Варовик в пътя може да има само при участък с леко и средно движение, но не и за тежко и много тежко движение, какъвто е случаят с пътя край Своге, каза днес по bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Николай Нанков. Той подчерта, че този път е транзитен с тежкотоварен трафик от над 4000 автомобила. (Първоначално bTV цитира Нанков да казва 24 000 автомобила, но от МРРБ уточниха, че е казал 4000 - всъщност 6 пъти по-малко, което не променяло квалификацията му за пътя.)

На пътя край Своге на 25 август стана автобусна катастрофа, при която загинаха 17 души, а други 21 бяха ранени.

Няколко дни след катастрофата Нанков обяви, че в асфалта на т.нар. път убиец се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите.

Именно според разпоредбите на Пътната агенция обаче варовикът е допустим и използван в пътното строителство. В различните асфалтови смеси се влага т.нар. Минерално брашно, което според спецификациите се "състои от фини частици получени от ситно смлян варовик в съответствие с БДС EN 13043". Такова брашно се ползва както за основните пластове, така и за износващия слой на пътната настилка.

Нанков каза днес още, че при приемането на пътя не се практикува взимането на т.нар. "ядка" - част от пътното платно, за анализ. "Има документи от акредитирана лаборатория. Институтът за пътища и мостове дава предписания и рецепти и лабораторни анализи за всички пътища", уточни той.

Гаранцията за отстраняването на дефектите по пътя е до декември тази година, като за строителство на подобен тип обекти  гаранционните срокове вече са увеличени, отбеляза министърът. За магистрала например от пет, срокът става седем години.

Седмица преди инцидента разписах обнародване на наредба с над 20 нови нюанса за пътна безопасност. До скоро се проектираха пътища по съветски модел, каза още министърът.

След тежкия инцидент Нанков напусна поста, заедно с министрите на вътрешните работи и на транспорта. По думите му не е имало натиск за оставки и за него това е правилното решение да се поеме отговорност. Мотиви в случая е безсмислено да се изтъкват. Дори, ако има или няма вина в хора или институции, ние имаме 17 загинали, 21 тежко ранени, един съсипан човек - шофьора, изтъкна Нанков.

Неговото мнение е, че за оставка на правителството не може да се говори, защото има конкретни ангажименти и правомощия в провеждането на политики на три ведомства и подчинените им структури. В организационен план имало какво да се подобри. Нанков изрази убеденост, че правителството изпълнява по изключително категоричен начин управленската си програма и приоритетите си.

Той отрича министрите да живеят в страх от уволнение и в унижение, както вицепремиерът Валери Симеонов посочи преди дни. Не е прав, премиерът не просто е длъжен, той трябва да избира с кого ще работи, отговори Нанков.

Министърът добави, че е критичен в оценката на работата на АПИ и председателят й Дончо Атанасов. Имало е пропуски, трябват по-кардинални действия в комуникацията. Запознах се с проектите, има спецификация, процедури за одобрение и контролиране. В строителството има няколко основни неща - проектиране, възлагане, етап на изпълнение и приемане на обекта и въвеждането в експлоатация. По пътя край Своге е имало движение две години по-рано преди акт 16, коментира  той.

Не мога да твърдя, че има корупция в строителството. Обществената поръчка е по реда на Европейската банка за възстановяване и развитие. Неустойки не са плащани, не са искани. Искат се, ако има причини за удължаване на строителството, заключи Николай Нанков.

На снимката: Миналия петък Националното следствие взе проби от пътя край Своге