Кабинетът спря ликвидацията на ХЕМС, съобщи след заседанието на Министерския съвет транспортният министър Георги Гвоздейков.

Дружеството "България Хели Мед Сървиз" ЕАД беше създадено за осигуряване на въздушен транспорт с хеликоптери за нуждите на спешната медицинска помощ. Дейността му беше прекратено от служебното правителство и то бе обявено в ликвидация.

"То беше създадено, за да бъде авиационният оператор, съгласно европейското и българското законодателство, извършващ полети за спешна медицинска помощ по въздух", припомни Гвоздейков.

"Проектът се финансира изцяло по Плана за възстановяване и устойчивост, където ясно и категорично са заложени параметри, свързани с европейски регулации, които трябва стриктно да бъдат спазени. Втората причина е, че не бива, заобикаляйки българските закони и правила, отново да търсим начин как да вменим тази дейност като второстепенна", мотивира решението министърът на транспорта.

По думите му е важно отговорността и функциите да бъдат делегирани конкретно на някого и той да носи цялата отговорност за мисиите за спешна медицинска помощ.

Гвоздейков поясни, че с възобновяването на работата на "България Хели мед сървиз" се делегират изцяло правата по функциониране на спешната медицинска помощ по въздух, което улеснява модела на финансиране и издържане на системата в България.

"Процесът е в доста напреднала фаза, определени са оперативните бази, които не са площадки в болниците, а места където са базирани и ще оперират хеликоптерите. Въведени са строги организационни мерки на дейностите по подготовка на документи за обявяване на обществената поръчка откъм Министерството на здравеопазването, която е за изграждането на 6-те оперативни бази", допълни министър Гвоздейков, цитиран от БНТ.

Поясни, че е сформирана работна група за провеждане на разговори с всички болници в страната.

На заседанието си министрите обсъждаха спешната помощ по въздух, а преди дни премиерът Николай Денков увери, че България ще получи първия хеликоптер в началото на 2024 г.

Министерският съвет вече определи шест оперативни бази за спешна помощ по въздух. Съответно в летищата в София, Пловдив, Търговище, Сливен, Долна Митрополия и Габровница.

До момента страната ни е обучила около 90 лекари и медицински специалисти.