Това показва днешното обществените обсъждания в Симитли, където бе представен Доклад за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на инвестиционното предложение за обект: "Подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ "Струма", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

С местните жители и представители на неправителствени, бизнес и обществени организации бяха коментирани петте варианта за преминаване на магистралата през дефилето, като са представени различните възможности,  

Мнението на проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, е че т. нар. "източен вариант" е най-компромисното решение за осъществяването на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка.

При реализацията му ще бъдат въведени всички мерки, включително и допълнителни такива, които предпазват живота и движението на животинските видове. Набелязани са мерки за защита от шума на хората, както и пътни връзки, които да улеснят движението в посока Банско и София. Този вариант гарантира и чистотата на въздуха, тъй като трафикът се разделя в две платна.

Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли.

Предвидени са общо 5 пътни възела. Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.

Николай Ненков: Няма да строим "път-убиец"  >>>


На отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих, които ще имат пряка връзка с Кресна. Те ще бъдат снабдени с електричество, водопроводна и канализационна мрежа, както и с пречиствателни станции за отпадни води.

На дискусията в Симитли експертите са обяснили, че вариантът с изграждането на 15-километров тунел е неподходящ, тъй като районът около Кресна е най-сеизмично активният в България.

Освен това, по първоначални оценки изграждането на съоръжението би струвало около 3 млрд. лв.

Единодушно е било мнението, че наличието на радиоактивни елементи в скалите ще доведе до тежки екологични последици, защото за прокопаването на такъв тунел ще се изкара земна маса над 4 млн. куб. м, която не може да се използва за строителни цели и трябва да се депонира в специално депо, а строителството на такова би отнело най-малко четири години. Отделно от това, от замърсяване с радиоактивни елементи са заплашени подземните води и реките.

В подкрепа на проекта са се обявили и редица представители на екологични организации, които са поставили на първо място развитието на региона, живота и сигурността на жителите и пътуващите през дефилето, отбелязват още от регионалното министерство.

Кресна също подкрепя "източния вариант"

Жители на Кресна също подкрепят така нареченият "източен вариант" на автомагистрала "Струма", показва общественото обсъждане, което продължава,  предаде БНТ.

Според тях най-важно е тежкотоварният трафик от София към Кулата да се изнесе извън Кресна и да премине по заобиколен път, както е предвидено в източния вариант.

"Според мен ще надделее най-разумният вариант, който е икономически най-изгоден за държавата, както и от екологична гледна точка най-малко засягащ природата и най-добър за нашата община и за бизнеса. В този вариант са обособени две територии за отдих, който възнамеряваме после, който желае от местния бизнес да се изнесе на тези обособени места", каза кметът на Кресна Николай Георгиев.

"За мен по-удачният вариант е обходният маршрут до Благоевград да си седи, защото ако слизаме надолу, където е детелината е 3 километра и обратно 3 километра, ми се увеличава пътуването с 6 километра минимум и това, като сметна в годината, доста пъти, все едно плащам на държавата още една винетка", каза жител на Кресна.