По-високи данъци ще плащат собствениците на коли с нисък екологичен стандарт и с по-голяма мощност от Нова година в София. Става въпрос за увеличение от 7 до 40 лв. за колите с от 100 до 150 конски сили и с нисък екологичен клас - Евро 1 и 2 или без никакъв екостандарт.

Без промяна остават данъците за колите до 100 к.с., които са 47% от всички автомобили в столицата и за тези с Евро 5 и 6.


Това реши днес Столичният общински съвет след повече от 2 часа дебати. Промените бяха приети, а против гласуваха съветниците от БСП, "Демократична България" и Волен Сидеров, като независимият Борис Бонев от "Спаси София" гласува "въздържал се".

Според приетото решение с 0,3 се увеличава коефициентът при изчисляване на данъка на автомобили с евростандарт 0, 1 и 2.

С 0,1 е увеличението за колите с евростандарт 3 и 4.

А при най-мощните коли, коефициентът се повишава с 0,3.

Превърнато в пари това означава, че за колите с над 100 к. с. увеличението ще е с от 3 до 10 лв., за автомобилите с Евро 3 и 4 повишението ще е 17 лв.

От увеличението се очаква в общината да влязат около 18 млн. лв., като според кмета Фандъкова средствата ще отидат за по-удобен градски транспорт, метро, довеждащ транспорт, квартални градинки и градско озеленяване.

Също така бе прието и увеличение на данъка върху възмездните сделки, а от тази новост се очаква да влязат в хазната още 20 млн. лв.

С половината от тях районните кметове ще ремонтират квартални улици, тротоари и изграждане на паркинги. Останалите 10 млн. лв. ще се заложат в програмата на общината за ремонти. Собствениците на автомобилите с екологични стандарти евро 0, 1 и 2 ще плащат с до 40 лв. повече, а тези на автомобилите със стандарти 3 и 4 - със 17 лв. За кола с мощност 103 kW, която е произведена преди 7 години и има стандарт евро 5, догодина ще се дължи около 110 лв.

Ако автомобил със същата мощност е със стандарт евро 3, ще плащате близо 130 лв. Сумата на данъка расте драстично с мощността на колата. При автомобил със стандарт Евро 5, но с мощност на двигателя 140 kW, ще плащате годишен данък около 190 лв., а ако колата е по-стара, например от 2008 г., налогът ще е 238 лева. (Примерите са ориентировъчни)

Собствениците на по-нови автомобили, със стандарти 5 и 6, също ще плащат повече, ако мощността на двигателя им е над 74 kW. От общо 787 хил. регистрирани коли в София 180 хил. са с такива стандарти.

Според прогноза на експерти около 360 хил. автомобила няма да бъдат засегнати от увеличението на коефициента за мощността, но пък в тази бройка влизат и такива автомобили, чийто данък ще се вдигне заради екологичния стандарт.

Увеличението на данъка за придобиване на имущество най-вече засяга сделките с имоти и автомобили. От 2.5% досега, той нараства на 3% от материалния интерес.

"За 10 години не предложих и не позволих да бъдат променяни основните данъци и такси. След промяната в закона за моторните превозни средства в края на 2018 г., през 2019 г. данъците, които плащахме в София, бяха едни от най-ниските в страната. Направих две предложения, които бяха приети преди малко за промени в два местни данъка. Първото е за данъка за моторните превозни средства. Предложих увеличение на данъците за най-замърсяващите и най-мощните автомобили. Данъците, които плащат, ще бъдат на горната граница на формулата по закон. Автомобилите с Евро 5 и 6 остават с непроменени данъци. Всички говорим за чист въздух. Смятам, че това е най-логичната мярка. Увеличението на най-масовите автомобили ще бъде между 7 и 40 лв. годишно", каза кметът на София Йорданка Фандъкова пред журналисти след заседанието на Столичния общински съвет.

"Вторият данък е за възмездно придобиване на имущество, който не се плаща от всеки гражданин на София. Причината за повишаването на този данък е увеличеното строителство, особено в кварталите на София и необходимостта да насочим повече средства за ремонти в кварталите - улици, тротоари и паркинги. Ясно е разпределението на тези средства", заяви Фандъкова.

Тя уточни, че вече е предложила проект за бюджета през следващата година. "Там се вижда ясно, че предлагам с 20 млн. лв. да се увеличат средствата за градски транспорт. Това включва пускането на третата линия на метрото, довеждащия транспорт, както и заплащането на водачите, защото няма как да пускаме нови автобуси, ако няма шофьори", допълни кметът на София.

"Благодаря на ГЕРБ и Обединени патриоти, които подкрепиха тези мои предложения. Чух много мантри, полуистини и даже откровени лъжи в опитите опозицията да оправдае своите популистки политики. Никой политик не обича да вдига данъците, но за мен е по-важно да бъдем принципни", подчерта Фандъкова.