Над 1 милиард лева са пропуснатите ползи за последните 10 години от обжалвания на големи инвестиционни проекти. Това показа доклад, поръчан от Министерството на околната среда. Изводите от него в предаването "Денят на живо" по Канал 3 коментира министърът на околната среда и водите Нено Димов.

"Връзката не е директна, но най-интересното от този анализ е, че кумулативните загуби, пропуснатите ползи, са около 2,6-2,7 милиарда лева, докато от природни бедствия са за около 1 милиард по-малко. Всъщност загубите са за около 1 милион лева на ден. И това не е за всички проекти, а само за някои от знаковите такива", обяви Димов.

"Факт е, че България се нарежда на 20, 20 и някое място като място за живеене. А икономически сме на 60 и някое. Трябва това да се компенсира тази разлика. А това става само чрез икономическо развитие", изтъкна министърът.

Какво е неговото предложение за борба с обжалванията.

"Докладът сочи, че след 2014-а са се увеличили обжалванията. Аз нямам решение на този въпрос, има други институции, които да решат. Но този въпрос има и морални измерения, защото тези обжалвания могат да костват и човешки живот. Защото виждаме, че жертвите по магистралите са много по-малко от тези по първокласните и второкласните пътища. Така че тук не говорим само за икономическо развитие, а и за човешки живот.

Това, което смятам за правилно е, че трябва да се намери баланса, изхождайки от това, че човекът е ценност", заяви още екоминистърът.

Относно недоволството срещу него от зелени партии и организации и дали думите му няма да активират реакция от тях срещу него Нено Димов коментира:

"Аз съм поканен за министър не от зелени партии, а от "Обединени патриоти", които имат много ясна програма за увеличаване на доходите. И аз ще изпълнявам тази програма.

Най-голямото замърсяване на въздуха е в градовете с най-ниски доходи. Така че директна връзка между доходите и замърсяването съществува. Т.е. трябва да се намери балансът", каза още веднъж министърът на околната среда и водите.

"Този доклад онагледява нещо, за което може би имаше съмнения, а и затова поисках този доклад, за да видим загубите, които понася българското общество. Не може да няма обжалвания, трябва тази възможност да съществува. Но не трябва да се забавят толкова такива проекти - говоря за магистрала "Струма", изтъкна Димов.