В други страни от ЕС тази мярка свива продажбите с 4 - 11 на сто в първите месеци след въвеждането на ограничението.

По данни на "Евростат", цитирани в анализа, цените на цигарите в ЕС са се повишили с около 6% през 2012 г., а тенданцията продължава и през тази година. В България обаче най-търсените марки цигари запазват цената си, а някои дори поевтиняват.

Анализът на "Индъстри уоч" показва, че от тридесетте най-продавани вида цигари, 24 са с непроменена цена, а от 100-те най-търсени марки са поевтинели 18. Вероятно това е стратегия за по-бързо разширяване на пазарно присъствие и налагане на относително нови и непознати марки, смятат анализаторите.

Държавата събира едва 7% повече приходи от акциза върху цигарите,
независимо от двукратното му увеличение през последните 5 години. Обложените цигари в продажба пък са намалели почти наполовина, сочи проучването.

 Очаква се над 6% от приходите в бюджета за тази година да дойдат именно от акциза върху папиросите.

Понижаването на цените води до спад на бюджетните приходи, при равни други условия. Макар голяма част от акциза да е специфичен (т.е. фиксирана стойност за 1000 къса), пропорционалния акциз и данъкът върху добавената стойност се определят на основа на цената.