Вицепремиерът Томислав Дончев обяви, че вече са постъпили предложения за 1600 съкращения в държавната администрация. Той добави, че това не са окончателни цифри, понеже се очакват предложенията на още две министерства.

Това са само 2% от цялата администрация, която е около 100 000 души, отбеляза вицепремиерът пред bTV.

Дончев подчерта, че съкращенията за никой не са приятни и има напрежение, но администрацията отдавна трябва да бъде оптимизирана, защото е създавана за друго време.

"Съкращения ще има и мога да обясня защо. Въпреки че като брой администрацията в България не е толкова голяма, не е на първите места в Европа на глава от населението. Само че е оразмерявана за други епохи, когато комуникациите са били по-слаби и в някои населени места хората са били повече. Имаме звена, в които работят повече хора, отколкото е необходимо. Имаме и звена, където е обратното - натоварването е повече. Затова се опитваме да направим оптимизация по интелигентния начин", мотивира се Дончев.

По думите му ще има няколко стъпки.

"Първата е министрите да преценят къде и с колко човека могат да се разделят. Празни бройки, съкращаване на служители, преструктуриране... Започваме с 1600 бройки от различни министерства. Този процес ще продължи. През март-април ще бъдем готови с един много прецизен анализи, които се правят към момента, за да се види и къде има излишни звена, защото имаме дублиране. Не става дума за юристи, счетоводители и IT специалисти, а за звена, които изпълняват едни и същи функции", каза още вицепремиерът.

Томислав Дончев коментира и строежа на АМ "Хемус" без обществени поръчки.

"Законодателството казва, че може по този начин да се строи. Възложителят има право на ниво европейско законодателство да възлага без конкурентна процедура, без процедурите, които са уредени в закона. Това е законно. Практика в редица държави е. Най-важно е да се построи "Хемус" с добро качество на добра цена и законно. А и строежът на магистрала се вижда от всички и е публично колко пари са изхарчени. Ще контролираме", отбеляза вицепремиерът.

И добави:

"Ще отправя един мой стар призив, че трябва да се чете, особено преди да се говори. Законодателството казва, че може по този начин да се строи. И то не българското, а европейското. Възложителят има право на ниво европейско законодателство да възлага без конкурентна процедура, без процедурите, които са уредени в закона. Това е законно и пак става въпрос за процедура. Практика в редица държави е. Става въпрос за така нареченото "вътрешно възлагане". Нали левицата иска повече държавно участи? Ще бъда шеговит - изпълняваме препоръките на левицата. Компанията, която строи магистралата, е държавна".