Двойно се е увеличил броят на сигналите до омбудсмана Диана Ковачева във връзка с достъпа до здравеопазване и правата на пациентите по време на пандемията от Covid-19.

Над 70 000 души са разбрали, че са без личен лекар едва, след като го потърсили за помощ, каза омбудсманът на Международна научна конференция "Основни права и медицинско право", организирана от Института за държавата и правото.

От кабинета на Ковачева информират, че по официални данни, 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1 000 и 2 000 души са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем.

Диана Ковачева е категорична, че това не е ангажимент на личните лекари, а на държавата, в лицето на отговорните институции.

"Тези хора бяха поставени пред сериозен проблем, без личен лекар в ситуация на COVID, в която им е била необходима спешната му намеса, издаване на направление за специалист, за съвет или в подпомагането за решаването на здравословен проблем. Това са средно около 70 000 пациенти, които не са знаели, че техният личен лекар е с прекратена практика. Има съвременни средства, включително чрез SMS-и, имейли, с които всеки гражданин може и трябва да бъде уведомен при такава ситуация. Ангажиментът няма как да бъде на личния лекар, който прекратява практиката си, най-малкото, защото причината за това може да е и настъпила смърт. Тук категорично трябва да се намеси държавата - НЗОК, Министерството на здравеопазването, държавните институциите са тези, които трябва да решат проблема, така че хората своевременното да бъдат уведомявани", посочи Ковачева.

През миналата година жалбите до омбудсмана в сферата на здравеопазването са над 1 000 и са свързани предимно с достъпа до медицинска помощ в отдалечени и трудно достъпни райони, качеството на медицинските услуги, съмнения за лекарски грешки, медицинските експертизи, забавяне на експертизите, здравното осигуряване и обезщетенията, проблеми за нарушени социално-икономически права и такива, свързани с издаването на сертификати за ваксиниране.

"Миналата седмица изпратих препоръка до здравния министър и той се ангажира да реши въпроса с възможностите за поправки на технически грешки в сертификатите. Хората, чиито данни са сгрешени на практика нямат възможност за корекция на тези данни. Другият проблем, свързан с издаването на сертификатите за ваксини се отнася до граждани, които са си поставили две дози от различни ваксини. Към момента все още не е възможно да получиш сертификат, ако си се ваксинирал с две различни ваксини като първа и втора доза. Надявам се, че този проблем ще бъде решен", подчерта омбудсманът.

Тя е убедена, че нормативната уредба и практиката по прилагането й често не водят до защита на правата на пациентите.

Според нея е необходимо да се предложи нов прочит на пресечните точки между основните права на гражданите и развитието на медицинското право - проблемите на доболничната помощ, медицинската експертиза, здравните предизвикателства, закрилата на здравето в условията на пандемия, съгласието за донорството - все теми, по които гражданите се обръщат към омбудсмана.