"Войната в Украйна всъщност разобличи много по-бързо и по-видно това, за което отдавна говорим - дългогодишното обезсилване на институциите в България". Това заяви в интервю за БТА вицепремиерът по ефективното управление Калина Константинова.

"За съжаление, малко хора разбраха, че България е една от отличничките в справянето със ситуацията и като подход, и като изпълнение. Ето сега, например, в Румъния заимстват структурата на нашата Оперативна координационна група с шест работни междуведомствени групи по най-важните сектори, отбеляза тя. И в същото време коментира защо се е наложила смяната на ръководителя на Агенцията за бежанците - за да я оглави "най-добрият кадър". Над 110 000 бежанци от войната са преминали или останали у нас. В ресора на Константинова е упражняването на контрол над всички институции под шапката на Оперативната координационна група.

- Г-жо вицепремиер, каква е Вашата роля в управлението на кризата с войната в Украйна?

- Моята роля е да упражнявам хоризонтален контрол над всички институции под шапката на Оперативната координационна група, за да сме сигурни, че имаме единен и ефективен подход в справянето с тази криза, защото няма задача, която да не изисква намесата на повече от едно ведомства. Освен това представлявам България на разговорите с ЕК и държавите членки в т.нар. платформа за солидарност за координиран подход и намиране на подкрепа един от друг във всички аспекти, свързани с посрещане на бягащите от войната в Украйна. Всички трябва да знаят, че ще положим много грижи и усилия за хората на Украйна - вече им осигуряваме топъл дом и храна, работим за здравното им подсигуряване, за улесненото им тръгване на училище, за непосредствения им достъп до пазара на труда. Затова е важно да кажа, че обсъждаме широк пакет от финансова подкрепа от Европа, с който да покрием тези разходи.

- Каква е актуалната ситуация около бежанската вълна към България, започнала след началото на военния конфликт в Украйна?

- Безпрецедентен е напливът на разселени лица. Само за сравнение ще посоча, че в пика на бежанската вълна от сирийци и афганистанци, рекордът беше 21 000 души за година. Сега отчитаме над 110 000 за по-малко от месец. Въпреки огромния натиск, тежката международна ситуация и неподготвените институции у нас, успяхме да имплементираме както теоретично, така и на практика директивата на ЕС за временна закрила изключително бързо.

Всеки ден се изправяме пред десетки непредвидени предизвикателства - от дезинформация и фалшиви новини, през надграждане на софтуер за лични данни в движение, до събуждане на дълбоко спящи институции. Ето защо фактът, че ситуацията е под контрол и обстановката е спокойната, за нас всъщност е огромна победа.

- Колко бежанци, по последни данни, са влезли у нас от началото на военните действия и колко тях вече са получили временна закрила?

- Към момента в България са влезли над 113 000 души от Украйна и са останали около 60 000, като средно една трета от тях са деца. Настанени в хотелски, държавни и общински бази са над 70% от оставащите. Останалите 30% избират да останат при близки, роднини или в частни домове. Временна закрила вече са получили близо 6000 души.

За съжаление малко хора разбраха, че България е една от отличничките в справянето със ситуацията и като подход, и като изпълнение. Ето сега например в Румъния заимстват структурата на нашата Оперативна координационна група с шест работни междуведомствени групи по най-важните сектори. И тук е моментът да благодаря на изключителния за мен авторитет Валери Рачев, който се съгласи да оглави Оперативната координационна група в много труден момент. Той е не просто изключителен експерт по сигурност и прекрасен ръководител, но и много стойностен човек, от когото ние всеки ден се учим.

- Какви са правата и задълженията им на територията на страната ни?

- На практика статутът на временна закрила цели много бързо украинските граждани да бъдат приобщени към нашето общество. Благодарение на това решение те получават достъп до здравеопазване, образование и пазара на труда. Разбира се, това има своите условности. Например в образованието, колегите от министерството са предвидили допълнителни часове по български език за украинските деца, като ще е необходимо и да се прегледат учебните планове и да се прецени в кой глас трябва да бъде записано дадено дете. Много важно е да кажа, че Министерството на образованието и науката и Министерство на здравеопазването работиха заедно в една от работните групи, за да сме сигурни, че всички деца, особено в детските градини, са ваксинирани според нашите стандарти. Що се отнася до пазара на труда, то веднага могат да започнат работа неспециализираните професии. Но ако говорим за лекари или архитекти например, ще е необходимо различно време в различните ситуации - за легализиране на дипломи, преквалифициране или допълнителни курсове по специалността. Вече работим и по тези предизвикателства и ги отхвърляме едно по едно. Задълженията им са като на всички български граждани - да спазват законите на България.

- Как държавата помага на бежанците?

- Тази тема беше много обсъждана и смело мога да кажа, доста преекспонирана. Да водиш всекидневно политически битки е съвсем в реда на нещата, но когато това се случва на гърба на ужасени, бягащи от война хора, е просто неприемливо. Нечовешко. От първия ден на войната правителството започна създаването на един напълно нов свят - свят на работещи под пара институции, свят на модерни софтуери, свят с адекватни за времето си технологии и с обучени и работещи служители и всички ангажирани институции. Войната в Украйна всъщност разобличи много по-бързо и по-видно това, за което ни отдавна говорим - дългогодишното обезсилване на институциите в България. Те са били години наред упоявани и заслепявани, не само, за да не виждат какво и как се случва, но и за да не могат да се намесят. И сега, когато в условия на безпрецедентна криза се наложи те не просто да заработят, а да включат "турбото", опозицията и техните медии много услужливо прехвърлиха отговорността към нас. Само че, ако следвахме модела, скоростта и стила на работа на предишното управление, сега щяхме да имаме хиляди майки с деца или на улицата, или забутани в палатки по кални поляни посред зима. А истината е, че в тези изключително тежки 30 дни, ние прескочихме планини от безсмислени административни пречки, от саботажи, от капани в закона, от тонове несвършена през годините работа, за да са подслонени и нахранени тези невинни хора.

- Кои са приоритетните задачи, с които се захвана новосъздадената координационна група, която организира действията на държавните институции?

- Основен приоритет на координационната група са хората и тяхната безопасна евакуация, транспортиране и настаняване у нас. Осигуряване на временна закрила и разкриване на максимален брой места за издаване на регистрационни карти. Тя координира работата на всички работни групи от всички министерства - това е отборна и много трудна задача. Следващите ни приоритети са украинските граждани, които желаят, да бъдат наети на работа, а техните деца да се приобщят успешно към нашата образователна система. На пръв поглед това звучи лесно, но всяка нова стъпка отваря нова страница с безброй въпроси, на които никой никога не е и замислял да отговаря, макар директивата да е приета още през 2001 г. в ЕС, а напрежение в Украйна да има още от 2014 г.

- Защо се наложи смяна на ръководството на Държавната агенция за бежанците?

- В ситуацията, която се намираме имаме нужда най-добрият кадър да оглави Държавната агенция за бежанците. Затова поканихме Мариана Тошева и аз съм много благодарна, че тя се съгласи да се хвърли в пожара с нас. Тя е дама с 30-годишен опит в сферата на бежанците и е най-добрият избор за този пост. Мариана Тошева е човекът, от когото имаме най-голяма нужда в момента, от нейната висока експертиза и задълбочени знания. Убедена съм, че ще видим съвсем нов подход, работа и резултати от агенцията съвсем скоро.