Ефективни присъди и полагане на обществено-полезен труд, например в моргите, ще донесат повече ползи срещу нарушителите на пътя. Това заяви пред Dir.bg експертът Диана Русинова.

"Гроздан Караджов направи немалко по темата за пътната безопасност. По негова инициатива се въведе ограничение за скоростта по път I-1 през Кресненското дефиле до 50 км/ч и се поставиха ограничителни колчета, но пътищата бяха оставени след това под въпрос. Дали изобщо ще бъдат подържани или строени нови", пита Русинова, председател на Управителния съвет на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП).

Благодарение на действията по времето на Караджов, ситуацията в Кресненското дефиле се успокои, каза още тя. От 10 юли до момента в участъка не се е случил нито един тежък пътен инцидент, няма загинал човек на пътя. От началото на година имаме над 300 човека, починали на пътя, отбеляза Диана Русинова, но в последния месец са само 34.

Според нея издаването на ефективни присъди и полагането на обществено-полезен труд, като работа в моргите, ще донесат повече ползи на обществото отколкото отнемането на шофьорска книжка на нарушител на пътя.

"Защото след известно време тя пак се връща на притежателя й, той прави ново нарушение на пътя и следва повторно отнемане на книжка, като един безкраен кръг", добави Русинова.

Държавата мълчи по темата, "тъй като в сферата на пътната безопасност няма политика". Пътната безопасност никога не е била приоритет за политиците. И около изборите миналата година, като експерти, не чухме отговори на въпроси от политиците. Бяха поети ангажименти, но нито един от тях не се изпълни. За нас остана усещане, че всички са готови да работят по темата - декларативно и само до изборите, а после се работи кампанийно".

Пътната безопасност у нас е в пълен хаос, тотално безхаберие и тежка корупция, заяви Диана Русинова. "Недейте да очаквате някаква промяна с новите политици". "Дори няма да се повдигне въпросът за пътните ремонти и състоянието на пътищата и ще се окажем в състояние на "ремонт на ремонта".

Нищо няма да се промени по темата пътна безопасност, категорична е експертът по пътна безопасност, защото "нямаме единна национална политика, която да следваме в годините. Нямаме ясни мерки, нямаме постоянство за поддръжка на пътищата, няма последователност", посочи Диана Русинова.

Преди Гроздан Караджов да стане министър на регионалното развитие и благоустройството, дори не се косяха храсти на пътя, даде пример тя и обясни, че те са реална опасност за възникване на ПТП - пречат на водачите да предприемат маневри, ставаха опасни изпреварванията, имаше риск войната по пътищата да вземе нови жертви. Единствено при Караджов в управлението на страната се извършваше забравеното косене на храстите, изтъкна тя. Дотогава се режеше само тревата край пътните платна. Не е ясно дали тази практика ще продължи и след това, смята експертът по пътна безопасност.

Тя обърна внимание на липсата на анализ и причина за настъпването на ПТП. Според нея методите на работа са твърде остарели и оттук може да си направим правилните изводи. "Дори редактирането на нормативен акт отнема повече от три години, което е недопустимо и срамно", подчерта Русинова.

"Като няма ясни политики, не може да се говори за превенция добрите практики да продължат".

"Като експерти ни е направило впечатление, че в България сякаш умишлено всяка промяна се бави с години".

Русинова вижда и други проблеми: некачествено е обучението за младите шофьори. Учебните часове, като цяло, са възложени на малки фирми, които не предлагат нужното, липсва качество при обучението на водачите, което могат да предложат големите фирми, обясни тя.

По думите на Русинова не работи Изпълнителната агенция за автомобилна администрация и не се повдига изобщо въпросът за инвеститорския контрол за състояние и поддръжка на пътищата. Тя описа положението като трагично.

Взимането на шофьорската книжа от пияни и дрогирани шофьори у нас не работи като система, направи извод тя, визирайки последните случаи от криминалната хроника.

По-правилна стратегия за борба с такива водачи би било разработването на психологическа терапия за работа с тях. Същатата стратегия тя препоръча да се прилага при срещата с близки и роднини на загинали на пътя.

39-годишният Димитър Любенов, причинил тежката катастрофа на Околовръстното шосе в София, е бил пиян и дрогиран, преди да се качи на мощния си автомобил. Оказва се той е поредният с дебело досие от шофьорски нарушения, чиято книжка не е отнета. Според експерта проблемът е законодателен.

Диана Русинова обясни: "Има вратичка в закона, която позволява на тези хора да се измъкват. Вратичката е в това, че за да ви връчат наказателното постановление, след като имате акт, да кажем след употреба на алкохол, трябва да ви намерят, а тези хора започват много успешно да се крият и така с различни трикове на практика, с години може да не им бъде връчено наказателното постановление".

И експерти, и прокуратурата от години настояват връчванията да станат електронни и така проблемът да бъде решен, но за промени в Закона така и не се намира време.

Проблем създава и правото да се откаже тест за алкохол и наркотици както при рутинна проверка, така и при катастрофа.

"Отказът трябва да бъде криминализиран и трябва да бъде включен като престъпление по Наказателния кодекс. Не може да отказвате проба за алкохол и наркотици. По какъв начин нарушава това вашите права и как да обясним на близките на тези загинали, които вече са много загинали вследствие на ПТП-та на водачи, употребили алкохол и наркотици, как да обясним на техните близки, че всъщност те са отказали", каза Диана Русинова.

В момента няма яснота какво следва: какво ще направи едно новоизбрано правителство с наболелите въпроси. "Едва ли то ще се заеме с пътната безопасност", прогнозира Диана Русинова.

Във връзка с неспиращата серия от тежки катастрофи в страната тя подчерта, че от 2020 година организацията ЕЦТП повдига въпросите за бавното правосъдие: "Мъж загина през 2017 година на автомагистрала "Тракия", а до днес делото не е минало дори на първа инстанция. Има случаи и с пропуски - санкционирани хора не получават справедливо наказание. Не би следвало в закона да има вратичка да се откаже вземане на проба, когато си причинил сериозна катастрофа".

Европейският център за транспортни политики работи с държавни и правителствени организации, с неправителствения сектор и други партньори. "Първата работна среща за тол таксите доведе до увеличението им", каза Русинова. За нея това е добър резултат, свързан с бившия министър на регионалното развитие. Списъкът с платените пътища се прави, за да се увеличат приходите от такси, но и да не се натрупват нарушения от страна на превозвачите, за което те сигнализираха няколко пъти. С одобрение на новия списък на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние - тол такса, се отмени предишния списък от 2020 г. и са включени и второкласните пътища.

На 18 май 2020 година ЕЦТП излезе с позиция и отворено писмо, изпратено до институциите, включително Народното събрание, Министерския съвет и Главна прокуратура, в което призоваха за създаването на работна група, касаеща разследването на пътнотранспортни произшествия. Целта на групата бе изработване на единна методика и правила за провеждане на техническото заснемане и измерване при огледа на пътнотранспортни произшествия и изготвянето на авто-технически експертизи. И до днес ситуацията остава непроменена, а време за губене няма, съобщиха от Центъра и добавиха: "Достатъчно е да си припомним катастрофата на Георги Семерджиев от началото на месец юли, при която загинаха две момичета, а извършителят се оказа рецидивист на пътя".

Затова от ЕЦТП призовават за незабавна реакция от страна на институциите веднага след изборите на 2 октомври, включително от прокуратурата, за сформиране на работна група и обсъждане на конкретни идеи за промени. ЕЦТП има готовност да се включи с конкретни предложения, касаещи наказанията за водачи, причинили смърт или увреждания на пътя след употреба на алкохол или упойващи вещества, включително изтърпяване на част от наказанието чрез полагане на обществено полезен труд в спешни и/или патологични отделения.