По данни на Пътна полиция от началото на годината са станали 140 пътни тежки инцидента с 14 жертви, по вина на мотоциклетисти. Общо 23-ма мотористи пък са загинали при произшествия. За цялата 2018 година в катастрофи пък смъртта си са намерили 41 любители на мотоциклетите. Какви са рисковете за движещите се на две колела, какви нарушения правят и има ли толерантност между тях и шофьорите на автомобили - лекари, полицаи и мотористи коментираха пред БНТ.

"Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват", каза д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист.

"Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат", отвърна Лъчезар Панков - шофьор на автомобил.

"Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години", коментира Мария Ботева от "Пътна полиция".

Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

"Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване", допълни Ботев.

Според мотоциклетиста Георги Янчев обаче често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

"Много често сме свидетели на ПТП-та, при които мотористът тръгва да прави ляв завой, който не е защитен. Особено в центъра на София. Вечер слънцето, когато свети срещу очите на водача, който идва, той не го вижда. Трябва да се коригират светофарните уредби. Повече защитени леви завои, повече прегради, които да пречат на шофьорите на автомобили да правят обратни завои и непозволени маневри", заяви той.

"В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите", допълни д-р Асен Цеков, който е преживял няколко катастрофи. Според него не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

"В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности", каза още лекарят моторист.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията крият регистрационните си номера или карат без такива, добавят обаче от МВР.

"Не редки са случаите, особено напоследък се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство", изтънка инспектор Ботева.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска.

"Законът за движение по пътищата задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите", подчерта тя.

"Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача", каза и д-р Цеков.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

"Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция", съветва Георги Янчев.

Някои шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

"Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите не", коментира Елизабет Дамянова, която кара такси.

"Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди", допълва друг шофьор - Даниел Михайлов.

"Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри", потвърждава Янчев.

Той съветва преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително трябва да проверите превозното средство.

"Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем", каза мотоциклетистът.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

"Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре", допълва д-р Цеков.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

"Когато има инцидент с мотор, в нашата Фейсбук група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА. Пропорционално на растежа на мотористите се увеличават и инцидентите".