Демократична България отбеляза първите 100 дни от мандата на осемте си районните си кметове като внесе в Столичния общински съвет доклад с предложение за децентрализацията на Столичния инспекторат (СИ), съобщиха от политическата формация.

С предложените изменения кметовете на райони ще поемат непосредствено управлението на районните инспекторати, без при това да се губи връзката с централната администрация на Инспектората и с кмета на Столична община. С това ще се прецизират действията на районните инспектори под прекия контрол на съответния районен кмет и под методическото ръководство на дирекция "Столичен инспекторат" към кмета на Столична община.

В сегашната структура на Инспектората, с почти 300 районни инспектори подчинени на една централна администрация и на един директор, показва несъвършенства, като затруднен контрол върху дейността и раздуване щата на централната администрация, отбелязват от Демократична България. Пълният доклад за децентрализацията на инспектората вижте  тук >>

От Демократична България отчетоха, че сред постигнатото в първите дни на техните районни кметове на "Красно село", "Лозенец", "Оборище", "Овча купел", "Слатина", "Средец", "Студентски" и "Триадица" са: повече свързаност с гражданите;  отпушването на редица значими инфраструктурни и градоустройствени проблеми, влачени с години; повече ред и прозрачност във функционирането на администрациите, както и повече застъпничество за интересите на всеки от районите.

Вижте снимки >>

"Редът може да се отнася за големи неща - да се захванеш с отдавна висящ проблем като липсващата кадастрална карта на цял квартал ("Студентски град" в район "Студентски"). Може и да е нещо наглед банално - като това да въведеш прозрачна процедура за разполагане на щандовете с мартеници и кандидатстване с ясни критерии ("Красно село"). Да вложиш последните пари преди края на годината за дигитализацията на архивите ("Средец"), за да превърнеш информацията си в актив. Да наредиш подадените по имейл сигнали да се завеждат официално в деловодството, защото сме в 21-ви век и да организираш нещата така, че деловодството да работи и в обедната почивка на гражданите ("Овча купел"). Да прегледаш къде изтичат парите без нужда и да направиш постъпки, за да пренасочиш сметките за капково напояване към "Зелени системи", а тока за спирките - към ЦГМ, както би следвало да бъде ("Триадица"). Да започнеш да събираш режийни от търговските обекти в подлезите. Ако трябва да обобщим - да въведеш ред означава да се отнасяш към района като негов стопанин, а не като временно пребиваващ чиновник", категорични са от ДБ.

Повече свързаност с хората

"Първото, което ми направи впечатление, е скоростта, с която се движат нещата - тя съвсем не е онази, която би трябвало да бъде. Опитваме се да променяме правилата, да даваме по-кратки срокове, да отговаряме колкото може по-бързо на хората. Комуникацията с гражданите е това, което смятам за най-важно, защото в крайна сметка ние сме най-близко до тях като районна администрация и би трябвало да се вслушваме в техния глас, за да знаем от какво имат нужда и те, съответно, да ни разбират, когато предлагаме нещо защо го предлагаме", казва Георги Илиев, кмет на район "Слатина"

"Сред приоритетите ми е засиленият граждански диалог: районът вече има три приемни дни, ремонтирана зала, в която да се събира Общественият съвет на Триадица, както и техническа възможност съветите да се предават на живо онлайн. От ноември 2019 г. имаме и фейсбук страница, в която споделят полезна за гражданите информация, както и ежеседмичен отчет", казва Димитър Божилов, кмет на район "Триадица"

Докато чакат цялостната дигитализация на Столична община, осемте района решиха да създадат и собствено мобилно приложение, през което удобно: да споделят новини с хората от района си (нови услуги на администрацията, предстоящи ремонти, обявени обществени поръчки и т.н.), както и да правят допитвания до гражданите. Приложението е разработено от екип доброволци на "Да, България!" и с него вече е правено успешно електронно гласуване.

Повече за отчетените от кметовете 100 дни ще намерите тук >>