Кметът на София Йорданка Фандъкова и председателят на Столичния общински съвет (СОС) Елен Герджиков наблюдаваха работата на тунелопробивната машина, която днес излезе на крайната си точка до метростанцията на бул."Евлоги и Христо Георгиеви" и бул."Янко Сакъзов".

Вижте снимки >>

Кметът отбеляза, че в края на годината столичани ще могат да използват първите осем километра от Трета линия на метрото от "Красно село" до бул."Владимир Вазов". Фандъкова каза, че за този програмен период са защитени 400 млн. евро европейски средства за изграждане на метрото. Общинското съфинансиране за третата линия е 130 млн. евро, по думите на Фандъкова.

С помощта на специализираната машина е изграден седем км от тунела за третата линия на метрото от "Красно село" до "Малък градски театър Зад канала". Освен това се изгражда още един км до бул. "Владимир Вазов" по друг метод.

Общото физическо изпълнение на етапа към февруари 2019 г. възлиза на около 88 процента, като на участъците, през които е преминала тунелопробивната машина, са изградени преобладаващата част от конструкциите на метростанциите и на целия метротунел. През пролетта ще започне поетапното извършване на архитектурно-довършителните работи на някои от метростанциите, изпълнението на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването.

Вече са доставени 16 от новите метровлакове, каза Фандъкова. Те са произведени от "Сименс". Влаковете са с ниво на автоматично управление GoA3.

Очакваното завършване на основната част от Етап 1 на Линия 3 е октомври 2019 година.

Тунелопробивната машина, която днес приключи работата си по този етап е произведена през 2016 г. специално заради трасето на тази линия от софийското метро от германската фирма "Херенкнехт". Тя е специализирана за работа в слаби силно оводнени почви. Машината тежи 1400 тона и носи името "Витоша". Започнала е работа на 27 февруари 2017 г. от стартовата шахта в депо "Земляне" на ул."Житница". Тя е изградила двупътен тунел с външен диаметър 9,4 м в участъка от ул."Житница" през кв."Красно село", бул."България", НДК, "Орлов мост" до Малък градски театър "Зад канала" . Машината е изкопала 420 000 кубика пръст, монтирала е 4000 пръстена, преминала е под нивото на две реки - Боянска и Перловска.

За ремонта на "Графа"

"Няма да бъде платен нито лев за некачествена работа", каза по-рано столичният кмет Йорданка Фандъкова по повод поредните сигнали за лошо изпълнение на ремонта на централната софийска улица "Граф Игнатиев". Вчера от "Спаси София" публикуваха снимки на поставена шахта в корените на дърво.

1 милион и 200 хиляди лева са предвидените санкции за качество за изпълнителя на ремонта, а 240 хиляди лева на ден е глобата, ако се забави.

Тази година ще се правят ремонти и на 16 знакови улици и булеварди, каза още градоначалникът.

Фандъкова посочи, че това са сериозни средства, които респектират изпълнителите. Често решения на проектантите и забавят, и компрометират проекта, поясни тя за проточилия се спорен ремонт на столичния бул. "Граф Игнатиев".

"Има разследване на прокуратурата, убедена съм, че ще си свършат работата. Няма да допусна да се плати за нещо, което не е свършено или е некачествено", увери Фандъкова.

За проблемите в градския транспорт

"Отделихме 10 млн. лв за увеличение на заплатите на шофьорите в градския транспорт. Продължаваме преговорите със синдикатите, наредила съм да се реконструира едно общежитие, за да може хора, идващи от провинцията да работят в градския транспорт, поне временно да има къде да бъдат настанени", допълни Йорданка Фандъкова.