Премиерът Бойко Борисов се върна към знаковото си посещение в Сърбия в събота с изявление на страницата си във фейсбук. Ето какво написа той.

"В събота по време на посещението ми в Сърбия за откриването на магистралата от българската граница до Ниш дадох интервю на Йована Йоксимович от сръбската телевизия Първа. Предстои визита на президента Вучич в България, за да види напредъка по строителството на "Балкански поток".

Работим по идеята балканските държави да си уеднаквим толсистемите, за да може цените на километър да са еднакви в различните държави - това много ще улесни бизнеса. Нашите ГКПП са строени навремето така, че по тях да не преминават хора, а сега работим по разширяване на "Калотина". С президента Вучич обсъждаме идеята там да направим бързи ленти, за да може транзитният трафик лесно да минава."

В събота Бойко Борисов присъства на церемонията по откриването на участъка от Общоевропейския транспортен коридор номер 10. Александър Вучич приветства Борисов с думите "Къде си, братко, добре дошъл". Посрещна го пред тунела Банцарево на източното разклонение на Коридор 10.

От българската страна - новото трасе на автомагистрала "Европа" от Драгоман до Сливница ще е готово догодина по това време, обеща премиерът в събота, прелитайки с хеликоптер над строителния участък на път за Сърбия.

Какви такси ще се плащат

Новооткритата отсечка от Коридор 10 от Ниш до границата с България до 1 декември е безплатна, но след това пътуването по нея ще струва 410 динара (около 3,50 евро), съобщава сръбският сайт Далине, цитиран от БТА.

Това означава, че за пътуване по автомагистралата от Белград до границата с България ще се плаща общо 1290 динара, или малко повече от 10 евро.

От първия ден на 2018 г. Сърбия въведе "отворена система" за плащане на пътни такси за автомобили, преминаващи по новооткрития (тогава) участък на магистралата между Димитровград и Ниш. Таксата за леки автомобили от 190 сръбски динара (около 1.60 евро по тогавашния курс) се плаща (от 01.01.2018 г.) от автомобилите, идващи от България и пътуващи към Ниш, както и в обратна посока. Този режим за събиране на такси беше в сила до приключване на работата по източната и южната част (в Сърбия - б.р.) на коридор №10, с което влиза в сила "затворена система" за събиране на пътни такси, валидна за останалата част от магистралата (с бариери на изхода).

Какво включва новото източно трасе

Участъкът, който президентът на Сърбия и българският министър-председател откриха в събота, е с дължината 86,9 км. Стойността на проекта възлиза на 476 млн. евро, а средствата са осигурени от Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и от Световната банка.

Изграденото трасе включва 87 моста, 5 тунела (Банцарево, Сопот, Сарлах, склон Пражна и Протон с обща дължина 2,6 км) и 5 детелини. Магистралата ще свърже двата района - Ниш и Пирот и ще осигури по-лесна връзка на Източна Сърбия с най-близкото летище "Константин Велики" в Ниш.

С пускането в експлоатация на трасето от българската граница до Ниш или на т.нар. "източно разклонение" се завършва изграждането на целия участък на транспортния коридор номер 10 през територията на Сърбия.

Какво още каза Борисов за сръбската телевизия: газ и пътища

Българският премиер говори за значението на пътната, железопътната и дигиталната инфраструктура. На откриването на източното разклонение на транспортен Коридор номер 10 в неделя той не скри задоволството си, че България се свързва със Западна Европа, отбелязва телевизия Първа.

Сърбия и България сега гледат към бъдещето, строят пътища, железници, развиват дигиталната инфраструктура, каза Бойко Борисов за медията.

Газът от "Турски поток" ще потече през България за Сърбия до май 2020 г., заяви още премиерът Борисов. Газопроводът се строи по пет километра на ден, добави той.

Министър председателят подчерта, че ако се стигне до газова криза, за каквато се говори, България има договор с Русия до 2030 г. за доставка на газ до Турция. България също така може да транспортира и газ от други държави и така, заедно със Сърбия, ще снабдява цяла Европа.