Договор за използване на телекомуникационни услуги не може да бъде сключен по телефон. Когато потребителите са атакувани по телефона с предложения за интернет, телефонни или телевизионни услуги, те не могат да бъдат обвързани с договор и да се превърнат в длъжници на месечна такса преди физически да подпишат документа. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в сутрешния блок на БНТ по повод зачестилите сигнали за нелоялни практики на мобилните оператори.

"Ако се обадят и дори се съгласите да сключите определен договор с дадени условия, докато не се случи подписването, няма как да бъдете обвързани", увери Маргаритов.

Той допълни, че повод за напомнянето е излязлото решение на ВАС за пореден казус с нелоялна практика на мобилен оператор. В този случай компанията търсила дължима сума при договорени по телефона условия по договор, който не съществува.

"Въпросният потребител получил фактури на доста сериозни суми след като е комуникирал в интернет с представител на един телекомуникационните оператори, пред който заявил желанието си да сключи определен договор, но не го е подписал. След намесата на комисията и на прокуратурата, телекомът си призна, че няма договор и сторнира тези дължими плащания, които са били предявени към потребителя", обясни Димитър Маргаритов.

Има и уловки, когато от телекомите ни предлагат "специална оферта за нас", когато ни изтича договора с тях и в КЗП има подобни жалби.

"Тук трябва да се имат предвид две неща. Първо нека да се знае, че един срочен договор, когато изтече, се трансформира автоматично в безсрочен. Какво означава това. Едно голямо удобство и предимство за потребителя, защото той може да го прекрати с едномечено предизвестие, без да е необходимо да има някакви обективни причини за това. Сега разбира се, трябва да направим това уточнение, че когато се сключват срочни договори, те се сключват при преференциални условия и когато този срок изтече и този договор се трансформира в безсрочен, може тези условия да спрат да важат. Но все пак тези условия могат да спрат за един месец, колкото да помислите какво да направите, дали да прекратите този договор, дали да сключите някакъв нов", обясни Маргаритов.

Обикновено обаче потребителите се чувстват леко притеснени, когато трябва да вземат решение много бързо, в резултат на едно такова обаждане. В този случай съветът на председателят на КЗП  е следният:

"Потребителите винаги биха могли да отклонят предложението, да поискат време за размисъл и дори, когато не се съгласят, това няма да доведе до кой знае какви лоши последици, освен, че може за някакъв много кратък период, условията да станат малко по-тежки,  но пък да има достатъчно време да се сключи един един по-разумен договор. И второто нещо, на което бих искал да обърна внимание, е, че когато условията се третират като специални, преференциални и отново по телефона се отправят апели: ето вижте, само сега, в разстояние само от два дни, защото после тази промоция приключва, това също не бива да усеща като уловка, не бива да се създава нервност и потребителите да оставят с впечатление, че  наистина нещо много изгодно им се предлага. Те трябва по-скоро да помислят много внимателно дали, ако някакви допълнителни услуги им се наслагват към тези, които досега са ползвали, са им необходими, защото дори и да има известен период, в който те да се предоставят безплатно, то неминуемо идва момента, в който трябва да плати това, което се ползва и тогава може да останем неприятно изненадани от сметки за неща, които не са ни трябвали и не сме използвали, а всъщност ще се наложи да платим", обясни Маргаритов.

Друг случай на нелоялна конкуренция е, когато в разговор по телефона ни предлагат една оферта, а при подписване на договора се оказва по-различна. Тогава ние може да потърсим правата си към КЗП, както и Комисия за регулиране на съобщенията, съветва Маргаритов.

"В този случай потребителят има право да развали договора и да получи обратно това, което е платил, тъй като очевидно то е било недължимо платено. Но е много важно, за да не се стига до такива ситуации, да подхождаме много внимателно към офертите, които ни се представят, за знаем, че не може да бъде сключен договор само след разговор по телефона или интернет среда, и не винаги, това, което се представя за по-добро от досегашното, действително е такова", съветва председателят на КЗП.

В противен случай може да се стигне до допълнителни разходи и за неща, които не са били потребни. 

"Аз зная, че много хора се изкушават в днешно време, когато телекомуникацията е основен начин за общуване, да искат да бъдат допълнително добавени услуги към техните планове, но нека да имаме предвид и това, че винаги, независимо за какъв период от време нещо е било гратис, идва моментът, когато се плаща реалната цена за използваните услуги", предупреди Маргаритов.

Относно зачестилата практика да искат от потребителя да слага подписа си върху договора върху таблет без да може да то види реално, от КЗП са категорични, никой не може да бъде задължен по какъвто и да е начин, с какъвто и да е способ, да подпише нещо, което не е прочел.

"Да действително, понякога в офисите в някаква обстановка с повече хора се създава впечатление, че няма време, че трябва на момента нещо да се случи, не това не е така. Всеки потребител има право, преди да подпише един договор, да се запознае с общите условия, да ги прочете внимателно и чак тогава да подпише това, което му се предлага, включително това може да бъде сторено и в домашни условия и никой не може да ни пресира. Ние и в този случай имаме произнасяне и още няколко други подобни казуса при подписване на договор", съветва Маргаритов.

Той напомни, че след произнасяния на комисията, има и решение, според което не могат да ни задължат, ако искаме да подадем заявление за предсрочно прекратяване на договора, това да стане в точно определен офис или на точно определена дата, или попълвайки точно определена бланка. Всичко е въпрос на воля на потребителя, на възможност той да си упражни правото там, където за него е подходящо, категорична са от КЗП.

Потребителят трябва да знае още, че при предсрочно прекратяване на преференциален договор с мобилен оператор максималната неустойка е в размер на три месечни такси.

"Доскоро принципът беше, че когато решите да го направите, дължите като неустойки всички останали такси до края на срока на договора. Сега, след като ние имахме и колективни искове и постигнати съдебни споразумения, принципът вече е, че независимо колко време остава до края на срока, максималната дължима неустойка е до три месечни такси, като тук може да има някакви нюанси, свързани с преференциални условия. Затова нека потребителите да знаят, че когато се пристъпи конкретно към прекратяване на договора, да прочетат внимателно в каква степен преференциалните условия, които до момента са ползвали, отпадат и какъв ще бъде оттук нататък планът, по който те ще ползват съответната услуга", посъветства Димитър Маргаритов.