Ремонтът на тръба за София на тунел "Витиня" на АМ "Хемус" върви към своя финал. Очаква се да приключи след Нова година и движението на автомобилния трафик да бъде възстановено. Съоръжението ще отговаря на всички европейски изисквания за безопасност. Това съобщиха от агенцията "Пътна инфраструктура" /АПИ/.

Ремонтните дейности са започнали през 2018 г., веднага след ремонта на дясната тръба на "Витиня". При направените изследвания с георадар и геологически сондажи са установени каверни /кухини/ както между двете облицовки /първична и вторична/, така и между първичната облицовка и скалния масив. Някои от кухините са със значителни размери. По този начин скалният масив не е подпрян както е необходимо и през периода на 30 годишната си експлоатация допълнително е претърпял деформации.

Причините за наличието на кухини са комплексни. Една от тях е местоположението на тунела, който се намира в Гогинския разлом. Различни са били и технологиите по време на строителството. При изграждането му не е положена хидроизолация по цялото сечение на тунелната тръба, в резултат на което води от скатния масив са увредили носещата конструкцията на пътния тунел.

Установените нарушения са наложили извършване на пълно обследване на съоръжението. Направени са множество проучвания и експертизи, които са показали, че необходимият ремонт ще е по-сложен от първоначалните очаквания и се налага да бъдат предприети спешни аварийни мерки.

За усилване на тунела и попълване на кухините между първичната облицовка и скалния масив е инжектиран 3500 куб. м специален бетонов разтвор през направени за целта 3000 отвора. След това е извършено укрепване на масива и тунелните облицовки, за което са изпълнени над 7000 анкера с обща дължина около 70 км. Всичките са инжектирани с около 600-700 литра циментов разтвор за всеки анкер.

Изпълнена е над 33 600 кв. м хидроизолация по цялата дължина на лявата тунелна тръба. Сега се монтират армировъчни мрежи - част от новата първична носеща облицовка с дебели 15 см. Същата се изпълнява чрез торкретиране на три пласта.

Изградена е сложна дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията и предпазва новата първична носеща облицовка. В момента строителите изграждат и системата за опасни разливи. В резултат от всички дейности тунелът вече ще е напълно сух за разлика от времето преди ремонта, когато в него винаги имаше течове.

В началото на декември ще започне изграждането на инженерната инфраструктура. Ще бъде изградена осветителна система с адапционно осветление в двата края на тунелната тръба и водещо осветление. Видеонаблюдението ще е без сляпа точка в целия тунел. Доставени са дизелов агрегат за аварийно електроснабдяване при авария, вентилационни системи, система за събиране на опасни разливи от настилката, "умни" знаци с указания и информация и др.

Тунел "Витиня" ще е първият в страната с внедрена "Тетра система", която ще дава информация в реално време и възможност за бързо предупреждение. С новите технологии ще може да се подава информация към ситуационните центрове на АПИ, МВР, пожарната, за да се реагира на първата минута и така да се осигури бърза реакция. Буквално с един бутон ще може да се спира движението. В момента при инцидент подаването на сигнал до 112 отнема 1-2 минути. Вече дори само при спиране на автомобил камерите ще светят и мигат, ще дават сигнал и при движение в насрещното платно.