Четири спешни мерки за подпомагане на част от българския земеделски сектор е внесъл в Министерски съвет вицепремиерът по обществения ред и сигурността и министър на отбраната Красимир Каракачанов, съобщиха от пресцентъра ВМРО, чийто лидер е той.

Мерките включват:

- забрана за внос на чужди продукти в сезона до изчерпване на българската продукция

- безпрепятствено придвижване на работниците до обработваемите земи

- достъп на хората със земеделска земи до тях

- разширяване на мярката "60 на 40", като тя изрично да се прилага за сезонните работници от земеделския сектор срещу предоставяне на трудов договор от страна на работодателя.

Целта на промените е да подпомогне засаждането, отглеждането и прибирането на земеделската продукция, осигуряваща прехраната на българското население в условията на обявената пандемия от COVID-19. Предложенията са изработени след редица проведени срещи и разговори с производители на плодове, зеленчуци, маслодайна роза и други и със специалния принос на аграрния експерт и производител Красимир Кумчев, уточняват от ВМРО.

Това се случва след настояването на земеделския министър Десислава Танева да се задължат всички големи вериги хранителни магазини в страната да предлагат българска регионална продукция на потребителите, като за нея да бъдат отделени специални пространства. Освен това те да бъдат поне половината от общата площ на обектите.

Големите вериги реагираха остро, като заявиха, че подобно действие погазва принципите на пазарната икономика и че това ще доведе до повишаване на цените на някои стоки за крайните потребители, както и до дефицит.

"Няма причина да се оскъпят българските стоки във веригите. Потребителите ще решат какво да пазаруват и вноса на стоки във веригите ще се водят по това", заяви обаче Танева.

И дори изригна:

"Значи може пенсионер с 240 лева пенсия да я дари за битка в тази криза, а не може търговски оператор с n на брой обекти да направи минималното усилие дребният производител да може да продава в провинцията! Това е нонсенс, за всеки български държавник е унижение да коментира това!".

В същото време представители на браншовите организации от сектор "Плодове и зеленчуци" заявиха, че са възмутени от реакцията и поведението на мултинационалните супермаркетни вериги в България.

"Всеизвестно на потребителите, и то не само в България, а и в цяла Европа, е, че българските плодове и зеленчуци са по-вкусни, по-ароматни, по-свежи от предлаганите такива, пътували от хиляди километри, често пъти третирани с допълнителни препарати за удължаване на срока на годност. Поради тази политика на супермаркетните вериги българинът беше лишен през последните 20 години от свежата, прясна и вкусна храна, която е позната и близка до неговия бит и традиции. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство чрез търговските площи, които България е предоставила на тези мултинационални компании, а изборът какво ще предпочетат българите е на тях самите", заявиха те.