96% от катастрофите през 2018 са станали заради нарушения на водачите. Това каза министърът на регионалното развитие и  благоустройството Петя Аврамова по време на кръгла маса "Ефективни модели и инструменти за повишаване на безопасността на транспортната система".

Според нея темата за пътната безопасност касае цялото общество. "Най-важно е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи - водачи, инфраструктура, превозни средства.

По думите на Аврамова малък е процентът, който отчитаме на катастрофи станали заради пътните условия. 93% от катастрофите с жертви са заради човешки грешки. Превишаването на скоростта определяно като неволно е най-разпространеното рисково действия сред българските шофьори. "Тези данни не са само статистика зад тях стоят човешки съдби. За да се подобри безопасността на пътя е необходимо да се обърне сериозно внимание на пътната инфраструктура и поведението на водачите", отбеляза още тя. По думите й инцидентите в последните дни стават предимно на нови и ремонтирани пътни участъци. "Това не означава, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенцията за безопасност по пътищата няма да полагат усилия превеждаме на пътищата в още по-добро експлоатационно състояния", добави Аврамова.

Снимка: БТА

За 2018 г. при 6684 тежки пътни произшествия по пътищата на страната загиналите са 611, а близо 8500 са били ранените. Тези цифри наистина са тревожни, въпреки че сравнено с 2017 г. има намаление както при починалите, така и при ранените при катастрофи, каза министърът на вътрешните работи Младен Маринов на международната конференция "Ефективни модели и инструменти за повишаване на безопасността на транспортната система". Форумът се организира в Деня на безопасността на движение по пътищата.

По отношение на пътищата, основната дейност, която осъществява МВР, е за контрола и той е многократно засилен, заяви министър Маринов. Той съобщи, че през годината са регистрирани и са наложени санкции за над 1 300 000 нарушения по пътищата и това показва, че водачите на МПС не са на нужното ниво на дисциплинираност и на толерантност към останалите участници в движението. Работи се по промяна на Закона за движението по пътищата и с тези промени се надяваме да подобрим възможностите за по-добър контрол и за по-добра превенция на всички институции, отбеляза вътрешният министър.

Той информира, че се създава оперативен център, като целта е да се намали до минимум времето за реакция както за превенцията, така и след пътни произшествия и при кризи на пътя. Купуват се нови камери, които автоматично регистрират високата скорост, но и констатират други нарушения по пътищата, съобщи министър Младенов. Той добави, че ще бъдат купени и още технически средства, като много важно е създаването на Единен център за обработка на нарушенията по пътищата. По този начин ще се осигури 50 процента на повишаване на ефективността при работата на пътните полицаи и при обработката на нарушенията. В този център това ще става автоматично и ще има повече време за контрол на пътя, обясни вътрешният министър.

За съжаление, през последния месец има тревожно повишение на пътните инциденти и статистиката показва, че това са предимно млади хора - 18-19-20 годишни, каза министър Маринов. Той уточни, че причините за тези катастрофи са несъобразената скорост, недоброто владеене на автомобила, които довеждат до челни сблъсъци и до удари в дървета и стълбове по пътя.

Министър Аврамова пък обяви, че се рехабилитират 824 км републиканска пътна мрежа за над 500 млн.лв. Тя посочи, че пътната безопасност е техен топ приоритет. "Продължаваме да работим по магистралите "Хемус", "Струма", "Европа", скоростният път Видин-Ботевград. В изпълнение са 119 км стратегически пътни проекти", обясни Аврамова.

"Рехабилитират се основни пътни участъци в зависимост от тяхната натовареност. Общо със средства от ОП "Региони в растеж", бюджета на държавата и програмите за териториално сътрудничество се рехабилитират 824 км републикански пътища за над 500 млн. лв. АПИ извършва проверки на състоянието на всички предпазни мрежи, като се проверява състоянието на мантинелите и маркировката", отбеляза регионалният министър.

Тя обясни, че се ремонтират и ограничителни системи на стойност 18 млн. лв. като с приоритет са участъците на магистралите. "Полага се и пътна маркировка за над 5 млн. лв. За съжаление средствата в бюджета на АПИ са ограничени. Само за подмяна на ограничителните системи са необходими около 200 млн., минимум 30 млн. за маркировка", поясни Аврамова.

Тя увери, че Агенцията за пътната безопасност много дейно е започнала организация към всички, които имат участие в пътната безопасност. "Предвиждаме изграждането на интелигентни транспортни системи за управление на трафика, които ще дават информация по отношение на пътната обстановка на пътуващите", добави министърът.

Разработваме интерактивна карта с информация за всички участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия в България, защото е важно хората да имат повече информация и да преминават с повишено внимание през тях. Това каза председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова по време на откриване на международна кръгла маса в София.

"Съвместно с Агенция "Пътна инфраструктура" направихме преглед на всички участъци с концентрация на ПТП. Обследвани са близо 80 пътни отсечки и в момента се подготвят препоръки за тяхното допълнително обезопасяване", съобщи Малина Крумова. По думите ѝ следващата стъпка е да се набележат мерките - за промяна на организацията на движение и за обезопасяване на всички критични точки, характеризиращи се с концентрация на ПТП, както и да се създаде ефективен мониторинг на изпълнението им.

"Има мерки, които можем веднага да предприемем. Конкретен пример е Кресненското дефиле, където за последните 8 г. са станали 525 тежки инциденти, а основна причина са рискови изпреварвания. Затова ние сме дали конкретно предложение за организация на движението в този участък с пълна забрана на изпреварването в него", обясни председателят на държавната агенция. Отсечката е с дължина от 16 км, стана ясно от нейното изказване. "Още по-важно е да направим цялостна категоризация на безопасността на пътищата, нещо по-което вече работим съвместно с АПИ и на базата на идентифицираните дефицити, да се изготви програма за повишаване на безопасността - превантивно преди да станат участъци с концентрация", каза още Малина Крумова.