От 73 на 3 дни е намалено времето за разглеждане на заявленията за ТЕЛК
Това е огромно облекчение за кандидатстващите за освидетелстване за нетрудоспособност, заявиха авторите на новата система за случайно разпределение на документите от Информационно обслужване
Изградената от Информационно обслужване система за случайно разпределение на документите в трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК) е намалила времето за разглеждане на заявленията на пациентите средно от 73 дни на максимум 3 дни или с близо 96%, обявиха от компанията.
Още по темата
От Информационно обслужване са категорични, че това е огромно облекчение за гражданите, които кандидатстват за освидетелстване за нетрудоспособност и им се налагаше да чакат няколко месеца за предвиждане на документацията към лекарските комисии и издаване на решение.
Промените в Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ), която позволява случайно разпределение на документите, бяха въведени на 21.06.2024 г. и още същия ден платформата автоматично разпредели близо 15 000 заявления от регистрираните общо 22 802, за които процесът беше забавен и нямаха насрочен конкретен ден и час за разглеждане. Преди електронизацията на процеса заявленията се разпределяха ръчно от регионалните картотеки на медицинската експертиза (РКМЕ) към ТЕЛК комисиите, докато сега процесът е изцяло автоматизиран.
"Въвеждането на случайното разпределение на заявленията към ТЕЛК комисиите осигури повече прозрачност на процеса при освидетелстване и позволява на пациентите, голяма част от които са сред най-уязвимата част от населението, да получат решенията си за нетрудоспособност в значително по-кратки срокове", каза Милена Угринова, старши бизнес анализатор в Информационно обслужване. По-думите ѝ електронизацията на процеса улеснява и здравните власти, като осигурява повече проследимост и събира цялата медицинска документация на едно място.
От октомври 2020 г., когато ИСКМЕ бе пусната в експлоатация, досега през платформата са обработени над 730 000 заявления, а издадените експертни решения от ТЕЛК комисиите са почти 700 000.
Над 38 000 са подадените жалби от пациенти след решение на трудово-експертните лекарски комисии. За последните 7 месеца са изцяло електронизирани над 35% от медицинските досиета на пациентите с медицинска експертиза, допълват от Информационно обслужване.
Дигитализирането на системата дава възможност на пациентите да подават и електронни заявления за освидетелстване, без да се налага да се разкарват до РКМЕ и да чакат на опашки. Те могат да прикачват допълнителна медицинска информация, необходима на ТЕЛК, да обжалват решения на комисия и др. До този момент електронно са подадени над 1500 документи за освидетелстване. Гражданите вече могат да получават и нотификации по имейл за движението на подадените документи, за насрочена дата на заседание на комисия, за издадено ТЕЛК решение и др.
В електронното здравно досие, което се достъпва през портала на Националната здравноинформационна система на адрес my.his.bg пациентите имат достъп до цялата налична документация, свързана с освидетелстването за медицинска експертиза - направления, протоколи от лекарска консултативна комисия (ЛКК), заявления, решения на ТЕЛК комисиите и др.
Очаква се в близките месеци цялата информация да е достъпна и в мобилното приложение еЗдраве с добавянето на модул "Медицинска експертиза" в него, казаха още от Информационно обслужване.