"Нито една магистрала в България досега не е проектирана изцяло и не се строи изцяло, с изключение на "Тракия", каза регионалният служебен министър Иван Шишков по време на изслушването в парламента.

"Ние сме и магистрално бедни. Това е огромен проблем, който трябва да бъде решен от всички народни представители. Аз, като гражданин на България, се надявам до 10 години да имаме всички магистрали в България. Трябва да бъдат проектирани всички магистрали по най-бързия начин", заключи той и добави, че на страната са необходими поне още 1200 км, за което трябват минимум около 20 милиарда лева. Трябва да се намерят и механизмите за това финансиране, отбеляза Иван Шишков.

Изслушването на министъра на регионалното развитие е по искане на "БСП за България" по темата за строителството и напредъка на трансевропейския транспортен коридор IV в частта му, преминаваща през територията на страната ни в участъка Видин - Кулата, автомагистрала "Хемус" и автомагистрала "Черно море".

Ние инвестираме допълнително за обходи на градове, за да облекчим самите градове. Ако имахме тези магистрали, нямаше да се наложи и транспортната свързаност на България щеше да е различна, посочи Шишков и даде за пример инвестицията в четирилентовия път от Бургас до Слънчев бряг, вместо да се построи част от магистрала "Черно море".

МРРБ да възложи проектиране на всички тези магистрали още догодина и да има свързаност на магистралите с ясен механизъм за финансиране, препоръча той. Иначе всеки в рамките на неговия регион, където е депутат, ще говори за пътищата в този регион, но освен че трябва да бъдат планирани, трябва да се намери механизъм как ще бъдат финансирани всички. Иначе след 10-20 г. някои от вас в тази зала ще задават почти същите въпроси, коментира Иван Шишков.

"Трябва да се направи една пътна карта как по най-бързия начин да бъдат проектирани всички пътища и магистрали. Мога да си позволя да ви предложа да помислите как да направим така, че да построим нашите магистрали, без да лишим българските граждани от социална политика", обобщи служебният министър. 

Снимка: БТА

Шишков съобщи, че по проекта за магистрала "Струма", в участъка Кресна, има завършена процедура по ОВОС, разгледани са и мерки, свързани с опазването на околната среда. Процедурата, свързана с МОСВ, ще завърши в края на януари, за да може окончателно да бъде избрано трасе за магистрала "Струма".

МРРБ успоредно работи по това, при окончателно решение за избор на трасе, да може да се стартира с процеса така, че до май 2023 г. да има възможност за издаване на разрешение за строеж. Най-вероятно за малка част от трасето, уточни министърът. "Ако служебният кабинет продължава да е на работа през следващите месеци, мога да ви уверя, че ще направим всичко, за да спасим този проект", каза министърът за "Струма".

В момента е започнала процедура по ОВОС за тунела и скоростния път на Петрохан, който по думите му, ще съкрати пътя със 70 км. Според него отсечката трябва да бъде дадена на концесия. Относно магистрала "Черно море" още не е завършила оценката по ОВОС.

"Хубаво е, че колегите от БСП осъзнаха, че асфалтът не се яде, но ще се прояде", заключи Николай Нанков от ГЕРБ след изслушването, инициирано от левицата. Бившият регионален министър обаче разкритикува и Шишков, че хубаво говори, но се е похвалил с три устройствени плана за година и половина. Нанков видя и тежък разлом между регионалния министър, служебния премиер и финансовия министър заради невнесения бюджет. "Ами трябваше да се разберете на МС", препоръча му той, като обясни, че от министъра чува планове за стратегии, които са извън бюджетната рамка.

"Висша форма на политическо лицемерие е да говорите как от вас започва светът, колко лошо е било преди вас, а да продължавате по същия тертип", добави депутатът от ГЕРБ.

"Кога, кой, колко и как", попита депутатът от "Продължаваме промяната" Йордан Терзийски, който по-рано настояваше Шишков да назове кой носи вината, че нямаме магистрали. Служебният министър визира като най-проблемен периода между 2018-а и 2020 г.

Коста Стоянов от "Възраждане" заяви, че не е доволен от изслушването. "Ще настояваме всяко едно правителство, без значение какво е то, да обяви тези обекти за приоритетни", каза депутатът.

Борислав Гуцанов обобщи, че в БСП са удовлетворени от изслушщването. "Защото считаме, че инфраструктурата и транспортните коридори са важна част от икономиката на страната. Да, асфалтът не се яде, но много нарушения имаше, но нека други органи да се произнесат", вметна той към Нанков. Първо, да не се допускат кражби в процеса на строителството. Второ, да има ясно планиране и кой след кой следва, спрямо важността на проектите. На следващо място, по-бързо да стават тези процедури и строителството. "Не е нормално толкова стратегически и важни обекти да не могат да се построят 50 години", заключи соцдепутатът.

От "Демократична България" изведоха проблема с железопътния транспорт, който, по думите на Атанас Атанасов, е занемарен. Той констатира, че проблемът с "чанти и чували" на магистрала "Хемус" някъде потънал. От "Български възход" изтъкнаха, че ако вербалното продължи да доминира, а не се премине към действия за реализиране на стратегия, в близкото десетилетие неравномерната свързаност на отделните региони и столицата ще доведе до тежки проблеми в сферата на здравеопазването, не само в демографията.

"Много неща не са се случили и тези, които не са се случили, са повече от тези, които са се случили", обобщи служебният министър Иван Шишков, като увери депутатите, че могат да разчитат на него като експерт. Той отново повтори: "Аз не съм политик" и не хвърли вината към ничие управление за ненаправеното досега.