Те включват безплатен градски транспорт и ограничаване движението на автомобили в най-натоварените зони на София при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите на фините прахови частици.

Предвижда се и строг контрол на техническите прегледи на автомобили и спиране от движение на автомобилите без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми.

За новите рестрикции съобщи Йорданка Фандъкова във фейсбук профила си във вторник.

Това е първият по-сериозен опит на местната власт да се справи със замърсяването в София, което в последните години достигна плашещи мащаби.

В неделя и понеделник фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър, при максимално допустима норма 50 мг.
В своеобразен знак на протест столични паметници осъмнаха с противогази.

Според някои изследвания София е най-замърсеният с фини частици голям град в Европа и се намира в една категория с многомилионни метрополии от третия свят като Делхи и Пекин.

Друга мярка срещу смога в София е обозначаване на автомобилите със стикер според екологичния им клас, за което е нужна промяна в Закона за движение по пътищата.

Обявените от Фандъкова мерки ще се систематизират в следващите седмици, през което време общината ще приема и предложения от граждани за допълването им. Те ще влязат в сила най-рано от април.

Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък), отбелязва investor.bg.

Общината предвижда също информационни кампании, които да убеждават хората да не се отопляват на дърва или дизелово гориво, а също по-често миене на улиците и по-интензивно залесяване.

Част от автобусите на градския транспорт ще се подменят с електрически.

Строителството на третия лъч на метрото, изграждане на нови велоалеи и нови буферни паркинги при началните и крайните спирки на метрото със стимули за използването им, са също част от мерките срещу замърсяване на въздуха в града.

Предвижда се и разширяване на мрежата от контролни станции за измерване качеството на въздуха и въвеждане на ранни предупреждения, вместо сегашната практика резултатът от изследванията да се обнародва чак на следващия ден.

Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година.