София ще въведе забрана най-замърсяващите въздуха коли да влизат в центъра през зимата, като най-рано това ще се случи през следващия зимен сезон. Забраната няма да важи за собствениците на цапащи автомобили, които живеят на територията на нискоемисионната зона, пише offnews.bg.

Забраната се отнася за колите без екостандарт, за тези с "Евро 1" и част от "Евро 2", които са около 30% от всички автомобили в София. Това стана ясно от думите на Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

На него бяха представи резултатите от изследване на емисиите от автомобилите в столицата, организирана от International council on Clean Transportation (ICCT). На дискусията за ефектите от въвеждането на нискоемисионна зона в столицата участваха и Шведско-българската търговска камара, инициативата "Зелена София", присъства и посланикът на Швеция у нас Катарина Рангнит.

От представения международен доклад стана ясно, че при въвеждане на забраната за стари коли се очаква 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата нискоемисионна зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев" и ул. "Опълченска".

Втората е разширена и е между "Сливница", "Димитър Николаев", "Ситняково", "Яворов", "Вапцаров", "Черни връх", "Х. Ибсен", "П. Тодоров", "Иван Гешов" и "Константин Величков". Въвеждането на зоните е обвъзрано с поставянето на екостикери на колите.

От проучвателния екип на ICCT предлагат варианти за поетапно ограничаване на влизането на коли в тези зони. По-краткият е до 2027 г., а по-плавният - до 2032 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с Евро 3 и бензинови с Евро 2. От 2023 г. - за дизели с Евро 4 и бензинови с Евро 3. От 2024 г. - само за дизели Евро 5. От 2025 г. - дизели Евро 6, бензинови Евро 4, а през 2026 г. - Евро 6d и бензинови Евро 5, а от 2027 г. - забрана за влизане в зоните и на дизели Евро 7 и бензинови Евро 6d. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Столичният общински съвет трябва да реши дали ще се въведе първоначално само едната или и двете зони ще стартират едновременно и при какви условия.

Те обаче вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

"До 6 месеца в София ще бъде въведена първата нискоемисионна зона за автомобили", обяви кметът Йорданка Фандъкова още на 23 ноември.

В началото на месеца пък СГС обяви решението си, че Столична община трябва да ограничи превишените норми на ФПЧ10 до 35 дни в годината. Решението на съда по делото, което "Група за чист въздух" водеше срещу общината, постанови СО да предприеме временни и постоянни мерки, сред които и спиране на най-замърсяващите коли и ограничаване на определени горива.