Парламентът даде зелена светлина за отлагане на тол системата до март 2020 г. заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви, че очакванията са през първата година от въвеждане на тол системата държавата да събере поне 600 млн. лева от пътни такси.

Темата бе разисквана и в парламента, където БСП реагира остро. Георги Свиленски бе категоричен, че ГЕРБ дават пример как не трябва да се въвежда новата тол система.

Днес Парламентът даде зелена светлина за отлагане на толсистемата до март 2020 г.

Това решиха депутатите след продължили близо 3 часа дебати по приетите промени в Закона за пътищата, с които се отлага таксуването чрез толсистемата на превозните средства с маса над 3,5 тона. Промените бяха приети на първо четене със 106 гласа "за", 43 депутати гласуваха "против", а 20 народни представители се "въздържаха".

Тол системата трябваше да стартира на 16 август, според текстове, приети още миналата година. Със сегашните промени, внесени от депутати от ГЕРБ, на 16 август ще стартира само техническата експлоатация на системата. Това означава, че таксуването (търговската експлоатация - б.а.) ще стартира до 1 март 2020 г.

Градусите на дебатите се повишиха за причините, наложили отлагането. Александър Ненков от ГЕРБ, който е сред вносителите, акцентира, че отлагането се налага, за да се намери компромисен вариант за обхвата на системата и за тарифите. Той изтъкна, че заради проблемите с въвеждането на електронните винетки в началото на годината искат първо да се изпробва системата.

Зам.-министър Николай Нанков обясни, че до момента средствата, събрани от АПИ са 243 млн. лв. И подчерта, че с отлагането тежкотоварният трафик ще продължи да плаща винетки. Той призова всички народни представители да подкрепят текста. От ГЕРБ обясниха, че според текстовете веднага след постигане на споразумение с превозвачите, регионалният министър може да предложи предварително въвеждане на толсистемата.

Очакванията ни са през първата година от въвеждане на тол системата да съберем поне 550-600 млн. лева от пътни такси, каза пред журналисти заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството. На превозвачите днес беше представен за обсъждане вариант за платени участъци по пътната мрежа на страната с обхват близо 6000 километра, каза Николай Нанков. В предложението обхватът от платени участъци на пътищата е с почти 50 процента редуциран от първия вариант, посочи Нанков.

Държавата предлага автобусите, обслужващи утвърдените транспортни схеми да бъдат освободени от пътни такси. Ще плащат само автобусите, изпълняващи служебен и случаен превоз, посочи Нанков, като отново подчерта, че това засега е предложение, което подлежи на обсъждане.

Агенция "Пътна инфраструктура " има пълна готовност да започне от 16 август техническа експлоатация на система за пътни такси, добави Нанков.

В МРРБ днес се проведе първото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние. То беше председателствано от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. В него участваха представители на държавни институции, НСОРБ и на браншови организации от транспортния сектор.

Пред участниците в заседанието беше представена работата по въвеждане в експлоатация на електронната система за пътни такси на база време и изминато разстояние. Били са дискутирани обхватът и тарифите на електронната система за преминаване по републиканската пътна мрежа.

От обхвата на платените участъци ще отпаднат пътищата трети клас. Пътните такси ще са отделни за магистрали, за първи клас път и за втори клас пътна мрежа, съобщи още Нанков.

Снимка: БСП

Опозицията в парламента отреагира остро. Георги Свиленски, депутат от БСП, заяви, че ГЕРБ дават пример как не трябва да се въвежда новата тол система.

"От ГЕРБ казват, че новата тол система е пътят на реформата, но това е пример как не трябва да се прави, как не трябва да се въвежда нова система. Те показват как се губи доверие в обществото, бизнеса и хората, които трябва да спазват законите", заяви зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Георги Свиленски от парламентарната трибуна. Той цитира думи на Александър Ненков от ГЕРБ от преди година, когато уверява, че приоритет на правителството е тол системата да работи от 1 януари 2019 г. за леките коли, а от 16 август за останалите и че колкото повече се бавим, толкова повече приходи ще загубим. "Тогава ни излъгаха от тази трибуна. Сега го правят отново и отлагат с още 6 месеца. Къде отидоха тези 1 млрд. приходи, които управляващите очакваха за 2019 г.?", попита той и коментира, че в зависимост на коя седалка се вози в джипа министър Нанков обещава от 700 млн.лв до 1.2 млрд. лв. Свиленски припомни и думи на министъра, според които трябва общественото обсъждане да приключи през септември 2018 г, а такова не се е състояло. Георги Свиленски подчерта, че Световната банка е дала варианти, а управляващите са ги удвоили и са предложили на превозвачите по 1 лв. на км. от София до Бургас. "Всички скочиха, след което стана 0.40 лв. на км. Но не се знае колко ще бъде, защото управляващите нямат представа какво правят", отбеляза той. Народният представител обясни, че тази система струва 200 млн. лв и обхватът й трябва да е 18 000 км от територията на страната. "В един момент управляващите стигат до обхват 6000 км, което ще обхване магистралите и първокласните пътища. Това от БСП го говорим от първия ден. Защо трябваше да се изхарчат 200 млн. лв. за нещо, което струва 20 млн. лв.?", попита още той. Според него най-добре е експлоатацията да бъде от държавно предприятие. "Сега се говори за изваждане на дейности към частни субекти. 7% ще бъде комисионата, която ще се дава на някой, вместо тези пари да отидат за ремонт и рехабилитация на българските пътища. Комисионите са любима тема на управляващите и където може, трябва да се прокарат", коментира той. Народният представител подчерта, че се отлага тестовият период, който е трябвало да приключи на 16 август и системата да стартира. "Кой носи отговорност и ще плати ли неустойки? Не сме чули аргументи защо не е приключил и защо чак сега се въвежда", категоричен е зам.-председателят на ПГ на "БСП за България".

"Управляващите не могат да проведат нормални разговори с превозвачите и да приемат това, което каза БСП и се приема от превозвачите - автобусите да бъдат с винетки, обхватът да е магистрала и първи клас пътища, както и минималният вариант на Световната банка. Но защото БСП го предлага, е лошо, а като дойдоха превозвачите под кабинета на Борисов, това стана добре", каза още Георги Свиленски.

Снимка: БСП

"Държавата ще загуби над 300 млн. лв. до старта на тол системата". Това заяви секретарят на ПГ на "БСП за България" Димитър Данчев. Той припомни, че през 2017 г. премиерът Борисов е заплашил, че държавата сама ще построи тол системата, ако не успее най-накрая да връчи поръчката за изграждането й. Социалистът обясни, че според депутати от ГЕРБ системата събирала от глоби 30 хил. лв. на ден, а според зам.-министър Нанков всеки ден, в който не работи системата, държава губи 1,5 млн. лв. "Кой носи отговорността за тези пари от пропуснати ползи?", попита той.

Снимка: БСП

"Системата за въвеждане на тол системата е като системата на управление на държавата". Това заяви народният представител от ПГ на левицата Дора Янкова. По думите й въвеждането на тол системата като техническа инфраструктура е добре изградена. Според Янкова системата е свързана с очакване за справедливи приходи за държавата, за да се модернизира държавната пътна инфраструктура. "За голямо съжаление, управляващите, в 4 годишния период откакто тя се въвежда, не бяха искрени с българските граждани и с превозвачите за допълнителните финансови тежести", обясни тя. Според нея ще има поскъпване на транспорта за граждани и за преминаването на вътрешни товари. Но от тежкотоварните превози, които преминават през държавата, ще загубим стотици милиони.

Атанас Ташков /ГЕРБ/ посочи, че искат да изгладят системата. Имахме огромното желание да спазим сроковете, но излязоха допълнителни причини и невъзможности, добави той. Идеята е тези, които износват повече пътищата, да плащат повече, но още не сме стигнали до точния модел, обясни Ташков. Той уточни, че системата ще стартира на 16 август, но плащането на тол такси ще започне до шест месеца.

Танер Али /ДПС/ посочи, че от ДПС ще гласуват "за" промените и се надяват да бъдат информирани как вървят преговорите между превозвачите и операторите на тол системата.

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков каза, че законопроектът е логично следствие от доста усиления, конструктивен и градивен диалог с превозвачите в последните три месеца. Ние не изграждаме тол системата за опозицията в парламента, а за всички български граждани, отбеляза той. Нанков добави, че са готови да понесат всички политически критики, но в никакъв случай да не внесат сътресение в транспортния бранш и най-вече за българските граждани. Ние мислим за приходите, но малко по-задълбочено мислим и от кого ще идват тези приходи, коментира Нанков. Ако постигнем консенсус за тарифите и обхвата на тол системата, търговската й експлоатация може да започне в рамките на не повече от една седмица, т.е. напълно възможно е да стартира и преди местните избори, посочи той.

С приетите на първо четене изменения в Закона за пътищата се променя концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на Електронната система за толтакси. Предвижда се тези доставчици да предоставят получаваните от тях данни за географското позициониране на своите клиенти на доставчици на услуга за електронно събиране на такси за изминато разстояние - национални доставчици и ЕУЕСТ доставчици, които да ги обработват и допълват до получаването на декларирани толданни, използвайки техническите си системи, които позволяват това.

Припомняме, че до момента АПИ има договор за Национален доставчик на услуги с "Интелигентни Трафик Системи" ЕАД. С втория регистриран кандидат - "Телетол" АД, договорът в частта за продажба на електронни винетки беше прекратен, тъй като фирмата не успя да докаже оперативна съвместимост с електронната система. Тези дни агенцията подписа и договор с "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД за Национален доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси - винетки и тол, но зависи дали ще покажат съвместимост с Електронната система за събиране на пътни такси. Едва след това договорът влиза в сила и може да започне дейност по предоставяне на услуги.

На 4 юни 2019 г. заявление за регистрация подаде и четвърти кандидат за национален доставчик на услуги - "Иком" ООД, който все още е в първия етап от процедурата - да се установи дали отговаря на условията и едва тогава да се впише в регистъра. Дружеството е заявило желание да партнира на АПИ само в събирането на тол такси, не и при продажбата на електронни винетки.

Заявлението за регистрация като национален доставчик на услуги е подадено от "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД на 3 май 2019 г. Решението за вписване на фирмата в Регистъра на Националните доставчици на услуги е от 16 май 2019 г., а на 18 юни 2019 г. Управителния съвет на АПИ взе решение за подписване на договор.

Интелигентни Трафик Системи" ЕАД още през 2012 година се ориентират към бъдещия изпълнител на тола. От същата година е и първият им партньорски договор с Kapsch, Австрия - световният лидер в изграждането на тол-системи.

Фирмата е предоставила в полза на АПИ и 1 млн. лв. банкова гаранция. В момента има малко над 60% дял в търговията на електронни винетки.

Според условията на АПИ доставчиците трябва да имат или наемат 500 физически обекта за продажба. По тази линия ITS имат договор с А1, OMV, "Лукойл", "Български пощи", "Изипей" и "Ипей".