Превозвачи зрелищно запалиха тежкотоварен камион до Кукленско шосе в Пловдив в знак на протест срещу гласуването на пакета "Мобилност" в Европарламента днес. Акцията цели да покаже, че ако бъде приета новата регулация, това ще унищожи транспортния бизнес у нас.

Вижте снимки >>

Камионът, облепен с протестни лозунги срещу пакета "Мобилност", лумна точно в 12 часа. На третата минута пожарната дойде и потуши пламъците.  Опожареният камион отдавна е бракуван и е пожертван от фирма, член на съюза.

Снимка: БТА

Снимка: БТА

Протестът с ритуалното палене бе подкрепени от над 100 души от бранша, които надуха свирки и разпънаха плакати с апели "ЕС, не убивай транспорта в България!, "Има ли място за БГ бизнеса в ЕС", "Не на дискриминацията!" "Европа на две скорости - заден ход за България".

Снимка: БТА

Снимка: БТА

Това е поредният протест на превозвачите след мащабните акции пред сградите на ЕП в Брюксел и Страсбург, като днешното запалване на камиона превозвачите определят като "крайна мярка на протест срещу гласуването на пакета "Мобилност" от отиващия си Европейски парламент".

Снимка: БТА

По думите на Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, това е послание към депутатите в Европейския парламент, че "именно това ще се случи и с българските превозвачески бизнес в България и Източна Европа, ако пакетът бъде гласуван". По думите му това е "най-скандалният и най-спорен законодателен акт в историята на ЕП".

Той уточни, че от 12 634 български транспортни фирми 9387 са с до 5 камиона, което означава, че близо 75 на сто са малки фирми и нямат ресурса да се преобразуват. По думите на Арабаджиев те ще бъдат най-засегнати, ако днес този пакет бъде гласуван. Не е коректно, добави той, в предпоследната сесия на този ЕП да се гласуват наведнъж 126 изменения. "Това е израз на силата на големите западноевропейски държави да ни покажат как могат да смачкат работещ бизнес в Източна Европа", коментира още Йордан Арабаджиев, цитиран от БТА.

Председателят на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков каза, че има предложение от бранша да запалят следващия тир на площада в Букурещ.

Междувременно пакетът "Мобилност" днес отново влезе на гласуване в пленарна зала и бе приет на първо четене. Вчера българските депутати се опитаха да извадят точката от дневния ред, но не успяха.  

Наричаният още пакет "Макрон" предвижда по-високи командировъчни за шофьорите, както и камионът и шофьорът да се връщат в страната на произход на всеки четири седмици.