Пътните строители отново се събраха на национален протест, въпреки че вчера регионалната комисия прие предложението на "Продължаваме промяната" АПИ да изплати 50% от парите за извършените ремонтни дейности. 

Блокирано беше движението по бул. "Цар Освободител" в столицата. Протестиращите стигнаха до Министерския съвет, където отправиха исканията си премиерът Кирил Петков да изпълни обещанието си и дължимите суми да бъдат изплатени до 30 юни. Пред НС имаше и тежка техника.

Полицейски кордони охраняваха институциите.

Организаторите на протеста - Браншова камара "Пътища", съобщиха, че протестиращите са получили подкрепа от представители на КНСБ, КТ "Подкрепа", Европейския център за транспортни политики, Асоциацията на автомобилните инструктори с председател Красимир Георгиев.

Снимка: БТА

"Вземете единственото правилно решение в подкрепа за пътния бранш и на милионите българи, които ползват републиканската пътна мрежа", обърна се към депутатите председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков, цитиран от БТА.

Искам да предупредя народните представители, че ако не вземат правилното решение, ще се върнем повече и по-силни, заяви Чайков пред протестиращите в дъжда работници от пътностроителния бранш.

Пред журналисти Чайков уточни, че ако днес Народното събрание не приеме проекта на решение по казуса с разплащането на пътностроителните фирми, браншът ще премине от следващата седмица към безсрочни стачни действия. От сряда - палаткови лагери, затваряне на важни кръстовища, допълни Чайков.

Снимка: БТА

Към протеста в София се присъединиха и автоинструктори от страната, предаде БНР. Ето с какви аргументи:

"Не сме доволни от пътища, от всичко, нито има пътни знаци, нито маркировка", "Заради скъпото гориво, заради дупките, заради лошата инфраструктура", "Искаме по-добри правила за обучението. Ясни и конкретни правила да има електронен контрол, електронни дневници, да има по-засилен контрол и по-добра безопасност след това за пътищата".

Както бяха обещали организаторите на протеста - блокади имаше и в цялата страна. 

Работници на "Автомагистрали - Черно море" в Шумен блокираха движението на пътния възел "Белокопитово" на автомагистрала "Хемус". От полицията пренасочват трафика по обходни маршрути. Айтоският проход и Ришкият проход също са затворени от протестиращите.

Пътни строители протестираха край Търговище. В 9:00 часа работници излязоха на кръговото кръстовище край града, за да изразят недоволството си от отношението на държавата и неглижирането на техния труд. До затваряне на главния път не се стигна, тъй като протестиращите не искат да смущават делника на гражданите. Това обясни пред репортер на БТА Радомир Хаджитанев - зам.-директор на "Пътинженерингстрой - Т" ЕАД - Търговище.

Снимка: БТА

Автомобилите на пътностроителната фирма бяха облепени с плакати: "Не сме политически заложници", "Пътищар е гордост, а не унижение".

"Близо една година отношението към целия бранш е невероятно негативно. Прави се внушението, че в нашия бранш се случват незаконни неща. Сякаш ние не сме хора, които вършат работа "на ползу роду", а престъпници", каза Хаджитанев.

По неговите думи, възлаганията от миналата година, които са правени, не са заплащани. "Това са дължими пари за свършена работа, които искаме да си получим. Разбираме, че има положителни сигнали от политиците, че се стига до някакво виждане за решаване на проблемите в пътния бранш. Надяваме се наистина да е така", каза специалистът.

Вижте всички снимки ТУК>>>

Той коментира, че пътната мрежа е динамичен организъм и, изоставен, в един момент бързо се амортизира по стандартни причини.

Протест имаше и на пътя между Сливен и Ямбол. Бяла-Русе също беше блокиран. Демонстрация имаше и във Варна, където протестиращите спряха движението по АМ "Хемус" на изхода на града. В Бургас също имаше протестиращи пътни строители.

Снимка: БТА

В националния протест на пътно-строителните фирми се включиха и работниците на хасковската фирма "АБ"-АД , като с тежките се камиони и машини обикалят бавно по пътя от Хасково към Димитровград и пътния възел над автомагистрала "Марица", предаде БТА.

Снимка: БТА

Затворени за движение бяха магистрала "Марица" при километър 107 и пътят I-5 Хасково - Димитровград при село Крепост.

На аутобана недоволните образуваха "тапа" с багери и валяци. Полицията спря движението при Свиленград и при ГКПП "Капитан Андрево", където се образуваха еднокилометрови опашки от коли и тирове. На място бе и управителят на дружеството Тенчо Пасков. Това, което за пореден път се случва, е политически фарс, каза пред БТА Пасков. И заложник на този политически фарс е пътностроителният бранш и гражданите, които ползват републиканската пътна мрежа, добави той.

Цяла година слушаме обещания. Ще продължим протестите, докато не ни се плати всичко дължимо, категоричен бе Пасков.

Представители на пътностроителни фирми блокираха движението при пътния възел (п. в.) "Абланица". В знак на протест първоначално затвориха за минути главния път София-Варна, а след това поетапно спираха движението и на пътя Ловеч-Троян.

Снимка: БТА

Христо Христов, директор на "Виастрой" - Ловеч, посочи, че "на практика са жертва на политически борби". "Почти цяла година ще стане, проблемите не се решават, задълженията на държавата към нас станаха огромни. Имаше редица обещания, но не се изпълняват", каза Христов и добави, че това, което последно са им обещали, не ги удовлетворява.

Пътни строители блокираха за час - от 11:00 ч. до 12:00 ч., двупосочно пътя между Перник и София на кръстовището за село Драгичево. На шосето застанаха работници от пътното дружество по закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) "Пътища Перник", с което Агенция "Пътна инфраструктура" имаше договор за поддържане на републиканските пътища на територията на областта до миналата година включително.

По време на протеста депутатите ще обсъждат предложението, прието в комисията, отнасящо се именно до разплащането на задълженията към строителните фирми. Внесени са два проекта на решение: единият от Тошко Йорданов, председател на ПГ "Има такъв народ", и група народни представители, вторият от Настимир Ананиев и група народни представители от "Продължаваме Промяната". Ако проектът бъде приет, забавените ремонтни дейности могат да бъдат възстановени веднага след празниците.

Общото събрание на Камарата призовава правителството да вземе незабавни мерки и да изпълни функциите си, като днес, по време на редовно си заседание, да осигури разплащане по всички законно сключени договори за текущ ремонт и поддържане.

На 13 април работещите в бранша протестираха в цялата страна с искане да им бъдат изплатени дължимите от държавата над 1,1 млрд. лв. за извършени от тях дейности. Дължимите суми са за периода до 31 декември миналата година, като основната част от тях са от миналата пролет, когато пътната агенция спря да възлага дейности.

Вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов съобщи пред журналисти, че на коалиционния съвет в понеделник е постигнато съгласие да се използват и двете решения, които са внесени в Народното събрание, като се стъпи върху първоначалната идея, от която се е тръгнало - да започнат ремонтите по пътните участъци веднага, и да се продължи завършването на започнатите 278 обекта, които, по думите на министъра, са в ужасен вид в момента.

За да се намали социалното напрежение, ще се разплатят половината от сумите, дължими на пътностроителните фирми от държавата, както и изцяло парите за маркировка и мантинелите. Останалите 50 процента ще минат през междуведомствената работна група за ревизия на възлаганията и на изпълнението на договорите, след това през решение на парламента, обясни вчера министърът. Проверката на изпълнените дейности ще мине през регионалната комисия, която по думите му е в значителна степен компетентна да я извърши.

Министърът съобщи, че това решение ще бъде внесено в регионалната комисия и ще бъде оформено като редакция на внесеното от председателя на комисията Настимир Ананиев и група народни представители проекторешение. Проектът на решение бе приет вчера от ресорната парламентарна комисия. Надявам се, че в четвъртък ще бъде гласувано, не предвиждам повече турбуленции в коалиционния формат и смятам, че трябва да мине леко и по възможност без изненади, допълни вчера пред журналисти Караджов.

В отговор на въпрос министърът вчера уточни, че за първите 50 процента от дължимите суми ще има готовност в срок от две седмици след решението на НС да се създаде организация по изплащането. Караджов изрази надежда срокът - 7 май, в който междуведомствената работна група ще приключи работа по сертификатите за извършените дейности, да бъде спазен.