора на престъплението. Ето това е реалността и действителността в строителството на българските пътища", заключи зам.-председателят на БСП.

Георги Свиленски: Притесненията ни за избора на "Автомагистрали" за строител на "Хемус" се оказаха основателни

"Заради притесненията ни, че 1,350 млрд. лв., които правителството има намерение да предостави на "Автомагистрали" ЕАД за строежа на АМ "Хемус", ще бъдат разпределени в други фирми, поставихме два въпроса на министъра на регионалното развитие и благоустройството". Това каза зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Георги Свиленски. Той уточни, че въпросите са за готовността на държавната фирма да реализира този мащабен проект и какви са сключените рамкови споразумения, колко са и с кои фирми. Свиленски коментира, че от отговора на първия въпрос се разбира, че "Автомагистрали" ЕАД има 20 строителни машини, 107 работници, 25 инженери, експерти, одитори, счетоводители и юристи. Той допълни, че в интервю изпълнителният директор на фирмата твърди, че за строителството на АМ "Хемус" са нужни минимум 50 проектанти и 700 работници. "Притесненията ни се оказаха основателни и искаме да знаем - каква е компетентността на тази фирма и готовността й да изпълни качествено проекта, стартирайки едновременно от три или четири места", заяви народният представител.

Георги Свиленски каза още, че във връзка с въпроса за рамковите споразумения са изпратени и три писма. "На първото ни писмо ни бе отговорено, че такива няма, на второто - че са две, а в отговор на третото ни писмо министър Петя Аврамова предостави списък от 30 - 40 фирми, които имат рамкови споразумения с "Автомагистрали" ЕАД. Самите споразумения обаче не ни бяха предоставени", каза още Георги Свиленски.