Самолетът е средство, с което изпълняваме задачите си, но най-важното за военната авиация са подготвените летци, защото на практика те са хората, които ги изпълняват. Това каза пред БТА командирът на Трета авиобаза - Граф Игнатиево бригаден генерал Димитър Петров в Деня на отворени врати във формированието, организиран по повод празника на военната авиация.

В 100-годишната история на Българските ВВС нашето небе е пазено и от германски, и от чешки, и от полски, и от руски, и от самолети българско производство, но винаги в техните кабини е стоял български летец, категоричен е командирът. Според него най-важната задача е да се осигурят българските летци, които ще седнат в кабината с необходимата подготовка и готови с цената на всичко да защитят Родината - без колебание и без компромис.

Военновъздушните сили /ВВС/ на Българската армия отбелязват днес своя празник и 106 години от първия боен полет. На този ден през 1912 година пилотът Радул Милков - командир на Първо аеропланно отделение, и наблюдателят Продан Таракчиев превръщат самолета в бойна машина, като извършват първата в света бомбардировка от въздуха. Това става по време на Балканската война, когато български войски са обсадили Одринската крепост, смятана от цяла Европа за непревземаема. Те летят със самолет "Албатрос", а бомбардировката е извършена с ръчни гранати над гара Караагач. Полетът е продължил час и половина, през което време е осъществено и първото в света военновъздушно разузнаване.

Началото на българското въздухоплаване е поставено през 1903 година със създаването на Команда по балонно дело, която три години по-късно прераства в бойно подразделение към железопътната дружина под името "Въздухоплавателно отделение". През 1911 г. правителството взима решение за подготовка на летци и аеромеханици в чужбина и за купуване на самолети, в резултат на което през 1912 г. България вече има своя въздушна армада.

Днес Българските ВВС изпълняват няколко основни задачи - отбранителни, за поддържане на мира и сигурността, хуманитарни и спасителни. Главната мисия на ВВС е да гарантират въздушния суверенитет и сигурност на страната и съвместно с останалите видове въоръжени сили да защитават териториалната й цялост. В мирно време те са в състояние на постоянна готовност, водят подготовка за провеждане на бойни операции и участие в операции в отговор на кризи от невоенен характер, осъществяват контрол за спазване на режима на въздухоплаването и осигуряват неприкосновеност на въздушното пространство на страната. На въоръжение във ВВС са изтребители, щурмови самолет, вертолети, транспортни самолети, учебни самолети, зенитно-ракетни комплекси, радиолокационни станции.

Най-близо до цивилното население са вертолетите, които участват в гасенето на пожари, при издирване на хора в недостъпни места, за оказване на помощ при ликвидиране на последствията от наводнения, земетресения и други природни бедствия. Заедно с транспортната авиация, вертолетите се включват при транспортиране на болни и при донорски акции.

За кап. Пламен Петков пилотирането на вертолет е детска мечта. Той влиза в тази професия с "фамилна обремененост" - с дядо авиоинженер и баща служител в авиацията. Не съжалява за нищо, тъй като работи това, за което е учил вече 20 години и твърди, че ще продължава да се развива в тази посока. По отношение на мисията за оказване на помощ при бедствия и аварии и при медицинска евакуация, кап. Петков твърди, че най-важни са първите 15 минути след сигнала - времето, през което трябва да излетят и единствената мисъл в този момент е дано да стигнат до мястото докато човекът е жив.

За кап. Владимир Петров, пилот на щурмови самолет Су-25 в Авиобаза "Безмер", професията военен летец е предизвикателство и за да бъде обаче успешен, той трябва да има еднаква подкрепа както на семейството си, така и на командирите си. Бомбардировачът Су-25 той представи като една много хубава машина, която е за поддръжка на Сухопътни войски от въздуха и атаки по земна цел. Мечтае за нов самолет и по-модерно оборудвани ВВС, които да се "напълнят" с млади хора.

За кап. Кирил Гинев, пилот на изтребител МиГ-29, машината която всява респект и сред противника, професията военен пилот е детска мечта, която с времето става и осъзнато решение. И той иска да има достатъчно машини, летците да летят неограничено и за командирите им да не съществува дилемата кой и колко да лети, защото, по думите му, само така може да има взаимозаменяемост между тях.

Основните усилия в Трета авиобазата - Граф Игнатиево са насочени към подготовката на летателните екипажи за носене на дежурството за охрана на въздушното пространство на страната (AirPolicing). 24 авиобаза - Крумово е базата с много широк спектър от задачи. Военнослужещите от вертолетната база са на първа линия при оказване помощ на населението по време на бедствия и аварии и при ликвидиране на последиците от тях. Осигуряват действията и въздушен транспорт за нуждите на видовете въоръжени сили и други правителствени и неправителствени институции и организации. Базата за предно разполагане - Безмер реализира потенциала на въздушната мощ и приноса към останалите видове въоръжени сили.