Истинската същност на човека и на обществото си проличава при изключителни обстоятелства, когато трябва да се прояви силата на волята, на сътрудничеството, на осъзнаването на истински важните и значими проблеми и трудности. Обществото ни се намира в такава извънредна ситуация, в която трябва да преодолеем страхове, несигурност, неувереност в правилността на решенията, но в същото време дълбоко осъзнавайки, че новата учебна година трябва да започне присъствено, с предпазни мерки, с пазене на личното пространство, но с онази тържественост, с която тръгваме по пътя към Знанието вече векове наред, обединени от порива към духовността. Това се казва в поздрав за началото на учебната година "към героите на деня - българските учители", към учениците и родителите от Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа".

Председателят на синдиката д-р Юлиян Петров поздравява всички български учители и работещите в системата на образованието по случай началото на новата учебна година и за готовността да изпълнят за пореден път професионалния си дълг, да дадат на възпитаниците си качествено образование, но и да превърнат училищата във възможно най-малко рискова за здравето и на ученици, и на учители среда.

"Уважаеми колеги, очаква ни една необикновена и изпълнена с предизвикателства учебна година, година на завръщане към нормалността и редовния учебен процес, но при спазването на много правила и мерки за безопасно му протичане. Вие ставате героите на деня. От 15 септември ще бъдете на първа линия при усложнени епидемиологични условия в битката за бъдещето на нашите деца и на нацията ни чрез модерното образование, а историята ни показва, че то не е било проваляно от пандемии и от несполучливи реформи. Синдикатът се обръща към директорите и МОН с апел да не принуждават учителите, които проявяват повишена предпазливост, да работят на терен, докато сами не решат", заявяват от учителския синдикат.

От него се обръщат и към учениците, които след обучението в електронна среда, ще влязат в любимото си училище, за да продължат образованието си. Нека жаждата ви за знание да не престава, но тази учебна година трябва да проявите изключителна отговорност при спазването на правилата и мерките, разписани във вашето училище. Защото със съблюдаването им ще предпазите здравето и живота на вашите родители и учители.

От учителския синдикат се обръщат и към родителите: "Вие добре осъзнавате, че имате ключова роля и че трябва да бъдете партньори на училищните екипи в спазването на мерките за превенция на заразите в училище и с личния си пример да възпитавате вашите деца да зачитат училищните правилници, да поддържат отлична хигиена и пазят личното си пространство.

Училищата ще бъдат готови да преминат на обучение в електронна среда при необходимост, като решението ще се взема от здравните власти".

Разбира се, в момента тревогите и смущението във връзка със съществуването на Covid-19 са естествени, като при стартиране на учебния процес ще отшумят. И тъй като обстоятелствата са необичайни, такова е и поздравлението. Няма как да подминем някои от очерталите се проблеми. Синдикатът "Образование" смята, че основната грижа в тази деликатна ситуация трябва да бъде грижата за българския учител и за всички работещи в образователните институции. "Министерство на здравеопазването пропусна да фиксира болестите, които носят повишен риск към колегията със средна възраст 55+ години". Синдикатът смята, че има много спорни въпроси преди старта на учебната година. Най-спорният момент е становището на МЗ "ученик с един или повече от следните симптоми - повишена телесна температура, кашлица, хрема, задух, болки в гърлото, умора, мускулни болки, гадене, повръщане, диария, се изолира незабавно в предназначеното за такъв случай помещение /изолатор/, докато не се прибере у дома". Отделянето на такъв ученик според експерти ще носи тежки психически последици, но по-важно е, че МЗ пак е забравило да вмени задължение на родителите при цитираните симптоми да не пускат детето си на училище. "Ако тази мярка, с отделянето в изолирано помещение, остане, то тогава трябва да съществува задължение към родителя до час да дойде в училище за своето дете, а в противен случай да има финансова санкция от 1000 лева", казват от синдиката.

От него отбелязват, че друг конфликтен въпрос е задължителното носене на маски в коридорите и общите помещения в училище. Носенето на маски от учениците пази учителите. Разбира се, СЗО и УНИЦЕФ препоръчват децата над 12-годишна възраст да носят маски, защото според тях от тази възраст децата и юношите могат да се самоконтролират. Но проблемът със самоконтрола и възпитанието в българската образователна система е доста по-различен в сравнение с повечето европейски държави. Тъй че изключенията ще са част от реалността и не би трябвало да създават повод за традиционния натиск от регионалните управления и МОН към училищните екипи. Чувствителен е въпросът и с ползването на дезинфектанти за ръце. Средствата в училищните бюджети са ограничени и без допълнителни целеви средства няма да може да се изпълнява тази препоръка, а и прекомерното ползване на тези продукти води до увреждане на кожата и кожни заболявания. Затова трябва да се разчита на миенето на ръцете със сапун и топла вода.

Чудесно е, че МОН ще осигури средства за дигитални устройства на учениците, но приоритетно средствата трябва да бъдат насочени към учителите, които нямат лаптоп и достъп до интернет. По наши проучвания около 60 процента от учителите в България нямат служебно дигитално устройство, информират от Синдиката "Образование". И заявяват, че приветстват приетите на второ четене промени в Закона за предучилищното и училищното образование с допускане на дозирана възможност за обучение в електронна среда. Добро решение е допускането на обучение в електронна среда в детска градина при епидемични ситуации. Времетраенето на педагогическото взаимодействие в предучилищна възраст трябва да бъде съобразено с възрастовите особености и с участието на родителите. По-важно в този аспект е възпитаването на усет за дозиране на използването на дигитални устройства. По проучване на синдиката родителите трудно се справят с формирането на подобни умения за своите деца. Някои деца в предучилищна възраст, неконтролирани от своите родители, ползват за забавление 5 и повече часа дигитални устройства. Това е вредно за детското развитие и има лоши последствия върху вниманието, ученето, съня и здравето. Затова е необходимо образователната институция заедно с родителите да формира дигитална грамотност и усет за времева рамка при ползване на дигиталните устройства.

Синдикатът "Образование" не подкрепя хипотезата, която дава право на родителите да избират обучение в електронна среда без здравословен проблем на ученика. Тази възможност, решена от депутатите и направена при натиск от някои родителски организации, е във вреда на ученика, който се лишава от доказано по-добрата редовна форма по лични и субективни съображения на своите родители. Синдикатът категорично не приема да се източват бюджетите на училищата при избор на обучение в електронна среда без здравословни причини от родителите. Сега МОН предлага училището, в което е записан ученикът, да превежда 75 на сто от средствата по стандарта за ученик на училището, провеждащо обучението в електронна среда. При прилагането на тази рестриктивна финансова мярка ще се наложат уволнения на учители, предупреждават от синдиката.