Стари и опасни автобуси и тролейбуси се движат по русенските улици. Повечето от тях са над 30 години и не отговарят на никакви съвременни изисквания за екология и комфорт. От общината заявиха, че са наясно със състоянието на автопарка и планират поетапно да го обновят с тролеи втора употреба от други държави, предаде БНТ.

По русенските улици от години не е пътувал нов автобус или тролейбус, сред тях има и достойни за ретропаради. В нито едно превозно средство на градския транспорт няма климатик, няма и платформи за колички. На последното заседание на местния парламент в Русе общинските съветници ги описаха като опасни, грозни и силно амортизирани.

Проф. Велизар Павлов, общински съветник от група "Демократична България", коментира, че по спирките може да чуят много пиперливи определения. Някои от тях, по-приятните, са като боклуци, курници и други подобни.

"Някои автобуси са добре, но други са под всякаква критика. Текат, люковете, съм забелязала, стъклата също така текат, някои седалки са доста изпокъсани", коментира русенката Ренета Маринова.

"Много е студено в тролеите. Редовни са, но много е студено... В тролея, от който слязох преди малко, са пластмасови седалките. Студено...", споделя и Веска Калинова.

Затова и общинските съветници настояват Общината да осигури по-добри условия за превоз на русенци, определяйки това като важна социална функция, която ще има и екологичен ефект.

"Тенденцията в Европа е към безплатен градски транспорт с оглед на намаляване на вредни емисии, облекчаване на туризма, привличане на хора", коментира проф. Велизар Павлов.

Кметската управа признава лошото състояние на превозните средства, но  обяснява, че Русе е изпуснал шанса си да купи нови тролейбуси с евро средства, тъй като доскоро общественият транспорт изцяло се е обслужвал от частни фирми. Все пак обаче са заделени средства за купуване на 7 тролейбуса втора употреба.

"На нас са ни необходими в рамките на до 20 машини при новата транспортна схема, която ще намали броят на линиите и разхода. Ние ще бъдем в състояние да дадем съответното качество на гражданите. В момента работим с два града от европейски страни. Директно влязохме в контакт с общините и търсим вариант за закупуване на такива превозни средства втора употреба", каза кметът Пламен Стоилов.

По думите му ще се търси вариант да се купят и нови тролеи с пари, останали при преразпределение на остатък от оперативна програма "Региони в растеж". Междувременно ще се правят внезапни проверки съвместно с Държавна автомобилна инспекция за спазване на разписанията и техническото състояние на превозните средства.

До крайния срок за разработването на новата транспортна схема остава по-малко от година.