200 хотела бленуват 100% заетост за 12 януари. Засега обаче грандиозното откриващо събитие на Пловдив - Европейска столица на културата, не дава обещание, че ще напълни градските хотели. Това показа проверка на в. "Марица" след запитвания по рецепциите. За 12 януари, когато ще бъде даден стартът на събитието, стаи могат да се намерят във всички големи хотели.

Очакваме, че ще има наплив, така че можете да резервирате, а после да откажете стаята, ако възникнат непредвидени обстоятелства, дипломатично подсказват рецепционистките. Към днешна дата, въпреки очакваните много официални гости, места има и в луксозните, и в по-ниско категорийните хотели и хостели в централната градска част.

Стандартна двойна стая в парк-хотел "Империал" излиза 127 лева с включена закуска, а де лукс - 150 лева. Този хотел обаче със сигурност ще е пълен за 12 януари и причините за това са отдавна известни (справка - в агенцията за обществените поръчки и начина, по който екипът на филма с Жерар Депардийо се озова в "Империал"). Не може да се каже същото обаче за хотел "Санкт Петербург", който е от същата ценова категория. Тук двойна стая струва 130 лева, също със закуска.

Хостелите и къщите за гости в града пък май съвсем не се вълнуват от предстоящите чествания на Пловдив - Европейска столица на културата. Запитване за дните около 12 януари досега не съм имала, разказва Марияна Томова от апартамент за гости "Томови". Любопитен детайл е, че за рокфеста през юли месец вече има интерес, допълва тя.

Малко по-различна изглежда ситуацията в резервационната платформа booking.com. Там за "Парк-хотел Пловдив" на Лаута пише, че в този период свободни места няма. Обяснителен надпис разказва: "Изпуснахте! Датите ви са много популярни - вече нямаме налични стаи". Същият надпис съветва за бутиковия "Одеон" и в "Тримонциум". Имаме група от официалните гости при нас, обясниха от "Рамада Тримонциум". При позвъняване на рецепция обаче става ясно, че свободни стаи все още има и не е никакъв проблем да се наемат за януарския уикенд.

Причината за разминаването в данните е, че хотелите по правило дават само част от базата си на booking.com. Голяма част го правим само с рекламна цел, колкото да присъстваме в платформата, разказа за "Марица" добре осведомен източник от туристическия бранш. Ако един хотел има 30 стаи, през booking.com ще пусне пет. И ако две от стаите се резервират, то веднага ще изникне сигналният надпис: "Побързайте, налични са само още три стаи", онагледява с пример хотелиерът.

Онлайн системата за резервации работи с комисиона от порядъка на 15% от цената на рецепция, затова хотелите имат интерес да продадат стаите си сами.

Нямаме организирани групи с туристи, които да посетят Пловдив специално за откриването на Европейската столица на култура, лаконичен е Ванко Иванов, собственик на туроператорската компания "Марбро турс". Туроператорът има добри позиции в т.нар. "инкоминг туризъм" - на чужденци към Пловдив.

Ясно е, че средата на януари не е най-активното време за туризъм, и градът под тепетата не прави изключение от европейската тенденция. Раздвижване има непосредствено преди това - по коледните и новогодишните празници. Но да допуснем, че има любознателни туристи ентусиасти, които много искат да посетят Пловдив точно за откриващия фест, то трябва да са много упорити.

В специалния туристически сайт на община Пловдив visitplovdiv.com до миналата седмица нямаше нито дума за събитията на 12 януари.  Нито в българската, нито в английската версия, отбелязва още "Марица". Празнините в културния календар обаче вече са попълнени. Странно е, че и нито един собственик на място за настаняване в града не се е сетил да използва дори като маркетингов трик Пловдив - Европейска столица на културата. Преди години, още като стана ясно, че Пловдив печели титлата, само един туроператор беше рекламирал екскурзия до Пловдив с "Искате ли да посетите бъдещата Европейска столица на културата". Добрата хрумка още стои в архива на популярен сайт за колективно пазаруване.